NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

حمله تلافی‌جویانه اسرائیل به حزب‌الله لبنان؛ ایران هشدار داد

حمله مرگبار به زمین بازی کودکان در مجدل شمس
حمله مرگبار به زمین بازی کودکان در مجدل شمس Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اسرائیل وعده تلافی حمله روز شنبه به جولان را عملی کرد و هواپیماهای ارتش این کشور در شامگاه شنبه ۲۷ ژوئیه (۶ مرداد) تا یکشنبه ۲۸ ژوئیه (۷ مرداد) اهداف حزب‌الله لبنان را بمباران کردند.

آگهی

ارتش اسرائیل گفت که «در طول شب چندین هدف تروریستی حزب‌الله در عمق خاک لبنان و در جنوب لبنان» را هدف قرار داده و افزود که انبارهای تسلیحاتی و «زیرساخت‌های تروریستی» این گروه تحت حمایت ایران به طرز قابل توجهی هدف قرار گرفتند.

این عملیات پس از حمله موشکی از سمت خاک لبنان به یک زمین بازی در روستای دروزی‌نشین «مجدل شمس» واقع در بلندی‌های جولان در روز شنبه انجام گرفت.

حمله موشکی منتسب به حزب الله لبنان در روز شنبه منجر دست کم ۱۲ کشته و ۱۹ زخمی بر جای گذاشت. سن کشته‌شدگان ۱۰ تا ۲۰ سال اعلام شده است.

حمله موشکی روز شنبه از لبنان بر شدت تنش موجود میان اسرائیل و لبنان افزود و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفت که جنبش اسلامگرای لبنان «بهای گزاف» آن را خواهد پرداخت، بهایی که به گفته او، حزب الله «قبلا هرگز پرداخت نکرده است».

وی متعاقبا اعلام کرد که پس از بازگشت از سفر به آمریکا در جلسه کابینه امنیتی خود شرکت خواهد کرد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

«حزب‌الله از همه خطوط قرمز عبور کرده است»

وزارت خارجه اسرائیل به نوبه خود روز یکشنبه اعلام کرد که حزب‌الله با شلیک موشک به بلندی‌های جولان «از همه خطوط قرمز عبور کرده است».

یسرائیل کاتس، وزیر امور خارجه اسرائیل در بیانیه‌ای گفت: «قتل عام شنبه به معنای عبور حزب‌الله از تمام خطوط قرمز است. این ارتشی نیست که با ارتش دیگری در حال جنگ باشد، بلکه یک سازمان تروریستی است که عمداً به غیرنظامیان شلیک می‌کند.»

هشدار ایران

جمهوری اسلامی ایران، متحد اصلی حزب الله، به اسرائیل نسبت به «پیامد» حمله به لبنان هشدار داد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به بیانیه حزب‌الله لبنان در نفی هرگونه نقش‌آفرینی در حمله به مجدل شمس گفت که هرگونه «اقدام جاهلانه» اسرائیل می‌تواند زمینه‌ساز «توسعه دامنه بی‌ثباتی، ناامنی و آتش جنگ در منطقه‌» گردد.

وی افزود: «در این صورت رژیم یادشده مسئول قطعی و اصلی پیامدها و واکنش‌های پیش‌بینی نشده چنین رفتار احمقانه‌ای خواهد بود.»

تشییع جنازه قربانیان حمله مجدل شمس
تشییع جنازه قربانیان حمله مجدل شمسAP Photo

واکنش سازمان ملل

سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای مشترک از طرف‌ها خواست حداکثر خویشتنداری را به خرج دهند.

ژانین هنیس پلاسچارت، هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل برای لبنان و آرولدو لازارو، رئیس نیروی موقت سازمان ملل در لبنان گفتند که تشدید تبادل آتش «می‌تواند باعث آتش‌سوزی گسترده‌تری شود که کل منطقه را در یک فاجعه تصور ناپذیر غرق می‌سازد.»

پیشتر کاخ سفید با تأکید مجدد «حمایت تزلزل‌ناپذیر» ایالات متحده از اسرائیل و در مورد حمایت از «تلاش‌ها برای پایان دادن به این حملات وحشتناک» اطمینان داد. جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا نیز این «حمام خون» را محکوم کرد و خواستار «تحقیقات بین المللی مستقل» در این زمینه شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا، بریتانیا و چندین کشور دیگر از شهروندان خود خواستند فوراً لبنان را ترک کنند

ژنرال گوردین، فرمانده نیروهای اسرائیل در شمال: آماده حمله «قاطع» به حزب‌الله لبنان هستیم

سایه جنگ در غزه بر انتخابات آمریکا؛ جو بایدن می‌تواند بین حماس و اسرائيل آتش‌بس برقرار کند؟