NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

نابودی اسرائیل یا سرنگونی جمهوری اسلامی؛ جنگ تمام عیار دو کشور چه نتیجه‌ای در پی دارد؟

موشک‌های ایرانی در اسرائيل، بنیامین نتانیاهو، علی خامنه‌ای
موشک‌های ایرانی در اسرائيل، بنیامین نتانیاهو، علی خامنه‌ای Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi با استفاده از  JPost
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

آیا حمله اسرائيل به ایران و آغاز جنگ تمام عیار در منطقه به نابودی اسرائيل می‌انجامد یا منجر به سرنگونی جمهوری اسلامی می‌شود؟ آیا اسرائيل اصلا قادر به جنگ همه‌جانبه با ایران و نیابتی‌هایش است؟ جروزالم پست در گفتگو با دو کارشناس نظامی در پی پاسخ این سوال‌ها است.

آگهی

از زمان حملات حماس به اسرائيل در هفتم اکتبر سال گذشته تاکنون، ساکنان منطقه و به ویژه ایران و اسرائيل پیوسته نظاره‌گر سوسوی شعله آتش جنگ تمام عیار میان این دو دشمن در افق هستند. حال آن‌که این آتش گاه تهدید‌آمیزتر و گاه رو به خاموشی بود.

اما افزایش تنش‌ها میان حزب‌الله لبنان و اسرائيل در روزهای اخیر و به ویژه پس از انفجار پیجرها و بیسیم‌های حزب‌الله در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه و همچنین حمله هوایی روز جمعه اسرائيل به ضاحیه شیعه نشین در جنوب بیروت و کشته شدن دو فرمانده ارشد و کهنه‌کار حزب‌الله، احتمال تبدیل این درگیری و تبادل آتش ۱۱ ماهه را به جنگی تمام عیار افزایش داده است.

پولیتیکو روز جمعه نوشت که مقامات آمریکایی جنگ تمام‌عیار میان حزب‌الله و اسرائيل را قریب‌الوقوع می‌دانند و پیش‌بینی می‌کنند که این درگیری به جنگی گسترده در خاورمیانه تبدیل شود.

دنی دانون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل نیز روز جمعه در جلسه شورای امنیت که برای بررسی انفجار بی‌سیم‌ها و پیجرهای حزب‌الله تشکیل شده بود، عبدالله بوحبیب، وزیر خارجه لبنان که به عنوان نماینده این کشور در این جلسه حضور یافت را تهدید کرد که اگر دولت این کشور جلوی اقدامات حزب‌الله را نگیرد، بار رنج مردم لبنان به دوش آن‌ها خواهد بود.

از سوی دیگر، جمهوری اسلامی بارها تهدید کرده است که ترور اسماعیل هنیه، رهبر پیشین حماس در تهران بی‌پاسخ نمی‌ماند. با این حال هنوز اقدام تلافی‌جویانه‌ای انجام نداده است.

روزنامه اسرائيلی جروزالم پست درباره جنگ احتمالی میان ایران و اسرائيل و لزوم و عواقب آن با ایزاک بریک، ژنرال ۷۶ ساله ارتش اسرائیل که سابقه جنگ یوم‌کیپور را در کارنامه خود دارد و یائیر آنزباکر، کارشناس امنیتی گفتگو کرده است.

ایزاک بریک بر این باور است که جنگ تمام عیار اسرائيل با ایران در نهایت به نابودی اسرائیل منجر می‌شود. در مقابل یائیر آنزباکر معتقد است که چنین جنگی برای جلوگیری از نابودی اسرائیل لازم است.

۲۵۰ هزار موشک اسرائيل را هدف گرفته‌اند

ایزاک بریک معتقد است که اسرائيل برای جنگ در چند جبهه ‌آمده نیست. او گفت: «ایران و گروه‌های نیابتیش با ۲۵۰ هزار موشک، راکت و پهپاد اسرائیل را محاصره کرده‌اند. این یعنی در صورت درگیری روزانه چهار هزار پرتابه به قصد اصابت به مراکز پر جمعیت، خلیج حیفا، تاسیسات آب و برق، میادین گاز در مدیترانه، پایگاه‌های ارتش و زیرساخت‌های غیرنظامی راهبردی اسرائيل برخورد می‌کند. جنگ منطقه‌ای می‌تواند به نابودی کشور اسرائیل منجر شود.»

