NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

آمریکا: بیروت را بمباران نکنید؛ اسرائیل: فرمانده ارشد حزب‌الله را در پایتخت لبنان هدف گرفتیم

حمله اسرائیل به جنوب بیروت
حمله اسرائیل به جنوب بیروت Copyright Hussein Malla/Copyright 2024 The AP. All rights reserved
Copyright Hussein Malla/Copyright 2024 The AP. All rights reserved
نگارش از مسعود سالاری
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

به رغم تلاش‌های دیپلماتیک آمریکا برای برحذر داشتن اسرائیل از حمله تلافی‌جویانه به پایتخت لبنان، ارتش اسرائیل اعلام کرد که یک حمله هدفمند علیه یکی از فرماندهان حزب الله در بیروت انجام داده و گفت که این فرد، مسئول حمله اخیر به روستای مجدل شمس در بلندی‌های جولان بوده است.

آگهی

شاهدان عینی گفتند حوالی ساعت ۷ و ۴۰ دقیقه شامگاه سه شنبه ۳۰ ژوئیه (۹ مرداد) صدای انفجار مهیبی در بیروت شنیده شد و توده‌ای از دود بر فراز یکی از پایگاه‌های گروه مسلح حزب الله لبنان در حومه جنوبی این شهر بلند شد.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کردند: «ارتش اسرائیل یک حمله هدفمند در بیروت علیه فرمانده مسئول قتل کودکان در مجدل شمس و کشتن تعداد زیادی غیرنظامی اسرائیلی انجام داد.»

ارتش همچنین اعلام کرد که هیچ دستورالعمل جدیدی برای دفاع مدنی در اسرائیل پس از این حمله صادر نکرده است.

یک منبع ارشد امنیتی لبنان گفت که سرنوشت این فرمانده همچنان نامشخص است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

خبرگزاری ملی لبنان اعلام کرد که هدف حمله اسرائیل منطقه‌ای در اطراف دفتر شورای رهبری حزب الله در محله «حاره حریک» پایتخت این کشور بوده است.

در حمله موشکی به یک زمین فوتبال محلی در روستای مجدل شمس از توابع بلندی‌های جولان در ابتدای هفته جاری، ۱۲ تن از کودکان و نوجوانانی که در حال بازی بودند، کشته شدند. اسرائیل و ایالات متحده حزب الله لبنان را مسئول این حمله موشکی می‌دانند، اما این گروه این اتهام را رد کرده است.

خطر حمله پیش‌بینی‌پذیر اسرائیل به بیروت به تلافی حمله به روستای دروزی‌ها در بلندی‌های اشغالی جولان از چند روز پیش بیروت را تهدید می‌کرد.

تصاویر ۱۲ کودک و نوجوان کشته شده در حمله به یک زمین بازی در مجدل شمس
تصاویر ۱۲ کودک و نوجوان کشته شده در حمله به یک زمین بازی در مجدل شمسAP Photo

تلاش دیپلماتیک آمریکا برای محدود کردن حمله اسرائیل

پیش از این حمله خبرگزاری رویترز روز سه شنبه به نقل از پنج فرد آگاه شامل مقام‌های ایرانی و لبنانی خبر داد که آمریکا به منظور بازداشتن اسرائیل از حمله به بیروت یا زیرساخت‌های غیرنظامی عمده لبنان در پاسخ به حمله موشکی مرگبار به بلندی‌های جولان، اقدامی دیپلماتیک انجام می‌دهد.

رویترز همچنین با ذکر این که باقی این پنج منبع از مقام‌های خاورمیانه و دیپلمات‌های اروپایی هستند، گفته است در پی حمله به منطقه اشغالی بلندی‌های جولان، آمریکا تلاش گسترده‌ای را برای منصرف کردن اسرائیل از حمله تلافی‌جویانه و جنگ تمام عیار با حزب الله لبنان، جنبش تحت حمایت ایران آغاز کرده است.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

پیش از این نیز آمریکا به همراه چند کشور غربی از جمله بریتانیا، آلمان و فرانسه به شهروندان خود هشدار داده بودند که خاک لبنان را ترک کرده یا به آنجا سفر نکنند.

منابعی که خواستند نامشان فاش نشود با اعلام جزئیاتی فاش نشده به رویترز گفتند تمرکز این دیپلماسی پرشتاب بر آن است که اسرائیل را ترغیب کنند تا حمله تلافی‌جویانه خود را محدود ساخته یا او را از هدف قرار دادن شهر پر جمعیت بیروت و حومه جنوبی آن، یعنی محل تمرکز حزب‌الله، و حمله به زیرساخت‌های کلیدی مانند فرودگاه‌ها و پل‌ها منصرف کنند.

الیاس بو صعب، معاون رئیس پارلمان لبنان که به گفته خودش از زمان حمله روز شنبه در جولان با آموس هوکشتاین، میانجی آمریکایی در تماس بوده است، به رویترز گفت که اسرائیل می‌تواند با در امان داشتن پایتخت و حومه آن، از خطر تشدید تنش جلوگیری کند.

او گفت: «اگر آنها از غیرنظامیان اجتناب کنند و از بیروت و حومه آن دوری کنند، حمله آنها می‌تواند به خوبی محاسبه شود.»

آگهی

مقامات اسرائیلی گفته‌اند که کشورشان می‌خواهد به حزب الله صدمه بزند اما منطقه را وارد جنگی همه‌جانبه نمی‌کند. اما دو دیپلمات خاورمیانه‌ای و اروپایی منبع رویترز گفته‌اند که اسرائیل هیچ تعهدی برای اجتناب از حملات به بیروت، حومه آن یا زیرساخت‌های غیرنظامی نداشته است.

