NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

بروکسل بی‌توجه به اتهامات بلگراد همچنان به اجرای توافق همکاری مواد معدنی با صربستان پایبند است

اتحادیه اروپا و صربستان
اتحادیه اروپا و صربستان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کمیسیون اروپا می‌گوید با وجود ادعای الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهور صربستان، مبنی بر اینکه قدرت‌های غربی پشت اعتراضات گسترده علیه طرح گسترش یک معدن لیتیوم در این کشور هستند، این نهاد اروپایی همچنان مصمم به دنبال کردن مشارکتی استراتژیک در زمینه مواد خام با صربستان است.

آگهی

ماروش شفچوویچ، معاون رئیس کمیسیون، و اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، ماه گذشته میلادی تنها چند روز پس از چراغ سبز بلگراد به شرکت معدنی انگلیسی-استرالیایی ریو تینتو برای از سرگیری توسعه یک معدن لیتیوم در غرب این کشور، یادداشت تفاهمی را در بلگراد امضا کردند.

کمیسیون اتحادیه اروپا امروز اعلام کرد که همچنان به این مشارکت متعهد است. این مشارکت جدیدترین مورد از بیش از ۱۲ توافقنامه‌ای است که بروکسل برای کاهش وابستگی به چین در دسترسی به مواد خام حیاتی برای باتری‌های خودروهای برقی و گذار انرژی در حال انجام اروپا امضا کرده است.

یوهانا برنسل، سخنگوی کمیسیون تجارت اتحادیه اروپا، در سخنانی در رابطه به سیاست‌های بروکسل در قبال مواد معدنی گفت: «فکر نمی‌کنم بتوانیم اهمیت یادداشت تفاهم با صربستان را تخمین بزنیم. این یک معامله صنعتی پاک با دستور کار مشخص برای پیشبرد استانداردهای زیست‌ محیطی است.»

این اظهارات بعد از آن مطرح می‌شود که اورزولا فن در لاین، رئيس کمیسیون اروپا گفته بود که تضمین بابت دسترسی به مواد خام ارزان قیمت یکی از اولویت‌های اتحادیه اروپا به شمار می‌رود.

برنسل در بخش دیگری از صحبت‌هایش در خصوص اتهامات بلگراد به اتحادیه اروپا گفت: «آنچه می‌توانم بگویم این است که ما کاملا به این تفاهم متعهد هستیم تا بتوانیم گامی که با استانداردهای زیست محیطی اتحادیه اروپا سازگار باشد را به پیش ببریم.»

اما چنین لفاظی‌هایی که رهبران اتحادیه اروپا از زمان توافق ۱۸ ژوئيه از آن استفاده کرده‌اند، تأثیر چندانی بر مخالفان طرح‌های «ریو تینتو» برای افتتاح بزرگترین معدن لیتیوم اروپا در ۱۰۰ کیلومتری غرب پایتخت صربستان نداشته است.

اعتراضات گسترده مخالفانی که نگرانند صرب‌ها سود کمی از این پروژه ببرند، در ۱۰ اوت به اوج خود رسید، زمانی که ده‌ها هزار نفر در پایتخت تظاهرات کردند و گروه‌های کوچکتری خطوط راه‌آهن به پایتخت را مسدود کردند.

گزارش‌هایی از دستگیری ده‌ها نفر منتشر شده و سازمان‌دهندگان اعتراضات از اقدامات پلیس ابراز نارضایتی کرده‌اند. در مقابل ووچیچ علیه قدرت‌های غربی نامعلومی که به گفته او در حال جنگ ترکیبی علیه دولت او هستند موضع‌گیری کرد.

ووچیچ گفت که سرویس‌های اطلاعاتی روسیه به او هشدار داده‌اند که دولت‌های نامشخصی در غرب در تلاش برای ایجاد «آشوب‌های جمعی و کودتا» برای کنار زدن او از قدرت هستند.

کمیسیون اتحادیه اروپا این ادعاها را رد کرده است. پیتر استانو، سخنگوی بخش سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این رابطه می‌گوید: «اتحادیه اروپا هرگونه اتهام مبنی بر دخالت در هر نوع فعالیت غیرقانونی یا اقدامی مرتبط با دخالت خارجی در صربستان را قاطعانه رد می‌کند.»

رهبران اتحادیه اروپا با دقت در حال تماشای تحولات در صربستان هستند، کشوری که از نظر تاریخی متحد روسیه بوده و در ماه مه میزبان شی جین پینگ، رهبر چین بود. ووچیچ گفته است که انتظار دارد در اواخر ماه جاری میلادی با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه دیدار کند.

این دو رهبر پیشتر و در حاشیه یک اجلاس در بریتانیا در ماه ژوئيه نیز با یکدیگر ملاقات کرده بودند. ماکرون در مورد این دیدار گفته بود که حمایت کامل خود را از ادغان صربستان در اتحادیه اروپا ابراز کرده است. او در عین حال افزوده بود که عادی سازی روابط بین بلگراد و کوزوو بسیار حائز اهمیت است. کوزوو منطقه‌ای با اکثریت آلبانیایی تبارها است که استقلال آن توسط اتحادیه اروپا به رسمیت شناخته شده اما بلگراد آن را به رسمیت نمی‌شناسد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

وزارت خارجه فرانسه به پرسش‌ها در خصوص اینکه آیا دیدار ماکرون با ووچیچ برای هفته آینده برنامه‌ریزی شده یا خیر پاسخ نداده است. همچنین کمیسیون اتحادیه اروپا از پاسخ به گزارش‌هایی که می‌گوید فن در لاین قصد دارد در هفته‌های آینده به بلگراد سفر کند خودداری کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ادعای پیروزی حزب الکساندر ووچیچ در انتخابات پارلمانی صربستان؛ روسیه استقبال کرد

ووچیچ؛ مقامات غرب «دروغگو و کلاهبردار» هستند؛ اقلیت صرب کوزوو دیگر اشغال خارجی را تحمل نمی‌کند

بلگراد حمله با سنگ به ووچیچ در بیستمین سالگرد کشتار سربرنیتسا را «اقدام به ترور» خواند