NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

چرا اسرائیل با وجود تضعیف حماس نتوانست آن را نابود کند؟

جنگ غزه
جنگ غزه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جنگ اسرائیل با گروه حماس در حالی به زودی یک ساله خواهد شد که تاکنون تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس بین دو طرف بی‌نتیجه مانده است.

آگهی

اسرائیل از زمان حمله روز هفت اکتبر حماس به این کشور تاکنون توانسته است از شماری از رهبران و فرماندهان حماس از جمله اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی این گروه انتقام بگیرد. گروه حماس همچنین هزاران جنگجوی خود را طی یک سال گذشته از دست داده و شاهد ویرانی منطقه تحت کنترلش بوده است.

با این حال وعده اسرائیل مبنی بر نابودی حماس محقق نشده است. این گروه همچنان شماری از افرادی را که روز هفت اکتبر سال گذشته به اسارت گرفته شدند به عنوان گروگان در اختیار دارد.

از سوی دیگر سرنوشت منطقه نوار غزه، کنترل آن و وضعیت ساکنانش پس از برقراری آتش‌بس احتمالی در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

اسرائیل پس از حمله روز هفت اکتبر اهداف عملیات نظامی خود در نوار غزه را نابودی حماس و آزادی گروگان‌ها عنوان کرده بود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

کشته شدن رهبران حماس

حماس روز ۳۱ ژوئیه سال جاری رهبر اصلی خود یعنی اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی این گروه را از دست داد. اسماعیل هنیه که برای شرکت در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری ایران به تهران رفته بود شبانه در محل اقامت خود کشته شد.

حماس و ایران از اسرائیل به عنوان مسئول ترور اسماعیل هنیه یاد کرده‌اند. مقام‌های ایران از جمله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی بر لزوم «خونخواهی» در این زمینه تاکید کرده‌اند.

اسرائیل همچنین مدعی شده است که محمد ضیف، از فرماندهان ارشد حماس و طراح حمله هفت اکتبر را کشته است. در مقابل حماس این ادعا را رد می‌کند.

با این حال اسرائیل تاکنون موفق به حذف یحیی سنوار، جانشین اسماعیل هنیه در مقام رئیس دفتر سیاسی حماس نشده است. یحیی سنوار پیش از آغاز جنگ غزه مرد شماره یک حماس در این باریکه محسوب می‌شد.

هرچند یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل پیش از این مدعی شده بود که حماس از نظر نظامی «دیگر وجود خارجی» ندارد اما اسرائیل با وجود ضربات سختی که به این گروه زده اما هنوز نتوانسته است آن را به طور کامل نابود کند.

انتخاب سریع یحیی سنوار به عنوان جانشین اسماعیل هنیه، عدم کشته شدن او و تداوم اسارت گروگان‌ها را می‌توان از جمله نشانه‌های عدم نابودی حماس دانست.

هزینه و فایده حمله ۷ اکتبر برای حماس چه بود؟

با این حال نمی‌توان از نظر دور داشت که حماس برای عملیات هفت اکتبر هزینه تاکنون هزینه سنگینی پرداخته است. این گروه تا پیش از آغاز جنگ غزه کنترل این باریکه را در دست داشت. اکنون تمام تاسیسات زیربنایی نوار غزه از جمله مدارس و بیمارستان‌ها آسیب دیده‌اند و بیش از ۴۰ هزار نفر هم کشته شده‌اند.

هیچ بخشی از نوار غزه از حملات اسرائیل در امان نماند و حتی مدارسی که محل اسکان آوارگان شده بودند مورد هدف قرار گرفتند. صدها هزار کودک ساکن در باریکه غزه طی یک سال گذشته به مدرسه نرفته‌اند و امکان استفاده از بسیاری از زیرساخت‌ها از جمله مراکز پلیس، دانشگاه‌ها، نیروگاه برق و سیستم آب لوله کشی دیگر وجود ندارد.

به گفته سازمان ملل متحد اقتصاد نوار غزه در اواسط سال ۲۰۲۴ به یک ششم اندازه خود پیش از آغاز جنگ رسید و جبران آن برای بازگشت به دوران پیش از حمله هفت اکتبر احتمالا «دهه‌ها» طول خواهد کشید.

بسیاری از ساکنان نوار غزه از پیامدهای حمله هفت اکتبر ناراضی هستند و از آن انتقاد می‌کنند. با این حال حماس با انجام عملیات هفت اکتبر جایگاه خود به عنوان نیروی «مقاومت» در برابر اسرائیل بین فلسطینی‌ها محکم کرد. نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که اکثر ساکنان کرانه باختری رود اردن اکنون بر این باور هستند که حماس توان شکست اسرائیل را دارد.

آگهی

این در حالی است که اکثریت ساکنان نوار غزه دیگر چنین نظری ندارند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اسرائیل و پدیده «جعل سازی GPS» در جنگ؛ وقتی موقعیت مکانی ساکنان حیفا هم فرودگاه بیروت می‌شود

اسرائیل چند مقام ارشد حزب‌الله و حماس را در طول جنگ غزه ترور کرده و چگونه؟

عملیات در تاریکی؛ کشف اسناد حماس که استراتژی «نبرد تونل‌ها» را شرح می‌دهد