NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

ایجاد تأثیر بزرگ و جلب توجه: پارک آبی، کوسه‌‌نهنگ‌ها و هنر ساخت قایق‌های دهوی قطر

با همکاری
ایجاد تأثیر بزرگ و جلب توجه: پارک آبی، کوسه‌‌نهنگ‌ها و هنر ساخت قایق‌های دهوی قطر
Copyright euronews
Copyright euronews
نگارش از Euronews
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

نگاهی به نحوه‌ی شکل‌دهی جامعه‌ی قطری توسط عنصر آب از طریق گردشگری، حفاظت از محیط دریایی و کشتی‌سازی.

آگهی

اغلب شهروندان و ساکنان در تابستان به مناطق خنک‌تر می‌روند.  بااین‌حال، برای کسانی که می‌مانند، هیچ راه بهتری برای خنک‌شدن وجود ندارد جز پریدن در آب و تیم قطر ۳۶۵ دقیقاً همین کار را انجام داد. در ابتدای این قسمت، عادل حلیم از بزرگ‌ترین و جدیدترین پارک آبی کشور، مریال، بازدید کرد و متوجه شد که این پارک برای بزرگداشت صنعت نفت و گاز قطر طراحی شده است. با سرسره‌های هیجان‌انگیز و مفهوم بی‌نظیر خود، این پارک نظرها را در منطقه به خود جلب کرده است. سازه‌های عمداً زنگ‌زده، سرسره‌هایی با نام‌های عجیب‌وغریب و نماد پارک آبی، «اویلی»، نقطه‌عطف تاریخ اقتصادی قطر را نشان می‌دهند.

لیلا حمیره به‌سمت آب‌های آرام‌تر رفت و حیات‌وحش دریایی خارق‌العاده‌ی قطر را کشف کرد. لیلا با جاسم لاری، رئیس اداره‌ی حیات‌وحش دریایی وزارت محیط‌زیست و تغییر اقلیم، دیدار کرد. با اشتیاقی وصف‌ناپذیر به طبیعت، جاسم مأموریت زندگی خود را حفظ تنوع زیستی قطر قرار داده است. از کوسه‌نهنگ‌ها گرفته تا لاک‌پشت‌ها و مانگروها یا جنگل‌های حرا، دولت برنامه‌های مختلفی را اجرا کرده است تا از ادامه‌‌ی حیات این گونه‌ها برای دهه‌های آینده مطمئن باشد.

در پایان، لیلا با احمد جاسم السایق دیدار کرد و به‌طور اختصاصی با نحوه‌ی ساخت قایق‌های سنتی دهو آشنا شد. قایق‌ها نقشی اساسی در شکل‌گیری تاریخ دریایی قطر داشته‌اند. با استفاده از این قایق‌های چوبی، قطر به ثروت عظیم مروارید و مسیرهای تجاری سودآور دست یافت. از ۳۰ سال پیش تاکنون، احمد به طراحی قایق‌های دهو مشغول است و در طول این مدت، ابزارهای مدرن را برای ساخت این قایق‌ها به‌شیوه‌ی سنتی به کار گرفته است. با ثبت روش‌های سنتی ساخت کشتی در دست‌نوشته‌ها و نقشه‌ها، احمد این دانش را به نسل‌های آینده منتقل می‌کند تا معماران جوان بتوانند آن را بیاموزند و ادامه دهند. 

هم‌رسانی این مطلب