NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

گزارش حمایت موشکی تهران از مسکو؛ اوکراین تهدید کرد: برای انهدام محموله‌های ارسالی آماده‌ایم

سیستم دفاع موشکی اوکراین
سیستم دفاع موشکی اوکراین Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

همزمان با ابراز اطمینان اتحادیه اروپا در مورد ارسال موشک‌های ایرانی به روسیه برای استفاده در تهاجم نظامی علیه اوکراین، یک مقام ارشد اوکراینی از کشورهای غربی خواست تا اجازه هدف قرار دادن محموله‌های موجود در انبارهای نظامی روسیه را صادر کنند.

آگهی

آندری یرماک، رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین با انتشار مطلبی در کانال تلگرامی خود، نوشت: «در پاسخ به ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه، اوکراین باید اجازه داشته باشد تا انبارهای نگهداری این موشک‌ها را با سلاح‌های غربی منهدم کند.»

آقای یرماک با اشاره به این انهدام این محموله‌های با توجه به این که مانع از کشتار بیشتر خواهد شد، اقدامی مشروع ارزیابی کرد که اوکراین برای انجام آن از آمادگی لازم برخوردار است.

کشورهای غربی بر پایه شواهد موجود معتقدند که روسیه از سال ۲۰۲۲ پهپادهای شاهد ساخت ایران را دریافت می‌کند. اتحادیه اروپا نیز اخیرا اعلام کرده که شواهدی در اختیار دارد که نشان می‌دهد، ایران موشک‌های بالستیک ساخت خود را به روسیه ارسال می‌کند.

هر چند، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز دوشنبه گزارش‌ها در مورد ارسال موشک‌های ایرانی به روسیه را رد کرد ولی آسوشیتدپرس پیشتر به نقل از دو فرد مطلع خبر داده بود که ایالات متحده به متحدانش گفته که معتقد است ایران موشک‌های بالستیک کوتاه برد به روسیه برای جنگ در اوکراین ارسال کرده است.

با این حال، جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه گفت که ایالات متحده نمی‌تواند گزارش‌ها مبنی بر ارسال موشک‌های بالستیک ایرانی به روسیه را تایید کند.

البته تایید و تکذیب‌های ضمنی صرفا محدود به ایالات متحده آمریکا نیست.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

احمد بخشایش اردستانی، یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ایران، روز شنبه به پایگاه خبری دیده‌بان ایران گفته بود: «ما برای تامین نیاز خود از جمله در واردات سویا و گندم باید تهاتر کنیم. یک بخش از تهاتر شامل ارسال موشک و بخش دیگر ارسال پهپاد به روسیه است.»

اما ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، خبر ارسال موشک توسط تهران به روسیه را تکذیب کرد.

در هر صورت، اتحادیه اروپا تاکید کرده که در صورت تایید این موضوع، در هماهنگی با متحدانش، به‌سرعت اقداماتی جدید علیه تهران به اجرا می‌گذارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روسیه از حمله ۱۴۴ فروند پهپاد اوکراینی به ۹ منطقه این کشور خبر داد؛ پروازهای فرودگاه مسکو لغو شد

نوآوری مرگبار اوکراین در جنگ؛ «پهپادهای اژدها» که فلز مذاب بر مواضع روسیه می‌ریزند

پوتین در مذاکرات صلح با اوکراین برای چین، هند و برزیل جایگاه ویژه تعریف کرد