NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

ضارب سلمان رشدی به دلیل حمایت از حزب‌الله لبنان با اتهام تروریستی مواجه شد

هادي مطر، متهم تلاش به قتل سلمان رشدي، نویسنده بریتانیایی
هادي مطر، متهم تلاش به قتل سلمان رشدي، نویسنده بریتانیایی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مردی که دو سال پیش به تلاش برای قتل سلمان رشدی، نویسنده بریتانیایی در نیویورک متهم شد، حالا به دلیل پشتیبانی از حزب‌الله با اتهامات تازه‌ از جمله حمایت از یک گروه تروریستی مواجه شده است.

آگهی

بر اساس کیفرخواستی که روز چهارشنبه منتشر شد، هادی مطر اکنون با سه اتهام تروریستی، از جمله حمایت مالی از حزب الله مواجه شده است. 

مطر پیشتر در ارتباط با حمله به سلمان رشدی به اتهام تلاش برای قتل متهم شده است. او زمانی که این نویسنده هندی تبار در مرکزی در غرب نیویورک در حال سخنرانی بود با چاقو به او حمله کرد و با وارد کردن ۱۲ ضربه چاقو موجب شد او بینایی چشم راستش را از دست بدهد و دست چپش به شدت آسیب ببیند. 

اگر مطر در اتهامات تروریستی فدرال مجرم شناخته شود، با حبس ابد روبرو خواهد شد.

مریک برایان گارلند، دادستان کل آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «به اعتقاد ما هادی مطر در تلاش برای قتل سلمان رشدی در نیویورک در سال ۲۰۲۲، یک اقدام تروریستی را به نام حزب الله انجام داده است.»

گروه شنبه نظامی حزب‌الله  نزدیک به ایران مدت‌هاست از سوی کشورهای غربی، اسرائیل، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب تروریستی شناخته می‌شود.

روح‌الله خمینی، رهبر پیشین جمهوری اسلامی ایران پس از انتشار کتاب «آیات شیطانی» در سال ۱۹۸۸، فتوا قتل این نویسنده را صادر کرد. با صدور این فتوا آقای رشدی به دلیل تهدیدهای متعدد نزدیک به یک دهه را در خفا گذراند. 

دادستان‌ها ادعا می‌کنند که انگیزه مطر بخشی از سخنرانی حسن نصرالله دبیر کل حزب الله در سال ۲۰۰۶ بود که در آن فتوای مرگ رشدی را بار دیگر تکرار کرد.

مطر که اصالت لبنانی دارد، همچنان در زندانی در شهر چاتاکوآ واقع در نیویورک، زندانی است. 

او روز چهارشنبه در دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده در بوفالو، نیویورک محاکمه شد. ناتانیل بارون، وکیل مطر، موکلش را نسبت به اتهامات فدرال بی‌گناه دانست.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

رشدی امسال کتاب خاطراتی با عنوان «چاقو: تأملاتی پس از تلاش برای قتل» منتشر کرد که در آن جزییاتی از این حمله را شرح داده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سلمان رشدی: اگر کشور فلسطینی اکنون وجود داشت، تحت‌الحمایه ایران توسط حماس اداره می‌شد

امیدداران دریافت جوایز نوبل ۲۰۲۳: از زنان ایران، مسیح علینژاد و نرگس محمدی تا سلمان رشدی

سلمان رشدی: در واقع هیچ خدایی وجود ندارد