وزارت امور خارجه ایالات متحده گفت که در مورد جزئیات گفتگوهای دیپلماتیک اظهار نظر نمی‌کند، اگرچه به دنبال یک «راه حل بادوام» برای پایان دادن به همه آتش‌های فرامرزی است. یک سخنگوی دولت آمریکا به رویترز گفت: «پشتیبانی ما از امنیت اسرائیل در برابر همه تهدیدکنندگان مورد حمایت ایران، از جمله حزب الله، خلل‌ناپذیر است.»

پشتیبانی ما از امنیت اسرائیل در برابر همه تهدیدکنندگان مورد حمایت ایران، از جمله حزب الله، خلل‌ناپذیر است.
یک سخنگوی دولت آمریکا در گفتگو با رویترز

جان کربی، سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت که اسرائیل حق دارد به حمله جولان پاسخ دهد، اما هیچ کس خواهان جنگ گسترده‌تر نیست. او افزود: «در مورد مکالمات آخر هفته، تأیید می‌کنم که در سطوح مختلف مکالمه داشته‌ایم. اما قصد ندارم جزئیات این گفتگوها را بیان کنم.»

دفتر نخست وزیر اسرائیل به درخواست رویترز برای اظهار نظر در این زمینه پاسخی نداده و حزب الله از اظهار نظر خودداری کرده است.

آگهی

منابع رویتز گفتند که در این تکاپوی دیپلماتیک، دستیابی به اقدامی مشابه آنچه در تبادل موشکی و حملات پهپادی در ماه آوریل بین اسرائیل و ایران در پی حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق روی داد، مد نظر بوده است.

یک مقام ایرانی گفت که ایالات متحده همچنین حداقل سه بار از زمان حمله روز شنبه به بلندی‌های جولان، پیام‌هایی را به تهران منتقل کرده و «هشدار داده که تشدید اوضاع برای همه طرف‌ها زیانبار است».

حزب‌الله، متحد گروه فلسطینی حماس و نیرومندترین شبکه گروه‌های نیابتی منطقه‌ای ایران تحت عنوان «محور مقاومت» است. از زمان آغاز جنگ غزه در اکتبر گذشته، این گروه در حال تبادل آتش با ارتش اسرائیل در سراسر مرز جنوبی لبنان بوده است.

طرفداران حزب الله لبنان در یکی از محله‌های جنوب بیروت
طرفداران حزب الله لبنان در یکی از محله‌های جنوب بیروتMAHMOUD TAWIL/AP2006

در جریان جنگ سال ۲۰۰۶، یعنی آخرین باری که اسرائیل و حزب‌الله مستقیما با یکدیگر درگیر شدند، نیروهای اسرائیلی حومه جنوبی بیروت موسوم به ضاحیه را بمباران کردند و ساختمان‌های وابسته به حزب‌الله و همچنین برج‌های مسکونی را هدف قرار دادند. فرودگاه بیروت بمباران و از مدار خارج شد و در سراسر لبنان پل‌ها، جاده‌ها، پمپ‌بنزین‌ها و زیرساخت‌های دیگر ویران گردید.

آگهی

یک دیپلمات فرانسوی به رویترز گفت که از زمان حمله جولان، پاریس نیز در ارسال پیام‌هایی بین اسرائیل و حزب‌الله برای کاهش تنش نقش داشته است.

فرانسه روابط تاریخی با لبنان دارد. لبنان از ۱۹۲۰ تا ۱۹۴۳ که به استقلال رسید، تحت فرمان فرانسه بود. پاریس از آن زمان تاکنون روابط نزدیک خود را با بیروت حفظ کرده و حدود ۲۰ هزار شهروند در این کشور دارد که بسیاری از آنها دارای تابعیت دوگانه هستند.

فرماندهی بخش داخلی ارتش اسرائیل که مسئولیت حفاظت از غیرنظامیان را بر عهده دارد، تاکنون هیچ یک از دستورالعمل‌های خود به شهروندان را تغییر نداده است و این نشان می‌دهد که ارتش انتظار خطر قریب‌الوقوع از جانب حزب‌الله یا هر گروه دیگری را ندارد.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

آگهی

روز یکشنبه، کابینه امنیتی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، که متشکل از ۱۰ وزیر است و سیاست‌های کشور را در مورد جنگ غزه و حزب الله تعیین می‌کند، به نخست وزیر و وزیر دفاع اجازه داد تا «در مورد نحوه و زمان پاسخ» به حزب الله تصمیم بگیرند.

این تصمیم، همراه با رای ممتنع شرکای ائتلاف راست افراطی نتانیاهو، یعنی وزیر دارایی و وزیر امنیت ملی اسرائیل نشان می‌دهد که این کشور برای جنگ همه‌جانبه‌ای که برخی از سیاستمداران از آن حمایت کرده‌اند، پاسخی کوتاه انتخاب کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اسرائیل و لبنان در «لبه پرتگاه جنگ منطقه‌ای»؛ حزب‌الله چگونه هدف قرار خواهد گرفت؟

پروازهای فرودگاه بیروت به دلیل نگرانی از حمله اسرائیل لغو شد یا به تعویق افتاد

کابینه امنیتی اسرائیل به دولت اجازه داد که به حمله موشکی حزب‌الله پاسخ دهد