آقای بریک با اشاره به این که اسرائيل در این جنگ تمام عیار تنها خواهد بود و از آمریکا کمکی دریافت نخواهد کرد، گفت: «روسیه، چین و کره شمالی چون نمی‌خواهند داراییشان یعنی ایران را از دست دهند، از آن حمایت می‌کنند.»

ایزاک بریک افزود که آمریکا برای اجتناب از تبدیل این جنگ منطقه‌ای به جنگ جهانی از ورود به چنین جبهه‌ای اجتناب می‌کند.

او گفت که اسرائيل در عوض باید «اتحاد راهبردی» با کشور‌های غربی و کشورهای عرب میانه‌رو تشکیل دهد تا بتواند به یک «موازنه بازدارنده» در برابر جمهوری اسلامی و شرکای منطقه‌ایش برسد.

این نظامی کهنه‌کار اسرائیلی گفت: «تلاش برای خنثی کردن ظرفیت هسته‌ای جمهوری اسلامی آب در هاون کوبیدن است و چنین روند توسعه‌ای توقف‌ناپذیر است.»

ایزاک بریک
ایزاک بریکایرنا

زمان محدود است

اما کارشناس جوان‌تر نگاه متفاوتی به وضعیت دارد و می‌گوید که اکنون، پیش از آن‌که تهران مراحل پایانی دست‌یابی به بمب هسته‌ای را طی کند، بهترین زمان برای حمله جمهوری اسلامی ایران است.

یائیر آنزباکر گفت: «اگر غرب درحال حاضر توفیق کمی در مهار آیت‌الله‌ها داشته است، وقتی که آن‌ها به سلاح هسته‌ای دست‌یابند، این موفقیت به صفر می‌رسد.»

او افزود: «ایران برای تروریست‌ها در سراسر جهان چتر هسته‌ای تدارک می‌بیند. تصور کنید که حزب‌الله سربازهای ارتش اسرائیل را در شمال این کشور برباید و پیش از آغاز عملیات امداد اسرائيل، پیامی بفرستد که چنین حمله‌ای می‌تواند به حمله موشکی با استفاده از تسلیحات غیر متعارف شود. ما نمی‌توانیم چنین سناریویی را بپذیریم.»

آگهی

آقای آنزباکر می‌گوید: «طرح اولیه تهران حمله همزمان در حمله جبهه‌ها به اسرائیل بود. چنین حمله‌ای ما را به مرز نابودی می‌رساند. اما پیش‌دستی یحیی سنوار، نقشه آن‌ها را نقش بر آب کرد و. جمهوری اسلامی ایران در موضع ضعف قرار گرفت. اگر می‌توانست نقشه‌اش را اجرا کند، اسرائيل غافلگیر می‌شد و تمام بازوان هشت‌پا را دور گردنش می‌دید، اما ضعف چنین طرحی دوره طولانی اجرای آن بود، زیرا با طولانی شدن زمان اجرا، بسیاری از موارد ممکن است اشتباه پیش بروند.»

او تصریح کرد: «حمله به ایران در حال حاضر آخرین فرصت اسرائيل پیش از مواجهه با جمهوری اسلامی هسته‌ای به عنوان تهدیدی برای موجودیت است. اگر اسرائیل دو مرکز قدرت جمهوری اسلامی یعنی تهران و قم را هدف بگیرد، رژیم چون از جانب مردم عمدتا غیرمذهبی ایران پشتوانه‌ای ندارد، به احتمال زیاد سقوط می‌کند.»

یائیر آنزباکر
یائیر آنزباکراسکرین‌شات

ارتش اسرائيل هنوز آماده نیست

آقای بریک با اشاره به کاهش توان نیروی زمینی اسرائيل و صرف بودجه این کشور برای تقویت نیروی هوایی گفت: « اگر اسرائیل توان مقابله با حماس را ندارد، به این خاطر است که نیروی انسانی کافی برای باقی ماندن در غزه را در اختیار ندارد، تصور کنید چه اتفاقی در جنگی در پنج جبهه رخ می‌دهد.»

