NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

اتحادیه اروپا اعزام مربیان نظامی به اوکراین را توصیه نمی‌کند

عکس آرشیوی از دیدار زلنسکی با سربازان اوکراینی تحت آموزش در آلمان
عکس آرشیوی از دیدار زلنسکی با سربازان اوکراینی تحت آموزش در آلمان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

برخی گزارش‌ها حاکی است که مسئولان اتحادیه اروپا در حال حاضر اعزام نظامیان از سوی کشورهای عضو برای آموزش نیروهای اوکراینی را توصیه نمی‌کنند.

آگهی

هفته نامه آلمانی «ولت آم زونتاگ» روز شنبه با انتشار گزارشی در این خصوص اعلام کرد که سرویس دیپلماتیک اتحادیه اروپا ضمن خودداری از توصیه برای اعزام مربیان نظامی به اوکراین، از کشورهای عضو خواسته است تا مأموریت آموزشی نظامی پیش‌بینی شده در این راستا را با نیازهای کی‌یف تطبیق دهند.

ماموریت کمک نظامی اتحادیه اروپا برای حمایت از اوکراین، موسوم به «ای‌یومام» از نوامبر ۲۰۲۲ آغاز به کار کرد و طی آن حدود ۶۰ هزار سرباز اوکراینی عمدتاً در لهستان و آلمان آموزش دیدند.

این ماموریت قرار است پس از پایان دوره فعلی که برای اواسط نوامبر پیش‌بینی شده، دو سال دیگر تمدید شود.

در گزارش هفته نامه آلمانی «ولت آم زونتاگ» با اشاره به بررسی این مأموریت توسط سرویس دیپلماتیک اتحادیه اروپا به نقل از مسئولان این سرویس آمده است: «ضروری است که سربازان AFU (اوکراین) را با همان تجهیزات آموزش دهیم که بعداً در نبرد از آنها استفاده خواهند کرد.»

این گزارش می‌افزاید که وزرای دفاع اتحادیه اروپا قرار است هفته آینده در خصوص این موضوع بحث و تبادل نظر کند.

بنا به آنچه در این گزارش اعلام شده، با توجه به تاکید سرویس‌ دپیلماتیک اتحادیه اروپا مبنی بر آموزش نظامیان اوکراینی با سلاح‌هایی که قرار است از آنها در طول نبرد استفاده شود، کمبود تجهیزات منطبق با سبک سلاح‌های به جا مانده از دوران شوروی سابق، یکی از چالش‌های آموزش فعلی در اتحادیه اروپا است.

کی‌یف ماه مه گذشته از اتحادیه اروپا خواست تا برخی از آموزش‌ها در خاک اوکراین صورت گیرد، اما کشورهای عضو در این خصوص اختلاف نظر دارند.

برخی از منتقدان هشدار می‌دهند که با این اقدام ممکن است پای اتحادیه به جنگ کشیده شود؛علاوه بر این تردید‌هایی نیز نسبت به توانایی کی‌یف در محافظت از مکان‌های آموزشی در برابر حملات روسیه با توجه به کمبود شدید سامانه‌های دفاع هوایی در این کشور وجود دارد.

بنا به بررسی‌های به عمل آمده از سوی سرویس دیپلماتیک اتحادیه اروپا، درخواست کی‌یف می‌تواند با امکان استقرار برخی از مربیان «ای‌یومام» EUMAM در امکانات آموزشی اوکراین «به صورت کاملاً محرمانه»، دور از میدان جنگ و احتمالاً در قسمت غربی این کشور، برآورده شود؛ اگرچه توصیه‌ای برای اعزام آنها وجود ندارد.

بر اساس این گزارش: «بسیار محتمل است که حضور نظامی اتحادیه اروپا در خاک اوکراین توسط روسیه به عنوان اقدامی تحریک‌آمیز تلقی شود.»

سرویس دیپلماتیک اتحادیه اروپا می‌افزاید: «این واقعیت که روسیه می‌تواند با توان بالستیک و پهپادی خود به هر مکانی در اوکراین دست پیدا کند، بالاترین سطح تهدید برای برای پرسنل نظامی مستقر اتحادیه اروپا فراهم می‌کند.»

این بررسی ضمن اشاره به ضرورت امکان بالای تخلیه نیروهای اتحادیه اروپا در مواقع اضطراری و تلاش‌های لجستیکی لازم برای اسکان محافظت شده آنها و نیز لزوم داشتن سایت‌های آموزشی ایمن، تأکید دارد که برخی از اقدامات حفاظتی، مانند مقابله با تهدیدات هوایی دوربرد، دور از دسترس هستند.

در نتیجه‌گیری این بررسی آمده است: استقرار پرسنل و مربیان نظامی اتحادیه اروپا در خاک اوکراین در صورت فراهم شدن شرایط لازم سیاسی و عملیاتی امکان‌پذیر است» اما برای ارزیابی کامل خطرات و مزایای این اقدام، تجزیه و تحلیل بیشتری لازم خواهد بود.

با این حال، بر اساس بررسی به عمل آمده، توصیه شده است که اتحادیه اروپا یک هسته هماهنگی در کی‌یف ایجاد کند و امکانات انجام آموزش‌ها در نزدیکی مرزهای اوکراین را مورد بررسی قرار دهد.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هشدار اوکراین به بلاروس؛ تمرینات نظامی در نزدیکی چرنوبیل تهدیدی برای امنیت جهانی است

گزارش حمایت موشکی تهران از مسکو؛ اوکراین تهدید کرد: برای انهدام محموله‌های ارسالی آماده‌ایم

حمله روسیه به چند‌ قدمی دفتر زلنسکی؛ اوکراین: انبار مهمات روسیه را نابود کردیم