NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

«استفاده از بمب اتم» در نظرسنجی از آمریکایی‌ها؛ پایبندی به اخلاق یا پیروزی در جنگ به هر قیمتی؟

بازدید گروهی از دانش‌اموزان سوئدی از موزه هیروشیما در سال ۲۰۱۵
بازدید گروهی از دانش‌اموزان سوئدی از موزه هیروشیما در سال ۲۰۱۵ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جهان در‌ ششم و نهم ماه اوت (۱۶ و ۱۹ مرداد)، هفتاد و نهمین سالگرد بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی را گرامی خواهد داشت. «بولتن دانشمندان اتمی» به همین مناسبت سعی کرده تا ضمن تکرار سوالات نظرسنجی‌های گذشته در سال ۱۹۴۵ و ۲۰۱۵، و طرح چند پرسش‌ هدفمند در مورد سناریوهای جنگ، نظرات مردم آمریکا را جویا شود.

آگهی

مردم آمریکا یکی دو هفته پس از پایان جنگ دوم جهانی، در در اواسط ماه اوت ۱۹۴۵ در مورد اینکه آیا حملات اتمی به هیروشیما و ناکازاکی را تایید می‌کنند یا خیر، مورد نظرسنجی قرار گرفتند. درصد بسیار بالایی از آمریکایی ها - ۸۵ درصد - پاسخ «بله» دادند. این میزان تأیید به مرور کاهش یافت تا جائیکه تنها اکثریت اندکی در سال ۲۰۰۵ (۵۷ درصد) و اقلیت بزرگی  در سال ۲۰۱۵ (۴۶ درصد) در نظرسنجی‌های اخیر این حملات مرگبار را تأیید کردند.

این کاهش در تایید بمباران اتمی در طول زمان، به عنوان شاهدی از تغییر تدریجی هنجاری در آگاهی عمومی ذکر شده که نشان دهنده پذیرش قبیح بودن استفاده از سلاح هسته‌ای یا «تابو بودن» آن است.

نینا تاننوالد، محقق دانشگاه براون، از این پدیده به عنوان «مشروعیت زدایی عمومی از کاربرد سلاح‌های هسته‌ای» یاد می‌کند. با این حال، به نظر می‌رسد که تازه‌ترین نظرسنجی گروه «بولتن دانشمندان اتمی» این تفسیر رایج از افکار عمومی ایالات متحده را بسیار ساده‌انگاری می‌داند.

گروه «بولتن دانشمندان اتمی» روز دوشنبه پنجم اوت (۱۵ مرداد ۱۴۰۳) با نگاهی به این موضوع نوشت «درست است که نارضایتی [از استفاده از سلاح اتمی] در طول زمان افزایش یافته است، اما اکثر آمریکایی‌ها همچنان از حملات ۱۹۴۵ حمایت می‌کنند، اگرچه که دوست داشتند راهبردهای جایگزین برای حمله اتمی در نظر گرفته می‌شد.»

 این نتیجه‌گیری‌ها را می‌توان به وضوح در نتایج یک نظرسنجی جدید و پیچیده‌تر افکار عمومی مشاهده کرد. به عبارتی، اگرچه ممکن است تغییری در افکار عمومی در مورد استفاده از سلاح‌های هسته‌ای و هدف قرار دادن غیرنظامیان دشمن وجود داشته باشد، اما بررسی عمیق‌تر نشان می‌دهد که نگرش اصلی مردم آمریکا از سال ۱۹۴۵ تا حد زیادی بدون تغییر باقی مانده است.

پیروزی در جنگ و حفاظت از جان آمریکایی‌ها همچنان اولویت است

بر اساس نظرسنجی «بولتن دانشمندان اتمی» اساساً، با وجود برخی موارد ظاهری نشانه‌هایی از نگرانی‌های اخلاقی یا عدم تایید چنین اقداماتی، بسیاری از آمریکایی‌ها هنوز «پیروزی در جنگ و حفاظت از جان آمریکایی‌ها» را بر پایبندی به محدودیت‌های اخلاقی در برابر استفاده از اقدامات افراطی مانند سلاح‌های هسته‌ای یا هدف قرار دادن غیرنظامیان ترجیح می‌دهند.