او گفت که اگر جنگ منطقه‌ای رخ دهد، اسرائیل ممکن است با دشمنانی از لبنان، سوریه، اردن و کرانه باختری روبرو شود، همچنین اعراب اسرائیلی افراط‌گرایی که در داخل این کشور حضور دارند، ممکن است به جبهه‌ها فراخوانده شوند.

آگهی

ایزاک بریک افزود: «خدا نکند که مصری‌ها هم تصمیم بگیرند به این درگیری بپیوندند.»

این ژنرال اسرائیل گفت که شبه‌نظامیان مورد حمایت جمهوری اسلامی در سوریه از تهران دستور می‌گیرند و ارتش این کشور نیز در حال بازسازی خود است. در همین حال، مرز ۳۰۰ کیلومتری اردن و اسرائیل «تقریبا بی‌دفاع» است.

او افزود: «صدها هزار سلاح از ایران از طریق مرز اردن به اسرائیل و کرانه باختری قاچاق می‌شوند. ایران در حال سازماندهی گروه‌های شبه‌نظامی در داخل پادشاهی هاشمی اردن است. این گروه‌ها در حال حاضر به صورت مخفیانه فعالیت می‌کنند.»

ایزاک بریک همچنین یکی از مشکلات اساسی اسرائيل را کمبود مهمات دانست و گفت: «اسرائیل باید کارخانه‌هایی برای تولید مستقل مهمات بسازد. اما حتی در این صورت، اورشلیم باید با واشنگتن همکاری کند زیرا اسرائیل یک کشور کوچک با منابع محدود است. ما باید هم از نظر منابع و هم در جنگ با ایالات متحده اتحاد دفاعی داشته باشیم.»

آگهی

«موشک‌ها و پهپادهای ایران نابودگر نیستند»

آقای آنزباکر بر این باور است که اگرچه ایران هسته‌ای تهدیدی جدی محسوب می‌شود، اما تصورات درباره توان نظامی ایران در حال حاضر غیرواقعی است.

او گفت: « موشک‌ها ترسناک هستند. آن‌ها آسیب می‌زنند. موشک‌های دقیق می‌توانند زیرساخت‌ها را هدف قرار دهند و خسارات اقتصادی جدی وارد کنند. حتی ممکن است مرگبار باشند. اما بنابر آمار، آن‌ها نابودگر نیستند. اسرائیل در طول تاریخ با مقادیر عظیمی از راکت‌ها، موشک‌ها و گلوله‌ها مورد هدف قرار گرفته است. در نهایت، این پرتابه‌ها تهدید استراتژیک به حساب نمی‌آیند.»

بنابر اعلام رسانه‌های اسرائيلی، حماس در جریان عملیات هفتم اکتبر در تنها چهار ساعت سه هزار موشک به سوی اسرائيل پرتاب کرد. این گروه در یک ماه اسرائيل را با ۱۰ هزار موشک هدف قرار داد.

یائیر آنزباکر گفت: «فکر می‌کنم که ۱۰ نفر در حمله موشکی ۷ اکتبر جان خود را از دست دادند و در عوض می‌دانید که چند نفر در حملات زمینی حماس به إسرائيل کشته شدند. بنابر این موشک‌ها بیشتر تهدیدی روانی هستند.»

آگهی

او افزود: « این‌طور نیست که من از احتمال انفجار موشک‌ها در تل‌آویو خوشحال باشم، اما من همچنین درک کاملی از میزان خسارات آن‌ها دارم.»

این تحلیلگر نظامی که پیش‌تر به عنوان تکاور ارتش اسرائیل فعالیت می‌کرد و مدتی هم مشاور وزارت دفاع و ارتش اسرائيل بود، با اشاره به جمهوری اسلامی در ایران «پشتوانه مردمی لازم» را ندارد، گفت: «اگر اسرائیل به رژیم آیت‌الله‌ها و یا عناصر سرکوبگر آن مثل بسیج حمله کند، احتمال زیادی وجود دارد که شورشی در داخل ایران شکل بگیرد و حکومت را سرنگون کند. حتی اگر این اتفاق نیفتد، همین کافی است که تلاش‌های ایران برای حمله به ما را فلج کند.»

