NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

اعتصاب کارگران بوئینگ؛ تشدید بحران مالی و تعویق تحویل هواپیماها

اعتصاب کارگران بوئینگ
اعتصاب کارگران بوئینگ Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مدیر مالی شرکت بوئینگ اعلام کرد که اعتصاب کارگران نه تنها بحران مالی این شرکت را تشدید می‌کند بلکه تحویل به موقع هواپیماها را نیز غیرممکن می‌سازد.

آگهی

کارگران شرکت بوئینگ از روز جمعه و پس از رد توافق اولیه با مدیریت در خصوص افزایش دستمزد ۲۵ درصد طی چهار سال، به جای ساخت هواپیما، دست به اعتصاب زدند.

این اعتصاب بلافاصله پس از آن آغاز شد که یک شعبه منطقه‌ای انجمن بین‌المللی کارگران مکانیک و هوافضا گزارش داد که در رأی‌گیری روز پنجشنبه، ۹۴.۶ درصد از اعضای شرکت‌کننده پیشنهاد افزایش دستمزدی را که کمیته چانه‌زنی خود اتحادیه تأیید کرده بود، رد کردند و ۹۶ درصد آنها به آغاز اعتصاب رأی دادند.

اعتصاب ۳۳ هزار کارگر بوئینگ به این زودی‌ها پروازهای خطوط هوایی را مختل نخواهد کرد، اما انتظار می‌رود که تولید هواپیماهای پرفروش بوئینگ را متوقف کرده و این شرکت را که در حال حاضر با میلیاردها دلار خسارت مالی و اعتبار خدشه‌دار دست و پنجه نرم می‌کند با مشکلات بیشتری مواجه کند.

در حالی که این شرکت در تلاش برای صرفه‌جویی مالی است ولی مدیرعامل آن ناچار است که در مورد میزان افزایش دستمزدها با اتحادیه کارگران به توافق برسد.

همزمان با تشدید بحران کارگری در شرکت بوئينگ روند نزولی قیمت سهام این شرکت ادامه یافته و به حدود ۴۰ درصد طی ۹ ماه گذشته رسیده است.

کارگران معترض می‌گویند که پیشنهاد مدیریت بوئینگ بسیار کمتر از تقاضای اولیه اتحادیه برای افزایش ۴۰ درصدی دستمزد طی سه سال بود. البته طرف کارفرما نیز پیشنهاد اولیه خود را ۱۲ درصد اعلام کرده بود ولی در جریان مذاکرات با اتحادیه کارگران آن را دو برابر کرد.

با این وجود، به نظر می‌رسد که مدیران بوئینگ سطح نارضایتی کارگران را دستِ کم گرفته بودند.

به عنوان نمونه، جان اولسون به خبرنگاران گفت که دستمزد او در طول شش سال حضورش در بوئینگ تنها ۲ درصد افزایش یافته است. به گفته کارگران، آخرین توافق جمعی با مدیران بوئینگ در مورد افزایش عمومی دستمزدها مربوط به ۱۶ سال پیش است و در این مدت شکاف دستمزدها با هزینه زندگی و تورم بسیار افزایش یافته است.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

در حالی که مدیرمالی بوئینگ گفته که از حصول توافق با کارگران ناامید شده، شرکت بوئینگ با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که همچنان به دنبال بازیابی روابط توام با تفاهم خود با کارگران است.

کرین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید هم گفت که مقامات دولت جو بایدن با مدیران بوئینگ و سران اتحادیه کارگری تماس گرفته‌اند.

بدین ترتیب، به نظر می‌رسد که بسیاری از اعضای اتحادیه مایلند که به مدیرعامل جدید بوئینگ فرصتی دوباره بدهند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعتصاب و تظاهرات صدها کارگر شرکت سامسونگ به سبک کره‌ای

هزاران نفر در پایتخت شیلی در حمایت از اعتصاب سراسری علیه دولت بوریچ تظاهرات کردند

پیروزی اعتصابیون در آلمان؛ دولت با لوکوموتیورانان در مورد افزایش حقوق و کاهش ساعت کار توافق کرد