مجله فورچون در نوامبر ۱۹۴۵ در قالب یک نظرسنجی، ذهنیت مردم آمریکا در مورد به گارگیری سلاح‌های هسته‌ای و اخلاق دوران جنگ و همچنین غرایز تلافی‌جویانه و احساسات ضد ژاپنی آن‌ها را آشکار کرد. تکرار نظرسنجی سال ۱۹۴۵ در سال ۲۰۱۵ نشان داد که ۱۴.۴ درصد از آمریکایی‌ها معتقد بودند که ایالات متحده اصلاً نباید از بمب اتمی استفاده می‌کرد و ۳۱.۶ درصد فکر می‌کردند که اصابت یک بمب به یک منطقه خالی از سکنه هم کافی بود.

درصد پاسخ دهندگانی که گفتند ایالات متحده اصلاً نباید از بمب اتمی استفاده می‌کرد از ۴.۳ درصد در سال ۱۹۴۵ به ۱۴.۴ درصد در سال ۲۰۱۵، به ۳۶.۷ درصد در سال ۲۰۲۴ افزایش یافت. اما درصد پاسخ دهندگانی که گزینه حمله نمادین به یک منطقه خالی از سکنه را ترجیح دادند از ۳۱.۶ درصد به ۲۰.۹ درصد کاهش یافته است. حمایت عمومی از استفاده از دو بمب به جای یک بمب، نیز به ۱۹.۴ درصد کاهش یافت.

روندها چه چیزی را در مورد نظر ایالات متحده نشان می دهد؟

بولتن دانشمندان اتمی برای سنجش تمایل واقعی مردم برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای و کشتن غیرنظامیان پرسش‌های دیگری هم به نظرسنجی‌های پیشین ۱۹۴۵ و ۲۰۱۵ افزود.

به پاسخ دهندگانی که در ابتدا گزینه «آمریکا اصلاً نباید از بمب اتمی استفاده می کرد» را انتخاب کردند، یادآوری شد که ژاپن فوراً تسلیم نشد. سپس سؤال بعدی به آنها ارائه شد: «ایالات متحده به ژاپن هشدار داده است که اگر تسلیم بدون قید و شرط را نپذیرد، ممکن است با ویرانی سریع و کامل روبرو شود، اما دولت ژاپن از تسلیم امتناع می‌کند. حالا به نظر شما ایالات متحده باید کدام یک از گزینه‌های زیر را انتخاب کند؟»

در پاسخ به این سوال، حدود نیمی (۴۵.۸ درصد) از پاسخ دهندگانی که در ابتدا طرفدار عدم استفاده از هیچ گونه سلاح هسته ای بودند، تصمیم گرفتند جنگ را فوراً پایان دهند. علاوه بر این، ۱۹.۱۹ درصد از این افراد، حملات هشداردهنده به مناطق خالی از سکنه را انتخاب کردند و ۱۰.۵درصد ترجیح دادند به بمباران متعارف شهرهای ژاپن تا زمان تسلیم ژاپن ادامه یابد.

سپس به پاسخ دهندگانی که گزینه ۲ (گزینه حمله هشداری) را در این سؤال انتخاب کردند، سؤال دیگری برای پاسخ داده شد: «ایالات متحده اولین بمب را روی یک منطقه خالی از سکنه انداخته است، اما دولت ژاپن حاضر به تسلیم نیست. به نظر شما ایالات متحده باید کدام یک از گزینه های زیر را انتخاب کند؟»

از میان پاسخ دهندگانی که این گزینه را انتخاب کرده بودند، ۱۶.۱۷ درصد تصمیم گرفتند که جنگ را فوراً پایان دهند. ۴۰.۵۸ درصد از پرتاب «یک» بمب اتمی و ۴.۳۵ درصد دیگر از پرتاب «دو» بمب حمایت کردند. در همین حال، ۱۵.۲۲ درصد از پاسخ دهندگان خواهان ادامه بمباران شهرهای ژاپن با سلاح‌های متعارف غیرهسته‌ای تا زمان تسلیم شدن دولت در توکیو بودند.

هنگامی که به پاسخ‌دهندگان یادآوری شد که ممکن بود ژاپن از تسلیم شدن امتناع کند، اکثریت قوی (۸۲.۳۳ درصد) از کسانی که در ابتدا طرفدار حملات هشداری به مناطق خالی از سکنه بودند، سپس حملات اتمی یا متعارف به شهرهای ژاپن را پذیرفتند.

