NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

جابه‌جایی رکوردها در کوبا؛ فقر شدید در کشوری که روزگاری به‌عنوان منبع تغذیه پزشکی جهان شهرت داشت

گلفروشی در هاوانای کوبا، ژانویه ۲۰۲۴
گلفروشی در هاوانای کوبا، ژانویه ۲۰۲۴ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نسخه هفتم مطالعه‌ای به نام «وضعیت حقوق اجتماعی در کوبا» که توسط دیده‌بان حقوق بشر در مادرید انجام شد، بیان می‌کند که ۸۹ درصد از جمعیت کوبا در سال ۲۰۲۴ در «فقر شدید» زندگی خواهند کرد.

آگهی

این مطالعه نشان داد که ۸۶ درصد از خانوارهای کوبایی «در آستانه جنگیدن برای بقا» هستند و از این تعداد، ۶۱ درصد حتی پول کافی «برای خرید لوازم ضروری برای زنده ماندن» هم ندارند.

این دیده‌بان بیش از ۱۰۰۰ مصاحبه با افراد بالای ۱۸ سال در ۷۸ منطقه کوبا انجام داده است که ۷۲ درصد از آن‌ها بحران غذایی را مشکل اصلی خود می‌دانند و از هر ۱۰ کوبایی، هفت نفر به دلیل کمبود پول یا کمبود غذا، خوردن یکی از وعده‌های صبحانه، ناهار یا شام را حذف کرده‌اند. فقط ۱۵ درصد قادر به خوردن سه وعده غذایی در روز به طور منظم بودند. بیشترین آسیب را هم افراد بالای ۷۰ سال می‌بینند.

تورم، فساد، کمبود دارو و قطعی برق

بعد از غذا، خاموشی، نرخ تورم سه رقمی، فساد، وضعیت سلامتی عمومی،‌ کمبود دارو و کمبود پزشک در بیمارستان‌ها از دیگر مشکلات مردم در کوبا است. حال آنکه کوبا روزگاری به عنوان «منبع تغذیه پزشکی» در جهان شناخته می‌شد. این مطالعه خاطرنشان می‌کند که ۳۸ درصد از شرکت‌کنندگان سالخورده قادر به تهیه دارو نبودند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

افراد با زندگی راحت‌تر در کوبا، کسانی هستند که از خارج برایشان پول فرستاده می‌شود. ۱۲ درصد از شرکت‌کنندگان بیکار هستند و ۶۹ درصد از آن‌ها بیش از یک سال است که نتوانسته‌اند کار پیدا کنند. مقامات کوبا برای اولین بار در آغاز سال جاری میلادی مجبور شدند از برنامه جهانی غذا برای تهیه شیر برای کودکان زیر هفت سال درخواست کمک «فوری» کنند.

کفش‌فروشی در هاوانای کوبا، ۲۰۲۴
کفش‌فروشی در هاوانای کوبا، ۲۰۲۴آسوشیتدپرس

«بدبخت‌ترین کشور سال ۲۰۲۱»

کوبا در سال ۲۰۲۳ به عنوان فقیرترین کشور آمریکای لاتین معرفی شد و حتی از ونزوئلا و هندوراس هم پیشی گرفت. این جزیره در سال ۲۰۲۲ از لحاظ شاخص فلاکت هانکه، به عنوان «بدبخت‌ترین کشور سال ۲۰۲۱» معرفی شد.

بر اساس برآوردهای اخیر یک انسان‌شناس و اقتصاددان کوبایی به نام خوان کارلوس آلبیزو-کامپوس، جمعیت کوبا در ۳ سال اخیر ۱۸ درصد کاهش یافته است و امروزه تنها ۸ میلیون و ۶۲۰ هزار نفر در این جزیره زندگی می‌کنند. بقیه به دنبال فرار از بدبختی مهاجرت کرده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یک سوم کشورهای جهان تحت تحریم‌های آمریکا؛ آیا ایران تحریم‌ شده‌ترین‌ است؟

کارنامه فقرزدایی در اتحادیه اروپا: ۹۰ درصد شهروندان همچنان قادر به تهیه غذای مناسب هستند

یونیسف: یک چهارم کودکان زیر ۵ سال در جهان از فقر غذایی شدید رنج می‌برند