NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

حقوق دگرباشان جنسی در بلغارستان با تصویب قانونی جدید در این کشور به خطر افتاد

یک حامی حقوق دگرباشان جنسی با پرچم رنگین کمانی در مقابل بنای یادبود ارتش شوروی در  صوفیه
یک حامی حقوق دگرباشان جنسی با پرچم رنگین کمانی در مقابل بنای یادبود ارتش شوروی در صوفیه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فعالان حقوق بشر، پس از آن که نمایندگان مجلس بلغارستان به اصلاحیه‌ای مبنی بر ممنوعیت ترویج «تبلیغات» دگرباشان جنسی در مدارس رای دادند، از اتحادیه اروپا خواستند در برابر این اقدامات سکوت نکند.

آگهی

بلغارستان قانونی را تصویب کرده است که «تبلیغات» دگرباشان جنسی در مدارس را ممنوع می‌کند، برخی از منتقدان تصویب چنین قانونی را ضربه‌ای به حقوق بشر می‌داندند و  شماری از گروه‌های مدافع حقوق بشر، این اقدام را محکوم کردند.

براساس این اصلاحیه قانون آموزش بلغارستان که روز چهارشنبه توسط پارلمان به تصویب رسید، «تبلیغ، ترویج عقاید و دیدگاه‌های مرتبط با گرایش جنسی غیرسنتی یا هویت جنسیتی غیر از هویت بیولوژیکی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در نظام آموزشی» این کشور ممنوع است.

نمایندگان مجلس این طرح را که از سوی حزب راست افراطی «وازراژدان» پیشنهاد شده بود، با اکثریت قاطع، ۱۵۹ رای موافق در مقابل ۲۲ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع به تصویب رساندند.

تصویب این قانون موجی از اعتراضات را در پی داشت. شماری از معترضان  به خیابان‌ها آمدند  و تعدادی از گروه‌های حقوق بشری نیز در پارلمان از آن انتقاد کردند. 

فعالان و سازمان‌هایی مانند «جنبش فمینیستی» و «سازمان ال‌جی‌بی‌تی اکسیون» با شعار «مدرسه برای همه» و «نفرت پراکنی را متوقف کنیم» تجمعاتی را در خیابان‌‌های این کشور به راه انداختند. 

«فوربیدن کالرز» یکی دیگر از گروه‌های حامی حقوق دگرباشان جنسی که در سراسر اتحادیه اروپا فعالیت دارد، در یک بیانیه مطبوعاتی این قانون را ضربه‌ای به «حقوق بشر و حقوق دگرباشان جنسی به ویژه کودکان» توصیف و آن را محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: «چنین اقداماتی نه تنها واپس‌گرایانه، بلکه در تضاد مستقیم با ارزش‌های برابری و عدم تبعیض اتحادیه اروپا است.»

به گفته «فوربیدن کالرز»، متن این قانون یادآور قوانین تبلیغاتی ضد دگرباشان جنسی روسیه و مجارستان است و نشان می‌دهد که این قانون تلاشی از سوی دولت بلغارستان برای سرکوب افراد دگرباشان جنسی و عقب راندن حقوق بشر است.

در سال ۲۰۲۱، دولت مجارستان به رهبری ویکتور اوربان و حزب حاکم فیدز قانونی لایحه‌ای را تصویب کرد که به موجب آن هرگونه تصویر یا محتوای ترویج‌کننده دگرباشان جنسی برای افراد زیر ۱۸ سال ممنوع اعلام شد.

عفو بین‌الملل در اوایل سال جاری گفت که قانون مجارستان «ابر ترسی ایجاد کرده است» که دگرباشان جنسی را به سایه انداخته و این نگرانی وجود دارد که همان اتفاق در بلغارستان رخ دهد.

معترضان از اتحادیه اروپا می‌خواهند تا اقدامات جدی برای از بین بردن اقدامات تبعیض آمیز علیه دگرباشان جنسی در میان اعضای خود انجام دهند. 

«فوربیدن کالرز» گفت: «اتحادیه اروپا نباید در برابر قوانین وضع شده از سوی اعضایش که امنیت و حقوق دگرباشان جنسی را به خطر می‌اندازد ساکت بماند.»

بلغارستان، مانند بسیاری از کشورهای اروپای شرقی از نظر وضعیت آزادی‌ و حقوق دگرباشان جنسی در انتهای جدولی قرار دارد که از سوی سازمان‌های حقوق مدنی تهیه شده است. 

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

براساس جدید‌ترین رتبه‌بندی‌ها از وضعیت حقوق و آزادی دگرباشان جنسی در قاره اروپا، بلغارستان از میان ۴۸ کشور، جایگاه سی‌ و هشتم را دارد. 

آگهی

این کشور همچنین با از نظر «نقض فاحش حقوق بشر و تبعیض» از بین ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا پس از رومانی و لهستان در جایگاه سوم قرار گرفت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گروه‌های نژادی و دگرباشان جنسی در کدام کشورهای اروپایی بیشتر هدف آزار آنلاین قرار می‌گیرند؟

دلارهای صورتی؛ چرا مراکز مالی آسیایی به دنبال اعطای حقوق قانونی بیشتر به دگرباشان جنسی هستند؟

دوی مردان با کفش‌های زنانه پاشنه‌بلند در جشنواره دگرباشان جنسی در مادرید