NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

«نتانیاهو در تماس با زلنسکی حمله موشکی روسیه را با حمله هوایی ایران مقایسه کرد»

نخست وزیر اسرائیل (راست) و رئیس جمهوری اوکراین در جریان دیدار در بیت‌المقدس ۲۴ ژانویه ۲۰۲۰
نخست وزیر اسرائیل (راست) و رئیس جمهوری اوکراین در جریان دیدار در بیت‌المقدس ۲۴ ژانویه ۲۰۲۰ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بنا بر گزارش‌ها رسانه‌های اسرائیلی و اوکراینی، نتانیاهو پس از حمله موشکی بزرگ روسیه علیه اوکراین، با زلنسکی تماس گرفته و از پدافند هوایی اوکراین تمجید کرده است. البته دولت اسرائیل این گفتگوی تلفنی را به طور رسمی تایید نکرده است.

آگهی

کی‌یف اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز چهارشنبه ۲۸ اوت (هفتم شهریور ۱۴۰۳) با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌ جمهوری اوکراین تلفنی گفت‌وگو کرد.

دولت اسرائیل تا لحظه تنظیم این خبر هیچگونه تاییدیه یا مطلبی از این تماس تلفنی منتشر نکرده است.

سرگئی نیکیفوروف، دبیر مطبوعاتی رئیس جمهوری اوکراین اعلام کرد که «طرفین در مورد وضعیت منطقه خاورمیانه گفتگو کردند و نخست وزیر نتانیاهو از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین حمایت کرد.»

وی گفت: «ولودیمیر زلنسکی از اسرائیل به خاطر شرکت در نشست افتتاحیه صلح اوکراین به میزبانی سوئیس و حمایت از بیانیه پایانی آن تشکر کرد. طرفین همچنین توافق کردند که تماس‌های خود را ادامه دهند.»

اسرائیل در نشست دو روزه سوئیس در ماه ژوئن شرکت کرد. هدف این نشست بررسی «مسیرهایی به سوی صلح جامع، عادلانه و پایدار برای اوکراین» بود. در این اجلاس نزدیک به ۱۰۰ کشور حضور داشتند، اما روسیه و متحدش چین در آن حضور نداشتند.

تحسین پدافند هوایی اوکراین و مقایسه حملات روسیه و ایران

روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز چهارشنبه به نقل از یک دیپلمات ارشد اوکراینی که نامش فاش نشد، گزارش داد که این تماس تلفنی به ابتکار آقای نتانیاهو برقرار شده است.

نتانیاهو در این گفتگوی تلفنی، نخست وزیر اوکراین را به دلیل دفاعش در برابر حمله موشکی و پهپادی روسیه در دوشنبه شب گذشته که یکی از بزرگترین حملات روسیه در جنگ اوکراین تا به امروز بود، تحسین کرد.

بنا بر گزارش‌ها، نتانیاهو این حمله را با حمله مستقیم ایران به اسرائیل در ماه آوریل مقایسه کرد. در آن زمان، ایران حدود ۳۰۰ موشک و پهپاد به سمت اسرائیل شلیک کرد که گفته می‌شود ۹۹ درصد آن‌ها رهگیری شدند.

این تماس در حالی برقرار شد که اسرائیل در حال آماده شدن برای حمله احتمالی دیگری از سوی ایران است، چرا که ایران وعده داده است که ترور اسماعیل هنیه در خاک ایران را تلافی کند.

اسرائیل به طور رسمی نه مسئولیت ترور رهبر حماس را بر عهده گرفته و نه رد کرده است.

هاآرتص گزارش داد که نتانیاهو و زلنسکی توافق کردند که در ماه سپتامبر در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با یکدیگر دیدار کنند.

دلایلی که اسرائیل تا به حال پدافند هوایی خود را به اوکراین نداده است

گفت‌وگوی تلفنی روز چهارشنبه بین رهبران اسرائیل و اوکراین دست‌کم دومین گفتگوی دو طرف از زمان وقوع جنگ بین اسرائیل و حماس در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) بود.

زلنسکی پس از حمله اولیه حماس در عملیات موسوم به طوفان الاقصی، از اسرائیل حمایت کرد و خواستار افزایش همکاری امنیتی بین دو کشور شد. او همچنین ابراز تمایل کرد که از اسرائیل دیدن کند، اگرچه این سفر هرگز محقق نشد.

در طرف دیگر نیز اسرائیل علناً از اوکراین در مبارزه با تهاجم روسیه در سال ۲۰۲۲ حمایت کرده است، اما از ارائه تجهیزات نظامی، از جمله سامانه‌های پدافند هوایی که اوکراین درخواست کرده، اجتناب کرده است.

اسرائیل در مورد تحریک مسکو محتاط بوده است. اسرائیل و روسیه روابط متشنج اما رو به جلویی در سوریه دارند، جایی که ارتش اسرائیل گهگاه گروه‌های نیابتی ایران را هدف قرار می‌دهد.

آگهی

دلیل دیگری که آقای نتانیاهو برای عدم تحویل تجهیزات نظامی به اوکراین عنوان می‌کند این است که به گفته نتانیاهو، او نگران است که فناوری اسرائیلی ارسال شده به اوکراین در دست روسیه یا ایران قرار گیرد.

سال نو یهودیان و اهمیت آن بر روابط اوکراین و اسرائیل

این تماس تلفنی همزمان با نزدیک شدن به سال نو یهودیان انجام شد، موسمی از سال که ده‌ها هزار زائر افراطی ارتدوکس یهودی با وجود جنگ جاری در غزه، همچنان تلاش می‌کنند تا خود را به شهر زیارتی «اومان» در اوکراین برسانند.

هر ساله، هزاران یهودی ارتدوکس از اسرائیل و سراسر جهان به اومان سفر می‌کنند تا سال نو یهودیان را در این شهر واقع در مرکز اوکراین که زادگاه خاخام نحمانِ بریسلوف، یکی از چهره‌های کلیدی جنبش حسیدی است، جشن بگیرند.

یک یهودی ارتدوکس به تاریخ ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۳ در شهر اومان بر سنگ قبر خاخام نحمان، نوه بنیانگذار جنبش حسیدی بوسه میزند
یک یهودی ارتدوکس به تاریخ ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۳ در شهر اومان بر سنگ قبر خاخام نحمان، نوه بنیانگذار جنبش حسیدی بوسه میزندآسوشیتدپرس

سال گذشته در همین موقع، اوکراین تهدید کرده بود که اگر دولت اسرائیل دست از اخراج شهروندان اوکراینی برندارد، این کشور نیز در آستانه سال نو یهودیان، مرزهای خود را به روی زائران اسرائیلی به شهر اومان خواهد بست.

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روسیه مدعی تصرف شهرک دیگری در دونتسک شد؛ اوکراین به شهر مرزی بلگورود حمله کرد

به صدا در آمدن بمب ساعتی اجتماعی در روسیه؛ شوق حمله به پوکروفسک، دفاع از کورسک را از یاد پوتین برد

کلید پایان جنگ در غزه در دستان دو دشمن قسم خورده است؛ آیا اصلا تمایلی برای رسیدن به توافق وجود دارد؟