NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

تغییرات کلیدی در کابینه اوکراین در آستانه سفر زلنسکی به آمریکا؛ ۷ وزیر و مقام دولتی استعفا کردند

الکساندر کامیشین وزیر صنایع استراتژیک اوکراین
الکساندر کامیشین وزیر صنایع استراتژیک اوکراین Copyright Evgeniy Maloletka/Copyright 2024 The AP. All rights reserved
Copyright Evgeniy Maloletka/Copyright 2024 The AP. All rights reserved
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در یک تحول بزرگ در دولت اوکراین روز سه‌شنبه ۳ سپتامبر (۱۳ شهریور) وزیر خارجه، وزیر تولید تسلیحات این کشور و چندین مقام ارشد دیگر کابینه از سمت خود کنار رفتند.

آگهی

الکساندر کامیشین، وزیر صنایع راهبردی به همراه وزرای دادگستری و محیط زیست استعفا دادند. اولها استفانیشینا، معاون نخست‌وزیر و ویتالی کووال، رئیس صندوق املاک دولتی اوکراین نیز از مقام‌های خود کناره‌گیری کرده‌اند.

همزمان رئیس پارلمان اوکراین اعلام کرده است که دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه این کشور، نیز از سمت خود استعفا داده است.

در حالی که اوکراین در برهه‌ای حساس در جنگ با روسیه به سر می‌برد، کناره‌گیری بیش از یک سوم وزرای دولت جا را برای ترمیم کابینه باز می‌کند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، در این باره گفت: «پاییز برای اوکراین بسیار مهم خواهد بود و نهادهای دولتی ما باید طوری پیکربندی شوند که کشور به همه نتایجی که ما نیاز داریم دست یابد.»

وی اضافه کرد: «برای این کار باید برخی از حوزه‌های دولت را تقویت کنیم و تغییراتی در ساختار آن مهیا شده است. همچنین در دفتر (رئیس‌جمهور) نیز تغییراتی صورت خواهد گرفت.»

آقای زلنسکی همچنین روستیسلاو شورما، یکی از معاونان اقتصادی خود را برکنار کرده است.

دیوید آراخامیا، یکی از نمایندگان ارشد حزب زلنسکی در پارلمان اوکراین، گفت که یک «ترمیم عمده کابینه» در جریان است که طی آن بیش از نیمی از وزیران عوض خواهند شد.

تغییرات با هدف «حرکت به سمت ایجاد نظم در پست‌ها» در حالی انجام می‌گیرد که آقای زلنسکی در ماه جاری برای ارائه «طرح پیروزی» به جو بایدن رئیس‌جمهور ایالات متحده عازم این کشور خواهد شد.

گفته می‌شود اولها استفانیشینا، معاون نخست‌وزیر، به عنوان رئیس یک وزارتخانه بزرگتر که ترکیبی از نقش قدیمی او و وزارت دادگستری است مشغول به کار شود.

الکساندر کامیشین، وزیر صنایع راهبردی، که به عنوان یک ستاره نوظهور در دولت اوکراین شناخته می‌شود در پستی در پیام‌رسان تلگرام نوشت: «به کار در بخش دفاعی ادامه خواهم داد، اما در نقشی متفاوت.»

ولودیمیر زلنسکی در ماه جاری برای دیدار با جو بایدن راهی آمریکا خواهد شد
ولودیمیر زلنسکی در ماه جاری برای دیدار با جو بایدن راهی آمریکا خواهد شدعکس: آسوشیتد پرس

آقای کامیشین ۴۰ ساله در مارس ۲۰۲۳ پس از عملکرد مثبت به‌عنوان مدیر راه‌آهن کشوری، یک شریان لجستیکی حیاتی برای غیرنظامیان و ارتش پس از حمله روسیه به خاک اوکراین، به سمت وزیر صنایع راهبردی منصوب شد.

از زمانی که او تولیدات دفاعی را به دست گرفت، اوکراین هزاران پهپاد تهاجمی و موشک دوربرد برای حمله به روسیه تولید کرده است.

ماه گذشته کی‌یف برای اولین بار از یک «موشک پهپاد» رونمایی کرد و رئیس‌جمهور اوکراین نیز گفت که کشورش یک موشک بالستیک جدید را آزمایش کرده است.

تغییرات در دولت ولودیمیر زلنسکی در شرایطی است که در میدان نبرد نیروهای مسکو با سرعت فزاینده‌ای در شرق اوکراین به پیش‌ می‌روند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آگهی

در همین حال روسیه حملات موشکی دوربرد خود را افزایش داده است. روز سه‌شنبه در مرگبارترین حمله در سال جاری دو موشک بالستیک به یک موسسه نظامی در شهر پولتاوا برخورد کرد که دست‌کم ۵۰ نفر کشته و ۲۷۱ نفر زخمی برجا گذاشت.

قانونگذاران و تحلیلگران سیاسی از آغاز تابستان انتظار تغییرات عمده در دولت اوکراین را داشتند. از زمان برکناری یا استعفای وزیران در اوایل سال جاری، حداقل پنج وزارتخانه از جمله وزارتخانه‌های مهم کشاورزی و زیرساخت‌ها بدون وزیر بوده‌اند.

مخالفان آقای زلنسکی در پارلمان اوکراین از بلاتکلیفی طولانی‌مدت وزارتخانه‌ها انتقاد کرده و خواستار تشکیل «دولت وحدت ملی» شده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

زلنسکی دبیر شورای امنیت اوکراین را برکنار کرد

زلنسکی به فکر جایگزینی مقامات بلندپایه نظامی و سیاسی اوکراین از جمله ژنرال زالوژنی است

شایعات درباره «کناره‌گیری» فرمانده محبوب اوکراین؛ زالوژنی به دلیل اختلاف با زلنسکی «اخراج» می‌شود