NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

ادامه «عملیات هوایی گسترده اسرائیل» به جنوب لبنان؛ شمار کشته‌ها و زخمی‌ها به ۱۰۰۰ نفر نزدیک شد

حملات هوایی اسرائیل به جنوب لبنان
حملات هوایی اسرائیل به جنوب لبنان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت بهداشت لبنان عصر دوشنبه اعلام کرد که در پی حملات هواییِ امروز اسرائیل به جنوب لبنان دست‌کم ۲۷۴ نفر کشته شدند. شمار رو به افزایش کشته‌ها، روز دوشنبه را به مرگبارترین روز لبنان طی یک سال گذشته بدل کرد.

آگهی

وزارت بهداشت لبنان همچنین گزارش داد که ۷۲۷ نفر از جمله زنان، کودکان و کادر درمانی طی حملات روز دوشنبه جنگنده‌های اسرائیل زخمی شده‌اند.

پس از تقریبا یک‌ سالی که از جنگ علیه حماس در غزه و مرز جنوبی اسرائیل می‌گذرد، ارتش این کشور تمرکز خود را به مرز شمالی با لبنان معطوف کرده است. چنان که بنا بر اعلام ارتش این کشور، تا کنون بیش از ۳۰۰ مقر و پایگاه حزب‌الله توسط نیروی هوایی اسرائیل مورد هدف قرار گرفته است.

سخنگوی ارتش اسرائیل بعد از ظهر دوشنبه اعلام کرد که جنگنده‌های این کشور در حال آماده شدن برای حمله به سلاح‌های راهبردی حزب‌الله هستند که به گفته او در منازل غیرنظامیان در دره بقاع لبنان مخفی شده‌اند. دانیال هاگاری که بیانیه ارتش اسرائیل را در تلویزیون قرائت می‌کرد، گفت: «تصاویر منتشر شده از جنوب لبنان گویای رخداد انفجارهای ثانویه سلاح‌های حزب‌الله است که در داخل خانه‌های مسکونی مخفی شده بودند.»

او از غیرنظامیان خواست تا منازل خود را در دره بقاع هر چه زودتر ترک کنند.

آقای هاگاری در پاسخ به این سوال خبرنگار اسرائیلی که آیا عملیات زمینی اسرائیل در خاک لبنان ضروری است، گفت: «ما یک طرح کامل داریم که پیش‌تر ارائه شده است. امروز در حال انجام یک عملیات هوایی گسترده هستیم. ما طبق برنامه عمل خواهیم کرد. ما یک ماموریت داریم و آن هم بازگرداندن ساکنان شمال در کمال آرامش و امنیت است.»

همزمان با تشدید حملات هوایی اسرائیل، وزارت کشور لبنان تعدادی از مدارس در بیروت، طرابلس و شرق و جنوب لبنان را به عنوان پناهگاهی برای غیرنظامیانی که در پی صدور هشدار حملات اسرائیل منازل خود را ترک می‌کنند، اختصاص داد.

البته شبه‌نظامیان حزب‌الله نیز اعلام کرده‌اند که با شلیک انواع موشک خاک اسرائیل را زیر بار آتش خود گرفته‌اند، حملاتی که طی نزدیک به یکسال گذشته و پس از حمله ۷ اکتبر شبه‌نظامیان حماس به خاک اسرائیل به طور متناوب ادامه داشته است.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

در مقابل، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل هم روز دوشنبه با دعوت از مردم اسرائیل به اتحاد بیشتر برای عبور از روزهایی که او «پیچیده» توصیف کرد، به آنها قول داد که توازن امنیتی و توازن قدرت را در شمال کشورش به نفع مردم اسرائیل تغییر دهد.

او گفت: «هیچ کشوری نمی‌تواند موشک باران بی‌رویه شهرهای خود را بپذیرد ... ما هر اقدامی را برای بازگرداندن ۶۰ هزار نفری که در پی حملات حزب‌الله ناچار به ترک خانه‌های خود در امتداد مرز لبنان شده‌اند، انجام خواهیم داد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«احتمال کشته شدن یحیی سنوار، رهبر حماس»؛ اسرائیل تحقیق می‌کند

شمار کشته‌های موج دوم انفجارهای لبنان به ۳۲ نفر رسید

پس از پیجرها، بی‌سیم‌های دستی نیروهای حزب‌الله لبنان منفجر و «صدها نفر» دیگر زخمی شدند