NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

آمریکا، بریتانیا و چندین کشور دیگر از شهروندان خود خواستند فوراً لبنان را ترک کنند

فرودگاه رفیق حریری بیروت
فرودگاه رفیق حریری بیروت Copyright Hassan Ammar/Copyright 2024 The AP. All rights reserved
Copyright Hassan Ammar/Copyright 2024 The AP. All rights reserved
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت‌های آمریکا، بریتانیا، فرانسه، اردن و چندین کشور دیگر روز شنبه ۳ اوت (۱۳ مرداد) با صدور بیانیه‌هایی جداگانه از شهروندان خود در لبنان خواستند که هر چه سریع‌تر این کشور را ترک کنند.

آگهی

دیوید لمی، وزیر امور خارجه بریتانیا، روز شنبه در بیانیه‌ای گفت: «تنش‌ها بالا است و وضعیت می‌تواند به سرعت بدتر شود. در حالی که ما شبانه‌روز برای تقویت حضور کنسولی خود در لبنان کار می‌کنیم، پیام من به اتباع بریتانیایی در آنجا واضح است: همین حالا آن‌جا را ترک کنید.»

سفارت آمریکا در لبنان نیز روز شنبه از شهروندان خود خواست با «هر بلیطی که موجود است» لبنان را ترک کنند. این هشدار چند روز پس از آن صادر شد که ایالات متحده توصیه‌های مسافرتی خود به این کشور را با اشاره به «افزایش تنش‌ها بین حزب‌الله و اسرائیل» به سطح چهار («سفر نکنید») افزایش داد.

در بیانیه سفارت آمریکا در روز شنبه آمده است: «ما کسانی را که می‌خواهند لبنان را ترک کنند تشویق می‌کنیم هر بلیتی را که موجود است رزرو کنند، حتی اگر آن پرواز فوراً انجام نشود یا مسیر انتخابی نخست آن‌ها نباشد.»

در پی حمله موشکی منتسب به گروه حزب‌الله تحت حمایت ایران به یک زمین بازی که منجر به کشته شدن ۱۲ کودک و نوجوان در بلندی های جولان شد، تنش میان این گروه و اسرائیل بالا گرفت و کشورها یکی پس از دیگری خواستار خروج شهروندانشان از لبنان شدند.

اسرائیل در واکنش به قتل کودکان در بلندی‌های جولان فؤاد شکر، فرمانده ارشد نظامی حزب‌الله، را در حومه جنوبی بیروت کشت. دو روز بعد اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در محل اقامتش در تهران بر اثر یک انفجار کشته شد، هر چند اسرائیل درباره این حادثه سکوت کرده است.

از آن زمان نگرانی‌ها از وقوع جنگ منطقه‌ای تشدید شده و ایران و حزب الله قول داده‌اند که به این ترورها پاسخ دهند.

مراسم تشییع فواد شکر از فرماندهان حزب‌الله
مراسم تشییع فواد شکر از فرماندهان حزب‌اللهعکس: آسوشیتد پرس

در همین حال وزارت امور خارجه اردن نیز با انتشار بیانیه‌ای از تمامی اتباع اردنی مستقر در لبنان خواست هر چه سریع‌تر این کشور را ترک کنند و از کسانی که قصد سفر به لبنان را دارند، با اشاره به «تحولات در حال وقوع در منطقه» و نگرانی برای امنیت شهروندان این کشور، خواست این کار را انجام ندهند.

فرانسه نیز روز یکشنبه از شهروندان خود در لبنان خواست تا «در اسرع وقت» این کشور را ترک کنند.

فرانسه روز یکشنبه با صدور هشداری از اتباع خود خواستند لبنان را ترک کنند

کانادا نیز با توجه به «بسته شدن حریم هوایی و لغو احتمالی پروازها» به شهروندان خود هشدار داده است که از هرگونه سفر به اسرائیل خودداری کنند و گفت که درگیری مسلحانه منطقه‌ای امنیت آنان را به خطر می‌اندازد.

استرالیا، لهستان، آلمان، ایرلند، هلند، سوئد، نروژ، بلژیک و دانمارک نیز خواستار خروج شهروندان خود از لبنان شده‌اند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

همزمان شماری زیادی از خطوط هوایی از جمله امارات، ایرفرانس و لوفت‌هانزا پروازهای خود به لبنان را در بحبوحه تشدید تنش‌ها لغو کرده‌اند.

علاوه بر این، دستکم ۱۸ شرکت هواپیمایی پروازهای خود از مبدأ اسرائیل و به مقصد این کشور را لغو کرده‌اند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، و دیگر مقامات بلندپایه ایران هشدار داده‌اند که به زودی از مرگ اسماعیل هنیه «خون‌خواهی» خواهند کرد و به اسرائیل پاسخ خواهند داد. هرچند آنان تاریخ دقیقی را برای این کار مشخص نکرده‌اند.

پیش از این و در پی حمله اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران در دمشق و کشته شدن یکی از فرماند‌هان ارشد سپاه قدس، ایران صدها پهپاد و موشک را به خاک اسرائیل شلیک کرده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«بمباران انبار مهمات حزب‌الله در لبنان»؛ اسرائیل از کشته شدن نیروی مرتبط با سپاه پاسداران خبر داد

اسرائیل و لبنان در «لبه پرتگاه جنگ منطقه‌ای»؛ حزب‌الله چگونه هدف قرار خواهد گرفت؟

حمله تلافی‌جویانه اسرائیل به حزب‌الله لبنان؛ ایران هشدار داد