NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

ضرب‌ و شتم کودک کار در ماهدشت کرج؛ مدیر و نگهبان مرکز زیر نظرِ بهزیستی بازداشت شدند

ضرب و شتم یک کودک در مرکز نگهداری کودکان
ضرب و شتم یک کودک در مرکز نگهداری کودکان Copyright باشگاه خبرنگاران جوان
Copyright باشگاه خبرنگاران جوان
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در پی انتشار ویدئویی از ضرب و شتم کودکی در یک مرکز نگهداری از کودکان کار و خیابان در ماهدشت کرج، سازمان بهزیستی ایران از تعطیلی موقت این مرکز و بازداشت مدیر و نگهبان آن خبر داد.

آگهی

در روزهای گذشته، ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که نشان می‌دهد فردی درشت‌هیکل یک کودک را به شدت کتک می‌زند.

شاهین صمدپور، خبرنگار ایرانی روز چهارشنبه ۲۸ شهریور (۱۸ سپتامبر) برای نخستین‌ بار این ویدئو را در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد که از آن زمان تاکنون بازتاب گسترده‌ای داشته است.

یک روز پس از انتشار این ویدئو، سازمان بهزیستی ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد:‌ «موضوع ضرب و شتم کودکان در یک مرکز نگهداری بررسی شد و با احراز تخلف صورت گرفته با حکم دادستانی این مرکز تعطیل شد و مدیر و نگهبان آن بازداشت موقت شدند.»

در اطلاعیه سازمان بهزیستی ایران، نام این مرکز نگهداری کودکان به صورت اختصاری «د. ش.» و کودکی که مورد ضرب و شتم قرار گرفته با نام «معروف» و تبعه مقیم ایران، معرفی شده است.

اگرچه در این اطلاعیه مشخص نشده است که ملیت این کودک چیست اما بر اساس اطلاعات موجود، شمار زیادی از کودکان کار و خیابان در ایران را کودکان افغانستانی تشکیل می‌دهند.

در صورتی که ملیت این کودک، افغانستانی باشد، ضرب و شتم او در میانه تأکیدات مقام‌های ایرانی مبنی بر ضرورت ساماندهی مهاجران افغانستانی و اخراج آن‌ها از ایران رخ داده است.

برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی بر این نظرند که سخنان مسئولان ایران در مورد مهاجران افغانستانی اثرات منفی مستقیمی بر زندگی این مهاجران داشته، زیرا این سخنان باعث تقویت روحیات ناسیونالیستی افراطی و ایجاد هراس از افغان‌ها در میان ایرانیان شده است.

سازمان بهزیستی ایران در اطلاعیه خود اعلام کرده است پس از انتشار ویدئویی از ضرب و شتم یک کودک، بهزیستی استان البرز جلسه‌ای اضطراری تشکیل داد و پس از آن با اعزام یک هیات از بهزیستی شهرستان کرج و گفتگوی آن‌ها با کودکان و مربیان حاضر در این مرکز نگهداری کودکان و بازبینی دوربین‌ها، تخلف محرز تشخیص داده شد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

پس از محرز شدن تخلف صورت گرفته در این مرکز نگهداری کودکان، ۸ کودکی که در این مرکز نگهداری می‌شدند، به یک مرکز ساماندهی کودکان کار و خیابان منتقل شدند و یکی از مربیان بخش دولتی هم برای مراقبت آن‌ها اعزام شد.

البته نخستین‌ بار نیست که ضرب و شتم کودکان کار و همچنین ابراز خشونت در مراکز نگهداری کودکان در ایران خبرساز می‌شود. در دی ماه ۱۴۰۲ خورشیدی، ویدیویی منتشر شد که نشان می‌داد دو تن از ماموران پیمانکاری شهرداری کرج یک کودک کار را در منطقه عظیمیه کرج با ضرب‌ و شتم سوار خودرو کرده و می‌برند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

زنان عراقی در خط مقدم نبرد علیه قانونی شدن کودک همسری؛ اتحاد احزاب و روحانیون شیعه بر ضد سن ازدواج

یونیسف: یک چهارم کودکان زیر ۵ سال در جهان از فقر غذایی شدید رنج می‌برند

پلیس اسرائیل معاون وزیر بهداشت را در پرونده کودک‌ آزاری متهم کرد