NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

کلیسای «خبر خوب» در کنیا دست‌کم ۴۳۰ قربانی برجا گذاشت

پل مکنزی، رهبر کلیسای «خبر خوب» متهم به قتل عام پیروانش
پل مکنزی، رهبر کلیسای «خبر خوب» متهم به قتل عام پیروانش Copyright Gideon Maundu/Copyright 2023 The AP. All rights reserved.
Copyright Gideon Maundu/Copyright 2023 The AP. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز فارسی با استفاده از  AP
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

بقایای بیش از ۴۳۰ قربانی از زمان یورش پلیس به فرقه «کلیسای بین‌المللی گودنیوز» در جنگلی در منطقه مالیندی کنیا پیدا شده و این تعداد رو به افزایش است. پُل مَکِنزی، رهبر افراطی این فرقه مسیحی انجیلی به پیروان خود دستور داده بود تا برای ملاقات با عیسی مسیح تا حد مرگ روزه بگیرند.

آگهی

هفده ماه پس از یکی از مرگبارترین قتل‌عام‌های مربوط به فرقه‌های مذهبی تاکنون، بسیاری از اهالی منطقه مالیندی در کنیا همچنان در شوک به سر می‌برند و ابعاد این قتل عام را با وجود هشدارهای زیادی که درباره رهبر فرقه داده شده بود، باور نمی‌کنند. 

بقایای بیش از ۴۳۰ قربانی از زمان یورش پلیس به فرقه «کلیسای بین‌المللی گودنیوز» در جنگلی در حدود ۷۰ کیلومتری مالیندی پیدا شده و این تعداد رو به افزایش است. پُل مَکِنزی، رهبر افراطی این فرقه مسیحی انجیلی به پیروان خود دستور داده بود تا برای ملاقات با عیسی تا حد مرگ روزه بگیرند. 

مکنزی به اتهام قتل ۱۹۱ کودک، چندین فقره قتل عمد و سایر جنایات در بازداشت به سر‌می‌برد ولی خود را بی‌گناه می‌داند. او در صورتی که مجرم شناخته شود، احتمالا به حبس ابد محکوم خواهد شد. 

اهالی مالیندی در این باره از تسلط روحی کشیش‌های انجیلی بر پیروان خود می‌گویند، تسلطی که می‌تواند تا پذیرفتن قانون‌شکنی و باورکردن دروغ‌ها و فریبکاری‌هایی مبنی بر شفا دادن و انجام معجزه پیش برود. 

کنیا مانند بسیاری از کشورهای شرق قاره آفریقا، اکثرا مسیحی است. بسیاری از مسیحیان این کشور کاتولیک یا آنگلیکان هستند، اما مسیحیت انجیلی از دهه ۸۰ میلادی رشد شدیدی داشته است و بسیاری از کشیش‌های این طریقه با تقلید از کشیش‌های انجیلی تلویزیونی آمریکایی با ایجاد برنامه تلویزیونی و رادیویی تبلیغات گسترده‌ای برای خود می‌کنند. 

بسیاری از این فرقه‌های انجیلی به طور تک نفره و بدون وجود هیئت امنا اداره می‌شود. رهبران این فرقه‌ها نیز پاسخگوی آموزه‌های خود نیستند و مسئولیتی درباره دستوراتی که به پیروان خود می‌دهند نمی‌پذیرند. 

پل مکنزی، رهبر کلیسای گودنیوز پیش از پایه‌گذاری فرقه‌اش دستفروش و راننده تاکسی بود و در اواخر دهه ۹۰ میلادی، نزد یک واعظ مالیندی شاگردی کرد. او کلیسای خود را در سال ۲۰۰۳ تاسیس کرد. پیروان می‌گویند او سخاوتمند و سخنور خوبی بود و معجزه و جن‌گیری می‌کرد. 

اما به مرور زمان شکایت‌هایی علیه او مطرح شد که اولین آنها مربوط به مخالفت وی با تحصیل کودکان و واکسیناسیون بود. او در سال ۲۰۱۹ با مخالفت علیه صدور شناسنامه برای کنیایی‌ها مورد توجه پلیس قرار گرفت و بازداشت شد. در آن زمان، می‌گفت ارقام شماره ملی ارقام شیطانی است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید.

سلاما ماشا، عضو سابق کلیسای او می‌گوید به مرور زمان مطالبات مکنزی از پیروانش بیشتر شد و از آنها خواست که مردم روستاهای مختلف دیگر با هم ارتباطی نداشته باشند. 

ماشا پس از اینکه شاهد مرگ دو کودک به دلیل گرسنگی مفرط بود از این فرقه فرار کرد. او می‌گوید: «من وقتی فهمیدم مکنزی آدم خوبی نیست که گفت بچه‌ها باید تا حد مرگ روزه بگیرند.» 

کالبدشکافی بیش از ۱۰۰ جسد پیدا شده، نشان می‌دهد قربانیان به دلیل گرسنگی، خفگی و جراحات ناشی از ضربه‌های متعدد کشته‌شده‌اند. 

پلیس معتقد است هنوز گورهای دسته‌جمعی زیادی از این فرقه کشف نشده است. صلیب سرخ کنیا نیز آمار مفقودان عضو این فرقه را دستکم ۶۰۰ نفر اعلام کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فرقه مون؛ ازدواج دسته‌جمعی در کره جنوبی

ترکیه برنامه‌های یک رهبر فرقه‌ای را به دلیل ابتذال قطع کرد

رشد فرقه «مرگ مقدس» در مکزیک