Eventsمناسبت ها
Loader

Find Us

FlipboardInstagramLinkedinTelegram
Apple storeGoogle Play store
آگهی

شی جین پینگ در ۲۵امین سالگرد بمباران سفارت چین در صربستان؛ بلگراد و پکن ۲۹ توافقنامه امضا می‌کنند

دیدار رهبران صربستان و چین در بلگراد
دیدار رهبران صربستان و چین در بلگراد Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

شی جین پینگ، رهبر چین در ادامه تور اروپایی خود وارد صربستان شد و مورد استقبال گرم و ویژه مقام‌های رسمی این کشور قرار گرفت.

آگهی

قرار است دو طرف در این سفر درباره افزایش سرمایه‌گذاری چین به ارزش چندین میلیارد یورو در این کشور منطقه بالکان گفتگو کنند.

سفر رهبر چین به صربستان مصادف بود با بیست و پنجمین سالگرد بمباران «اشتباهی» سفارت این کشور در بلگراد که توسط ناتو و در زمان جنگ کوزوو اتفاق افتاد.

الکساندر ووچیچ، رئیس‌جمهور صربستان در مراسم استقبال از همتای چینی خود خطاب به مردم کشورش تاکید کرد که تاریخ جدیدی در روابط دو کشور در حال رقم خوردن است.

صربستان همراه با مجارستان، که ایستگاه بعدی شی جین پینگ خواهد بود، بهترین روابط را در میان کشورهای اروپایی با چین دارند و از طرح کمربند جاده این کشور که آسیا و بخش‌هایی از اروپا را در می‌نوردد حمایت می‌کنند.

شی جین پینگ که در ورود به صربستان مورد استقبال گارد نظامیان این کشور شد در صحبت‌هایی تاکید کرد که از این استقبال گرم تحت تاثیر قرار گرفته و امیدوار است این سفر، فصل جدیدی را در روابط دو کشور باز کند. شی با اشاره به توافق سال ۲۰۱۶ بر سر شراکت استراتژیک بین دو کشور گفت: «صربستان به اولین شریک استراتژیک چین در اروپای مرکزی و شرقی تبدیل شده است.»

ووچیچ هم در اظهاراتی که خوشایند مقام‌های حزب کمونیست چین است تاکید کرد که بلگراد تایوان را بخشی از چین می‌داند همانطور که چین کوزوو را که در سال ۲۰۰۸ اعلام استقلال کرد، بخشی از صربستان دانسته است.

این سفر در حالی انجام شده که انتظار می‌رود رهبران دو کشور قراردادهایی در زمینه گسترش سرمایه‌گذاری چین در صربستان به امضا برسانند.

سینیشا مالی، وزیر دارایی صربستان در همین خصوص در گفتگو با تلویزیون دولتی این کشور خبر داد که دو رهبر بیش از ۲۹ توافقنامه و چندین قرارداد تجاری را امضا خواهند کرد.

او همچنین در ادامه افزود: «ما در این سفر درباره همکاری در پروژه‌های پیشرفته با یکدیگر بحث خواهیم کرد. ما کاملا برای سرمایه‌گذاری چین در کشورمان رویکرد مثبتی داریم و از این مسئله استقبال می‌کنیم.»

ناظران می‌گویند پکن به صورت هدفدار صربستان و مجارستان، دو کشور اروپایی را که روابط نزدیکی با روسیه دارند به عنوان مقصدهای سفر خود انتخاب کرده و تلاش می‌کند این کشورها را بیشتر به جبهه شرق نزدیک کند.

شی جین پینگ پیش از حضور در صربستان در فرانسه با امانوئل ماکرون و اورزولا فن در لاین دیدار کرده و به گزارش رسانه‌های فرانسوی، رهبر چین در آن ملاقات‌ها بر سر ایجاد توازن میان صادرات و واردات میان چین و اروپا که در حال حاضر کفه آن به سود چین سنگینی می‌کند تحت فشار قرار گرفته اما تضمینی وجود ندارد که در نهایت این گفتگوها  تغییر رویه‌ای در سیاست‌های تجاری چین ایجاد کند.

سال گذشته، ووچیچ یک قرارداد تجارت آزاد با چین امضا کرد که باید در ماه ژوئیه عملیاتی شود و درها را برای شرکت‌های صرب در بازار بزرگ چین باز خواهد کرد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

چین مالک معادن و کارخانه‌هایی در سراسر صربستان است و میلیاردها دلار برای جاده‌ها، پل‌ها و تأسیسات جدید در این کشور به دولت بلگراد وام داده است و به شریک اصلی صربستان در توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز این کشور  تبدیل شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مجارستان «دروازه ورود پکن به اروپا»؛ رئیس جمهوری چین با ویکتور اروبان در بوداپست دیدار می‌کند

چینی‌های ساکن فرانسه درباره سفر شی جین‌‎پینگ به پاریس چه نظری دارند؟

اروپا میان چین و آمریکا؛ آیا سفر شی جین‌پینگ شکاف‌ میان غربی‌ها نسبت به راهبرد پکن را آشکار می‌کند؟