NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

هشدار بزرگترین نهاد اروپایی زنان: نابرابری جنسیتی در ترکیب کمیسیون‌های مهم پارلمان اروپا جدی است

میسیکل در استراسبورگ.
میسیکل در استراسبورگ. Copyright Jean-Francois Badias/Copyright 2024 The AP. All rights reserved.
Copyright Jean-Francois Badias/Copyright 2024 The AP. All rights reserved.
نگارش از Aida Sanchez AlonsoMaia de la Baume
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
ترجمه شده از زبان: اسپانیایی

یک کارشناس لابی زنان اروپا توضیح می‌دهد که نابرابری جنسیتی در کمیسیون‌های مهم پارلمان اروپا نظیر اقتصاد و سیاست خارجی بسیار جدی است.

آگهی

پارلمان اروپا که در ماه ژوئن انتخاب شد اولین پارلمان در تاریخ است که در آن تعداد زنان عضو نماینده کاهش یافته است. این موضوع بر ترکیب کسانی که کمیسیون‌های مختلف را اداره می‌کنند و طرز نمایندگی کردن زنان اروپا تأثیر می‌گذارد.

ژرومین آندولفتو از لابی زنان اروپا می‌گوید که در بسیاری از کمیته‌ها، به‌ویژه آن‌هایی که به طور سنتی «جدی» تلقی می‌شوند، مردان اکثریت را تشکیل می‌دهند. آندولفتو تأکید می‌کند که «کمیته‌های کلیدی، یعنی آنهایی که پول و قدرت را با خود دارند، مانند امور خارجه، بودجه و اقتصاد عموما توسط مردان رهبری می‌شوند.»

لابی زنان، بزرگترین نهاد مدافع زنان در اروپاست.

علاوه بر این، به گفته این کارشناس، «نسبت اعضا در این کمیته‌ها نیز به شدت تحت سلطه مردان است». به عنوان مثال، کمیسیون امور خارجه ۷۹ عضو دارد که تنها ۱۴ نفر آن زن هستند. در سایر کمیته‌ها نیز رویه مشابهی مشاهده می‌شود؛ دفتر کمیسیون بودجه با ۴۰ عضو تنها ۸ زن دارد و کمیسیون اقتصاد با ۶۰ عضو پذیرای تنها ۱۶ زن است.

تأثیر راست افراطی

آندولفتو می‌گوید این تفاوت با ظهور راست افراطی که در این انتخابات صورت گرفته، لزوما ارتباط مستقیم ندارد، و همچنین تأکید می‌کند که زنان انتخاب شده توسط احزاب راست افراطی لزوما از حقوق زنان دفاع نمی‌کنند، چیزی که او آن را «نگران کننده» می‌داند.

احزاب یا گروه‌های راست افراطی در پارلمان اروپا زنان پرقدرتی دارند که البته چندان برای حمایت از حقوق زنان شناخته نمی‌شوند. آندولفتو توضیح می‌دهد که این جریان کاملا با زنان دشمن هستند و رویکردهای آنها در باره حقوق زنان خصمانه است. او می‌افزاید: «به همین دلیل در پارلمان جدید یکی از کارهای ما این خواهد بود که کسانی را که از ما هستند، پیدا کنیم.»

لابی زنان اروپا بر این باور است که اتحادیه اروپا قوانین مهمی را در پنج سال گذشته تصویب کرده، از جمله اولین قانون علیه خشونت مبتنی بر جنسیت. آندولفتو در این رابطه می‌گوید: «ما از بودجه اختصاصی برای حقوق زنان و شرایط خاص برای مناقصه‌ها و تخصیص بودجه دفاع می‌کنیم.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

به علاوه، این گروه خواستار برابری جنسیتی در میان کمیسرهای اتحادیه اروپا هستند. هدفی که اورزولا فن در لاین رئيس کمیسیون اروپا هم از آن حمایت می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اختلاف ملونی و فن در لاین بر سر چپ‌ها؛ رابطه نخست وزیر ایتالیا و رئیس کمیسیون اروپا چگونه شکراب شد؟

دومین فراکسیون راست افراطی پارلمان اروپا با همکاری حزب «آلترناتیو برای آلمان» تشکیل شد

انتقاد نمایندگان جمهوریخواه آمریکا به نحوه خروج از افغانستان همزمان با کارزار ضدطالبانی زنان