هیروشیما ۲۵ سال پس از تجربه بمب اتمی
هیروشیما ۲۵ سال پس از تجربه بمب اتمیآسوشیتدپرس

نتیجه‌گیری و ۳ تغییر مهم

بولتن دانشمندان اتمی می‌نویسد: «این که بیش از ۳۶ درصد از آمریکایی‌ها امروز گفته‌اند که ایالات متحده نباید از هیچ بمب اتمی استفاده می‌کرد را نمی‌توان به عنوان نشانه‌ای از قبیح دانستن به کارگیری سلاح هسته‌ای تفسیر کرد. ممکن است این یک روند مثبتی باشد، اما نظر محکمی نیست.»

آگهی

در واقع، کمتر از نیمی از این پاسخ دهندگان پس از اینکه به آنها یادآوری شد که ژاپن قبل از حملات اتمی، تسلیم بدون قید و شرط را نپذیرفته بود، موضع ابتدایی خود را حفظ کردند.

نظرسنجی بولتن دانشمندان اتمی در سال ۲۰۲۴ به ما سه بینش ارزشمند در مورد افکار عمومی آمریکا ارائه می دهد.

  • نخست آنکه بسیاری از مردم ایالات متحده، در واقع، هنوز از تصمیم برای پرتاب بمب اتمی در هیروشیما و ناکازاکی حمایت می کنند. ۴۱.۳ درصد از همه پاسخ دهندگان در نهایت مایل به استفاده از بمب هسته ای در یک یا چند شهر بودند.
  • دومین یافته جدید به تمایل مردم برای حمله به شهرها و در نتیجه نقض قوانین پایه در خصوص درگیری‌های مسلحانه و اصل مصونیت غیر نظامیان در جنگ عادلانه مربوط می شود. در حالی که ۴۱.۳ درصد از پاسخ دهندگان آمریکایی در نهایت مایل به استفاده از سلاح هسته‌ای علیه شهرها بودند، بسیاری از سایر پاسخ دهندگان از ادامه بمباران شهرها با سلاح‌های متعارف حمایت کردند. در مجموع، با اضافه کردن حامیان بمباران متعارف با حامیان حملات هسته‌ای، ۵۱.۲۵ درصد از کل پاسخ دهندگان حمله به شهرهای ژاپن و کشتار غیرنظامیان را در مقیاس گسترده انتخاب کردند.
  • یافته سوم این است که در حالیکه بیشتر مخالفان بمباران اتمی ۱۹۴۵، در نظرسنجی سال ۲۰۲۴ علت موضع خود را به دلیل پیروی از «اصول جنگ عادلانه» می‌دانستند، اما (۱۵.۹۲ درصد از پاسخ‌دهندگان) هستند که علت مخالفت خود را این می‌دانند که ایالات متحده باید به جای درگیر شدن در درگیری های خارجی، بر مسائل داخلی خود از جمله فقر تمرکز کند.

برای این مقاله، بولتن دانشمندان اتمی نظرسنجی سال ۱۹۴۵ را دوباره با ۲ هزار پاسخ‌دهنده آمریکایی در ۲۱ژوئن ۲۰۲۴ تکرار کرد.

بولتن دانشمندان اتمی در پایان می‌نویسد که یافته‌های تازه در مورد دیدگاه‌ معاصر مردم آمریکا در مورد بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی در سال ۱۹۴۵، با تحقیقات قبلی همخوانی دارد که نشان می‌دهد بخش بزرگی از مردم آمریکا مایلند تا درجهت جلوگیری از تلفات نظامی ایالات متحده،‌ از سلاح‌های هسته‌ای در جنگ علیه ایران یا علیه یک سازمان تروریستی که فکر حمله شیمیایی به ایالات متحده را در سر دارد، استفاده شود.

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مانور نظامی روسیه با استفاده از موشک‌انداز‌های اتمی سیار؛ آیا پاتریوت‌ها به داد اوکراین می‌رسند؟

طرح چابک‌سازی ارتش ایالات متحده؛ پنتاگون چگونه برای جنگ‌ با دشمنان پیشرفته‌تر آماده می‌شود؟

معترضان جنگ غزه با دست‌های آغشته به رنگ قرمز جلسه سنای آمریکا با حضور آنتونی بلینکن را مختل کردند