آقای آنزباکر گفت: «ما نباید فقط به آنچه ایران می‌تواند انجام دهد فکر کنیم، بلکه باید آنچه قبلا انجام داده را مدنظر داشته باشیم. ایران همه کارت‌های خود را رو کرده است. حماس نمی‌تواند به طور استراتژیک به ما آسیب برساند. حزب‌الله محدود است. اکنون زمان آن رسیده که به ایران ضربه بزنیم. قطع کردن سر هشت‌پا، بازوهایش را دومینووار خشک خواهد کرد و بازدارندگی برای همه دشمنان ما به وجود می‌آورد. تمام جهان از این امر سود خواهد برد و من معتقدم که ایالات متحده نیز در اقدام جنگی ما شرکت خواهد کرد. این اقدام پیام روشنی به متخاصمان غرب یعنی چین، روسیه، و کره شمالی خواهد بود و نشان می‌دهد هنوز هم به همان اندازه قوی و قاطع هستیم.»

تهدید هسته‌ای بی‌معنی است

ایزاک بریک، تهدید معتقد است که جمهوری اسلامی حتی در صورت در اختیار داشتن بمب هسته‌ای از آن بر علیه اسرائيل استفاده نمی‌کند.

آگهی

او اقدامات ایران برای افزایش ظرفیت هسته‌ای را تنها برای تدارک «پوششی برای اقدامات جنگی متعارف» دانست و گفت: « اگر آن‌ها از بمب هسته‌ای استفاده کنند، شاید اسرائیل نابود شود، اما خودشان را هم نابود خواهند کرد. حتی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه که اوکراین را به استفاده از سلاح هسته‌ای تهدید کرد، از آن استفاده نکرد. زیرا او می‌داند که اولین بمب هسته‌ای، به جنگ جهانی منجر می‌شود و در نهایت همه نابود خواهند شد.»

او ادامه داد: «کسانی که دم از توقف ایران هسته‌ای می‌زنند، نمی‌دانند درباره چه چیزی صحبت می‌کنند. اسرائیل نمی‌تواند این کار را انجام دهد. در سال ۲۰۰۸، زمانی که پروژه هسته‌ای ایران هنوز در مراحل الولیه بود، برخلاف امروز که در مکان‌های مختلف پراکنده شده و به عمق زمین و زیر کوه‌ها توسعه یافته است، اسرائیل برنامه‌ای برای انجام یک حمله داشت که می‌توانست پروژه هسته‌ای ایران را مختل کند. ۱۱ میلیارد شِکِل برای تمرینات و آموزش‌ها سرمایه‌گذاری شد، اما در نهایت این برنامه به نتیجه نرسید.»

او گفت که اسرائيل در آن زمان متوجه شد که این اقدام حداکثر تاخیری یک ساله در اقدامات ایران به وجود می‌آورد و افزود: « با این حال، پاسخ ایران می‌توانست به طور بالقوه ۴۰۰ غیرنظامی اسرائیلی. را به کشتن دهد، و این زمانی بود که ایرانی‌ها توانایی‌های کمتری نسبت به امروز داشتند.»

ایزاک بریک گفت: «اگر امروز اسرائيل به سایت‌های هسته‌ای ایران حمله کند، تنها تاخیری جزئی در برنامه هسته‌ای تهران به وجود می‌آورد، اما در عین حال آتش جنگ منطقه‌ای گسترده را شعله‌ور می‌کند.»

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دست‌های پشت‌پرده انفجار پیجرها و بی‌سیم‌های حزب‌الله؛ «پای یک زن در میان است»

حمله هوایی اسرائيل به بیروت پس از انفجار پیجرها و بی‌سیم‌ها؛هدف فرمانده عالی‌رتبه حزب‌الله لبنان بود

انفجار پیجرها و بیسم‌های حزب‌الله و ابهام در مورد ایمنی دستگاه‌های ارتباطاتی نظامی؛ ترکیه چه می‌کند؟