NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

سلطه بی‌پایان چینی‌ها در پینگ پنگ؛ فان ژندونگ با شکست حریف سوئدی به طلای المپیک رسید

فان ژندونگ در آغوش مربی خود پس از کسب مدال طلا
فان ژندونگ در آغوش مربی خود پس از کسب مدال طلا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حتی ترولز مورگارد شگفتی‌ساز هم نتوانست به سلطه چینی‌ها در پینگ پنگ پایان دهد و باز هم مدال طلای این رشته در هر دو بخش زنان و مردان انفرادی به ورزشکارانی از کشور چین رسید.

آگهی

در بازی نهایی مسابقات المپیک ۲۰۲۴ پاریس در رشته تنیس روی میز مردان، فن ژندونگ چینی به مصاف ترولز مورگارد سوئدی رفت. مورگارد جوان که در مراحل پیشین موفق شده بود وانگ چوکین بازیکن رنک شماره یک این رشته ورزشی را شکست دهد، به فینال آمده بود تا برای نخستین بار پس از ۲۰ سال رکورد قهرمانی چینی‌ها در این رشته ورزشی را بشکند.

مورگارد بازی را هم خوب آغاز کرد و موفق شد ست اول را مقابل نایب قهرمان دور پیشین بازی‌های المیپک به پیروزی برسد. با این حال فان ژندونگ فقط برای مدال طلا به میدان آمده بود و نمی‌خواست اجازه دهد سلطه کشورش در این رشته به خطر بیفتد.

فان که در فینال المپیک ۲۰۲۰ توکیو مغلوب اسطوره پینگ پنگ چین و جهان ما لونگ شده بود، این بار می‌خواست با برتری مقابل حریف سوئدی خود به مدال طلا دست یابد. به ویژه اینکه گربه سیاه او یعنی وانگ چوکین در مراحل قبلی حذف شده بود.

فان ژندونگ در یک بازی هوشمندانه موفق شد در ست‌های دوم، سوم، چهارم و پنجم حریف جوان خود را شکست دهد و یک بار دیگر کشورش را در این رشته ورزشی به مدال طلا برساند.

فان ژندونگ در کنار مورگارد و لبرون
فان ژندونگ در کنار مورگارد و لبرونAP Photo

در بازی رده‌بندی هم فلیکس لبرون ۱۷ ساله از کشور میزبان موفق شد هوگو کالدرانو باتجربه از برزیل را شکست دهد و یک مدال برنز را برای فرانسه به ارمغان بیاورد.

در بازی‌های بخش زنان هم چن منگ با پیروزی در مقابل هم وطن خود توانست بار دیگر به مدال طلا در این رشته ورزشی در المپیک دست یابد. در بخش زنان تا به حال تنها سه ورزشکار موفق شده‌اند از قهرمانی خود در المپیک دفاع کنند که هر سه چینی بوده‌اند.

رشته ورزشی پینگ پنگ یا تنیس روی میز از المپیک ۱۹۸۸ سئول وارد بازی‌های المپیک شده است. به جز سال‌های ۱۹۸۸ سئول، ۱۹۹۲ بارسلونا و ۲۰۰۴ آتن که دو بار کره جنوبی و یک بار سوئد به قهرمانی در بخش مردان این رشته ورزشی دست یافته، در تمامی سایر ادوار این چینی‌ها بوده‌اند که مدال طلا را از آن خود کرده‌اند. علاوه بر آن در ۵ دوره بازی فینال بین ورزشکاران چینی برگزار شده است.

در بخش زنان سلطه چینی‌ها حتی از این هم گسترده‌تر است و نه تنها مدال طلای المپیک در این رشته ورزشی همیشه سهم زنان این کشور بوده که حتی فینال‌ها هم به جز دو دوره، همواره بین دو ورزشکار چینی برگزار شده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در بازی‌های المپیک امسال در این رشته ورزشی سه ورزشکار ایرانی هم حاضر بودند. نیما عالمیان و ندا شهسواری در همان دور نخست با پذیرش شکست در مقابل رقبای خود از مسابقات کنار رفتند. نوشاد عالمیان هم بازی نخست را مقابل حریفی از نیجریه با پیروزی پشت سر گذاشت اما در دور دوم مغلوب هاریموتو ژاپنی شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا جوانان چینی در شبکه‌های اجتماعی خود را به شکل پرنده در می‌آورند؟

چین ۴۳ بازیکن و مدیر فوتبال را به دلیل تبانی و شرط‌بندی برای همیشه از فعالیت‌های فوتبالی محروم کرد

ادامه درخشش زنان ایرانی در بازی‌های آسیایی؛ کسب مدال در دوچرخه‌سواری، قایقرانی و تکواندو