NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

کابینه امنیتی اسرائیل به دولت اجازه داد که به حمله موشکی حزب‌الله پاسخ دهد

Destroyed children's bicycles at the site of a rocket attack in the Druze town of Majdal Shams
Destroyed children's bicycles at the site of a rocket attack in the Druze town of Majdal Shams Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کابینه امنیتی اسرائیل روز یکشنبه به دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌ وزیر این کشور اجازه داد تا درباره «نحوه و زمان» واکنش به حمله موشکی که روز شنبه علیه بلندی‌های جولان انجام و منجر به کشته شدن ۱۲ کودک و نوجوان شد، تصمیم بگیرد.

آگهی

اسرائیل و ایالات متحده حزب‌الله لبنان را عامل این حمله می دانند و در مقابل، حزب‌الله مسئولیت خود را در قبال حمله به روستای «مجدل شمس» که مرگبارترین حمله به خاک اسرائیل یا اراضی الحاق شده به این کشور از زمان حمله ۷ اکتبر حماس محسوب می شود، رد کرده است.

در پی حمله شبه نظامیان فلسطینی حماس در بامداد ۷ اکتبر ۲۰۲۳ به جنوب اسرائیل، حدود ۱۲۰۰ نفر عمدتا غیرنظامی کشته شده و ۲۵۰ نفر نیز به گروگان گرفته شدند.

پس از آن جنگی ویرانگر میان اسرائیل و شبه نظامیان حزب‌الله که از حمایت‌های ایران برخوردارند آغاز شد که اکنون به چندین جبهه گسترش یافته و خطر تبدیل شدن به یک درگیری منطقه‌ای را افزایش داده است.

جت‌های جنگی اسرائیل پس از حمله مرگبار روز شنبه به این روستا، به مواضعی در جنوب لبنان حمله کردند؛ با این وجود انتظار می‌رود که پس از برگزاری نشست کابینه امنیتی این کشور در تل آویو، پاسخ قوی‌تری به این حمله داده شود.

«مجدل شمس» روستایی با جمعیت دروزی در بلندی‌های جولان است؛ سرزمینی که در جریان جنگ ۱۹۶۷ در خاورمیانه، توسط اسرائیل تصرف و ضمیمه آن شد.

پیروان مذهب دروز بیش از نیمی از جمعیت ۴۰ هزار نفری ساکن بلندی‌های جولان را تشکیل می دهند.

روز یکشنبه هزاران نفر از مردم این منطقه در مراسم خاکسپاری و عزاداری برای کودکان کشته شده در این حمله شرکت کردند.

حزب‌الله ابتدا اعلام کرد که به سمت پایگاه‌های نظامی اسرائیل در بلندی‌های جولان موشک شلیک کرده است و سپس گفت که «قطعا هیچ ارتباطی» با حمله به مجدل شمس ندارد.

واکنش های بین المللی

کاخ سفید روز یکشنبه اعلام کرد که حزب‌الله لبنان را مسئول حمله «مجدال شمس» می داند و تاکید کرد که این موشک از منطقه‌ای پرتاب شده که تحت کنترل نیروهای حزب‌الله است.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در این باره گفت: «از زمان حمله هولناک روز شنبه که منجر به کشته شدن تعدادی از کودکان در حال بازی فوتبال شد، با همتایان اسرائیلی و لبنانی خود گفتگوهای مستمری داشتیم. این حمله توسط حزب‌الله لبنان انجام شد. این موشک آنها بود و از منطقه‌ای که آنها کنترل می کردند پرتاب شد. این حمله باید به طور جهانی محکوم شود.»

او افزود: «حزب‌الله در ۸ اکتبر با ادعای همبستگی با حماس، یکی دیگر از گروه‌های تروریستی مورد حمایت ایران، حمله به اسرائیل را آغاز کرد. حمایت ما از امنیت اسرائیل در برابر تمامی تهدیدات تحت حمایت ایران از جمله حزب‌الله، محکم و تزلزل ناپذیر است.»

او همچنین گفت: «ایالات متحده در حال کار روی یک راه حل دیپلماتیک است که به همه حملات، یکبار برای همیشه پایان دهد و به شهروندان دو طرف مرز اجازه دهد تا با خیال راحت به خانه‌های خود بازگردند.»

کامالا هریس، معاون رئیس جمهور ایالات متحده و نامزد دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌رو نیز از طریق مشاور امنیت ملی خود اعلام کرد که حمایتش از امنیت اسرائیل «آهنین» است.

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده نیز با اشاره به تبادل روزانه آتش بین ارتش اسرائیل و حزب‌الله در امتداد مرز، گفت که واشنگتن خواهان تشدید درگیری نیست.

بریتانیا نسبت به تشدید درگیری‌ها ابراز نگرانی کرد و مصر هشدار داد که این حمله می تواند «به یک جنگ منطقه‌ای همه جانبه» تبدیل شود.

آگهی

وزارت امور خارجه ایران روز یکشنبه به اسرائیل درباره هرگونه ماجراجویی جدید در لبنان هشدار داد.

وزارت خارجه سوریه نیز اتهامات تل آویو علیه حزب‌الله را نادرست خواند و اعلام کرد که اسرائیل را «مسئول کامل تشدید خطرناک اوضاع در منطقه» می داند.

موشکی ساخت ایران

اسرائیل اعلام کرد که بررسی‌های آنها نشان داده موشکی که در این حمله استفاده شده، یک موشک ساخت ایران بوده که از منطقه‌ای در شمال روستای چباع در جنوب لبنان شلیک شده است.

وزارت خارجه اسرائیل در بیانیه‌ای گفت: «موشکی که پسران و دختران ما را به قتل رساند، یک موشک ایرانی بود و حزب‌الله تنها سازمان تروریستی است که آنها را در زرادخانه‌اش دارد.»

آگهی

دو منبع امنیتی نیز به رویترز گفتند که حزب‌الله هم اکنون در وضعیت آماده‌باش است و برخی مکان‌های کلیدی خود در جنوب لبنان و دره بقاع شرقی را از هم اکنون و از بیم حمله اسرائیل پاکسازی کرده است.

مقامات سازمان ملل نیز خواستار حداکثر خویشتنداری هر دو طرف شدند و هشدار دادند که تشدید تنش می تواند «کل منطقه را در یک فاجعه فراتر از حد تصور فرو ببرد».

عبدالله بوحبیب، وزیر خارجه لبنان به رویترز گفت که لبنان از طریق آمریکا از اسرائیل خواسته است که خویشتنداری کند. به گفته او، ایالات متحده نیز از دولت لبنان خواسته تا پیامی را به حزب‌الله ارسال کند و خواستار خویشتنداری آنها شود.

حزب‌الله که قدرتمندترین شبکه از گروه‌های مورد حمایت ایران در سراسر خاورمیانه است، اندکی پس از حمله حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر، جبهه دومی را علیه اسرائیل گشود.

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا: بیروت را بمباران نکنید؛ اسرائیل: فرمانده ارشد حزب‌الله را در پایتخت لبنان هدف گرفتیم

افزایش تلفات حمله به زمین بازی کودکان؛ نتانیاهو: حزب‌الله بهای سنگین می‌پردازد؛ «موشک ایرانی بود»

دست‌کم ۱۱ کشته در حمله موشکی به یک زمین فوتبال در بلندی‌های جولان اشغالی؛ اسرائيل: کار حزب‌الله است