Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

آمریکا ممنوعیت ارائه تسلیحات به گردان آزوف را لغو کرد

جنگ اوکراین
جنگ اوکراین Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت امور خارجه آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد که این کشور ممنوعیت ارائه سلاح و آموزش آمریکایی به یک واحد نظامی جنجالی اوکراین را که نقشی کلیدی در دفاع از شهر بندری مهم ماریوپل داشت، لغو کرده است.

آگهی

گردان آزوف یکی از مؤثرترین و محبوب‌ترین واحدهای رزمی اوکراین است، اما به دلیل ریشه‌های آن به عنوان یک گردان داوطلب که از محافل راست افراطی نیرو جذب کرده و برخی از تاکتیک‌های آن مورد انتقاد قرار گرفته، تحت فشار بوده است.

ایالات متحده با استناد به ایدئولوژی نئونازی برخی از بنیانگذاران آزوف، بهره‌گیری این یگان از سلاح‌های آمریکایی را منع کرده بود.

اعضای فعلی گردان آزوف که به عنوان تیپ ۱۲ نیروهای ویژه جذب گارد ملی اوکراین شده‌اند، اتهامات افراط‌گرایی و هرگونه ارتباط با جنبش‌های راست افراطی را رد می‌کنند. اما کرملین در تلاش‌های خود برای نشان دادن حمله روسیه به عنوان نبردی علیه نفوذ نازی در اوکراین، از ریشه‌های این تیپ بهره‌برداری کرده است.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که مسکو دیدگاهی «بسیار منفی» نسبت به تصمیم واشنگتن دارد. او آزوف را یک «تشکیلات مسلح ملی گرای افراطی» توصیف کرد و مقامات آمریکایی را به «آمادگی برای کار کردن با نئونازی‌ها» متهم کرد.

قانون ایالات متحده ارائه تجهیزات و آموزش به واحدهای نظامی یا افراد خارجی مظنون به ارتکاب نقض فاحش حقوق بشر را ممنوع می‌کند. وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «هیچ مدرکی» دال بر چنین تخلفاتی پیدا نکرده است.

گردان آزوف در بیانیه‌ای در اینستاگرام نوشت: «این صفحه جدیدی در تاریخ واحد ماست. آزوف حتی قدرتمندتر، حرفه‌ای‌تر و برای اشغالگران خطرناک‌تر می‌شود. تهیه سلاح و آموزش از غرب و از ایالات متحده نه تنها توان رزمی آزوف را افزایش می‌دهد، بلکه از همه مهم‌تر، به حفظ جان و سلامت پرسنل کمک می‌کند.»

تا پیش از تصمیم وزارت امور خارجه، آزوف از فرستادن جنگجویان به تمرینات نظامی غرب یا دسترسی به سلاح‌های خریداری شده با بودجه آمریکا منع شده بود. لغو این ممنوعیت احتمالا توان رزمی این تیپ را در زمان دشواری در جریان جنگ علیه حمله روسیه تقویت خواهد کرد. ضمن اینکه اوکراین با کمبود دائمی مهمات و پرسنل مواجه است.

سال‌ها قبل از حمله تمام عیار روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲، دیده بان حقوق بشر نگرانی‌هایی را در خصوص ین گردان ابراز و اعلام کرده بود که که ادعاهای معتبری درباره سوء رفتارهای فاحش از سوی جنگجویان این گروه مطرح شده است.

مسکو بارها آزوف را به عنوان یک گروه نازی معرفی و آن را به اقدامات وحشیانه متهم کرده است، اما به طور علنی شواهد کمی ارائه کرده است. در سال ۲۰۲۲، دادگاه عالی روسیه به طور رسمی آزوف را به عنوان یک گروه تروریستی معرفی کرد.

این تیپ از گروهی به نام گردان آزوف که در سال ۲۰۱۴ به عنوان یکی از چندین هنگ داوطلب تشکیل شد تا با جدایی‌خواهان مورد حمایت روسیه در شرق اوکراین مبارزه کنند. از سال ۲۰۲۲، این تیپ تلاش کرده تا چهره عمومی خود را از جنجال‌های مربوط به ریشه‌های ملی‌گرای افراطی‌اش به سمت یک نیروی رزمی مؤثر و ماهر تغییر دهد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

سربازان آزوف نقش کلیدی در دفاع از ماریوپل ایفا کردند و هفته‌ها در محاصره و با کمبود مهمات در کارخانه فولاد این شهر در جنوب اوکراین در برابر حملات ویرانگر نیروهای روس مقاومت کردند. این گروه به خاطر اقدامات خود در آن کارخانه به عنوان نماد استقامت اوکراین در جنگ با روسیه شناخته می‌شوند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روسیه هنگ آزوف اوکراین را «گروه تروریستی» اعلام کرد

جنگ در اوکراین؛ ارتش روسیه از آزادسازی کامل مجتمع آزوف‌ستال خبر داد

نقش و اهمیت باتالیون آزوف در جنگ اوکراین؛ آیا اعضای این گروه نئونازی‌ هستند؟