NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

تحریم نفتی روسیه و کارشکنی‌های اوکراین؛ مجارستان و اسلواکی از اروپا خواستند میانجیگری کند

نفت روسیه
نفت روسیه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مجارستان و اسلواکی پس از اینکه کی‌یف گروه روسی لوک اویل را در لیست تحریم‌ها قرار داد و باعث توقف عرضه به این دو کشور شد، از کمیسیون اروپا خواستند تا در روند مشورتی با اوکراین میانجی‌گری کند.

آگهی

پیتر سیارتو، وزیر خارجه مجارستان روز دوشنبه گفت که اسلواکی و مجارستان پس از اعلام توقف دریافت نفت از «لوک اویل» از طریق اوکراین، فشارها را بر کی‌یف افزایش داده‌اند.

سیارتو در بروکسل به خبرنگاران گفت: «سالانه ۲ میلیون تن نفت خام از گروه روسی لوک اویل دریافت می‌کنیم که حدود یک سوم کل واردات نفت ما را تشکیل می‌دهد. دیروز با وزیر خارجه اوکراین صحبت کردم. او ادعا کرد که مانعی بر سر انتقال نفت وجود ندارد و آنها در این زمینه کارشکنی نمی‌کنند اما عملا خلاف این موضوع را شاهد هستیم.»

او گفت که مجارستان و اسلواکی مشورت با کمیسیون اروپا را آغاز کرده‌اند و کمیسیون سه روز فرصت دارد تا پاسخ دهد. سیارتو افزود در صورتی که روند مشورتی نتیجه‌ای نداشته باشد، مجارستان و اسلواکی این موضوع را به دادگاه‌های بین‌المللی ارجاع خواهند داد.

سخنگوی کمیسیون اروپا هم اعلام کرد که درخواست مجارستان و اسلواکی را دریافت کرده و در حال بررسی آن است.

وزیر خارجه مجارستان همچنین اعلام کرد که این کشور تا زمانی که کی‌یف اجازه انتقال نفت از شرکت روسی لوک‌اویل از طریق خط لوله در خاک اوکراین را ندهد، مانع از بازپرداخت‌های اتحادیه اروپا به کشورهای عضو که مهمات به اوکراین داده‌اند، خواهد شد.

همچنین در واکنش به این شرایط، وزارت انرژی مجارستان در ۲۳ ژوئیه گروه کاری را برای بررسی امنیت تأمین انرژی تشکیل داد که به گفته این وزارتخانه، «اقدامات انجام‌شده تاکنون و گام‌های احتمالی بعدی» را مورد بازبینی قرار می‌دهد.

وزارت خارجه اوکراین به درخواست‌ها برای اظهارنظر در این زمینه پاسخ نداده است، هرچند رئیس شرکت انرژی «اوکراین نفت و گاز» کمبود نفت از لوک اویل را تایید کرد. آلکسی چرنیشوف، مدیرعامل این شرکت در این خصوص گفت: «حجم نفت ترانزیتی در ماه ژوئيه همانند دوره‌های قبل است. حجمی از نفت لوک اویل وجود ندارد، اما میزان کل نفت ترانزیتی همان است.»

حدود ۵۰ درصد از عرضه‌های لوک اویل از طریق شاخه جنوبی خط لوله دروژبا تامین می‌شود و پالایشگاه‌های MOL در اسلواکی و مجارستان کاملاً به محموله‌های این شرکت روسی وابسته هستند.

منابع بازار می‌گویند لوک اویل پس از ناکامی در ارسال نفت به مجارستان و اسلواکی حدود ۱۴۰ هزار تن نفت خام را به برنامه اولیه خود برای بندر نووروسیسک در دریای سیاه برای ماه ژوئیه اضافه کرده است.

تاتنفت دومین تامین کننده بزرگ از طریق این مسیر است که نفت را به MOL نیز تحویل می‌دهد، در حالی که گازپروم، روس‌نفت و برخی دیگر از تولیدکنندگان مستقل کوچک روسی وظیفه تامین بقیه میزان نفت را برعهده دارند.

مجارستان ممکن است به عنوان جایگزین، نفت را از بندر دریایی اومسلاج کرواسی از طریق خط لوله آدریا وارد کند، در حالی که اسلواکی تنها می‌تواند از طریق مجارستان نفت دریافت کند. از ماه آوریل، واردات نفت از طریق اومسلاج حدود ۵۰۰ هزار تن در ماه، بوده است.

روسیه علی‌رغم جنگ در اوکراین و تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه نفت خام روسیه، همچنان به تامین گاز طبیعی و نفت برای مجارستان و اسلواکی محصور در خشکی از طریق اوکراین ادامه می‌دهد.این کشورها از تحریم‌های نفتی معافیت دریافت کرده‌اند تا زمان بیشتری برای انتقال به منابع جایگزین تامین داشته باشند.

اسلواکی و مجارستان نیز انرژی را به اوکراین تامین می‌کنند. سیارتو گفت که مجارستان ماه گذشته ۴۲ درصد از واردات برق اوکراین را تامین کرده است. رابرت فیچو، نخست‌وزیر اسلواکی در اظهارات آخر هفته خود که در آن از تحریم‌ها انتقاد کرد و گفت اسلواکی گروگان روابط اوکراین و روسیه نخواهد شد، گفت کشورش به تامین گازوئیل برای اوکراین کمک کرده است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

یورای بلانار، وزیر خارجه اسلواکی نیز روز دوشنبه برخی از اظهارات فیچو را تکرار کرد و گفت که تحریم‌ها تأثیر بیشتری بر اسلواکی و اتحادیه اروپا نسبت به روسیه داشته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مهار طرح‌های موشکی و پهپادی تهران؛ آمریکا در روز تحلیف پزشکیان شرکت‌های چینی و ایرانی را تحریم کرد

چند درصد از اوکراینی‌ها در قبال اعطای امتیازات ارضی به روسیه خواهان پایان جنگ هستند؟

با افزایش حملات روسیه به زیرساخت‌های انرژی اوکراین دچار کمبود برق شد