Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

شش نامزد مورد تائید نظام برای انتخابات ریاست جمهوری؛ لاریجانی و احمدی‌نژاد بار دیگر رد صلاحیت شدند

نامزدهای تایید صلاحیت شده برای انتخابات ریاست جمهوری ایران
نامزدهای تایید صلاحیت شده برای انتخابات ریاست جمهوری ایران Copyright شبکه‌های اجتماعی
Copyright شبکه‌های اجتماعی
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری در ایران در پی کشته شدن ابراهیم رئیسی در حادثه سقوط بالگرد قرار است روز ۸ تیر برگزار شود.

آگهی

سخنگوی شورای نگهبان روز یکشنبه از ارسال اسامی نامزدهای تائید صلاحیت شده به وزارت کشور خبر داد. هادی طحان نظیف با انتشار پیامی در شبکه ایکس نوشت که بررسی صلاحیت داوطلبان چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری به پایان رسیده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی ایران، وزارت کشور در پی دریافت فهرست نامزدهای تایید صلاحیت شده، اسامی نامزدهای نهایی انتخابات ریاست جمهوری را به شرح زیر اعلام کرده است:

  • مسعود پزشکیان
  • مصطفی پورمحمدی
  • سعید جلیلی
  • علیرضا زاکانی
  • امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی
  • محمدباقر قالیباف

۸۰ نفر در مجموع برای رفتن به پاستور ثبت نام کرده بودند. برخی از این افراد قبل از اعلام رسمی نتایج تایید صلاحیت انصراف داده بودند.

خبرگزاری‌های مهر و تسنیم در نخستین گمانه‌زنی‌ها ضمن تصریح بر اینکه ۶ نفر تایید نهایی شده‌اند پیش‌تر اسامی قالیباف، جلیلی، قاضی‌زاده هاشمی، پزشکیان، پورمحمدی و زاکانی را به‌عنوان کاندیداهای نهایی معرفی کرده‌ بودند.

بدین ترتیب چهره‌هایی همچون محمود احمدی نژاد و علی لاریجانی، رئیس‌جمهور پیشین و رئیس‌مجلس پیشین مجددا رد صلاحیت شده‌اند.

جدا از دو چهره یاد شده، صلاحیت نامزدهایی چون سید وحید حقانیان، مهرداد بذرپاش، سیدصولت مرتضوی، اسحاق جهانگیری، محمدمهدی اسماعیلی، عباس آخوندی، محمد شریعتمداری و عبدالناصر همتی مورد تایید شورای نگهبان قرار نگرفته است.

بر این اساس، هیچیک از اعضای کابینه ابراهیم رئیسی که پیش‌تر برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد شده بودند تایید صلاحیت نشده‌اند.

به گفته سخنگوی شورای نگهبان، تبلیغات انتخاباتی نامزد‌ها بر اساس ماده ۶۶ قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، از زمان اعلام اسامی افراد تایید صلاحیت شده آغاز می‌شود و تا بیست و چهار ساعت پیش از شروع رای‌گیری که تاریخ آن ۸ تیر ۱۴۰۳ اعلام شده، خاتمه می‌یابد.

لاریجانی رئیس ستاد انتخاباتی خود را هم انتخاب کرده بود

علی لاریجانی، نامزد رد صلاحیت شده انتخابات ساعاتی پیش حتی رئیس ستاد انتخاباتی خود را نیز برگزیده بود.

ابراهیم متقی‌فر، استاد و رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه صبح روز یکشنبه در گفتگو با برخی رسانه‌های داخلی خود را رئیس ستاد انتخاباتی علی لاریجانی معرفی کرده بود.

زاکانی: این بار کنار نمی‌کشم

علیرضا زاکانی با انتشار پیامی در شکبه اجتماعی ایکس اعلام کرد که در این دوره بر خلاف دور پیشین انتخابات ریاست جمهوری تا پایان خواهد ماند و با دیگر نامزدها رقابت خواهد کرد.

وی در این پیام ویدیویی از ابراهیم رئیسی را نیز در جریان مبارزات انتخاباتی دور گذشته ریاست جمهوری پیوست کرده است.

نشست اضطراری جبهه اصلاحات

با ترکیب فعلی و با توجه به گمانه‌زنی‌های پیشین در خصوص نامزدهای منتسب به جبهه اصلاحات، به نظر می‌آید که در صورت حمایت اصلاح‌طلبان از مسعود پزشکیان، وی رقابت اصلی میان این جریان و چهره شاخص اصول‌گرایان یعنی محمدباقر قالیباف و حتی دیگر چهره‌های نزدیک به این طیف از جمله سعید جلیلی را در انتخابات ریاست جمهوری هشتم تیرماه، نمایندگی خواهد کرد.

در پی اعلام اسامی نامزدهای تایید صلاحیت شده برای انتخابات ریاست جمهوری ایران، اعضای جبهه اصلاحات برای بررسی چگونگی حمایت از کاندیدای مورد نظر اصلاح‌طلبان به صورت اضطراری تشکیل جلسه دادند.

پزشکیان در پاسخ به سوالی در باره انتخاب ظریف به عنوان وزیر خارجه چه گفت؟

سخنگوی جبهه اصلاحات پیش‌ از اعلام اسامی نامز‌دهای تایید صلاحیت شده، از مسعود پزشکیان به همراه عباس آخوندی و اسحاق جهانگیری به عنوان کاندیداهای مورد نظر این جبهه نام برده بود.

علی عبدالعلی‌زاده، وزیر اسبق مسکن و استاندار اسبق آذربایجان شرقی به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی مسعود پزشکیان انتخاب و معرفی شد.

مسعود پزشکیان پس از اعلام اسلامی نامزدهای تایید شده با محمد رضا عارف نیز دیدار کرده است. آقای عارف در این دیدار حضور مسعود پزشکیان در انتخابات را «فرصت ارزشمندی برای مردم و نظام» دانسته و از جانب خود و بنیاد امید ایرانیان از وی حمایت کرده است.

در ویدیویی که از آقای پزشکیان در برخی کانال‌های خبر منتشر شده، وی در پاسخ به این سوال که آیا در صورت پیروزی در انتخابات محمد جواد ظریف را وزیر خارجه خواهد کرد یا خیر؟ می‌گوید: طبیعتا آدم‌هایی که تجربه دارند، علم دارند و کارایی دارند باید منت آنها را برای بازگشت به کار، کشید.

آگهی

نامزدها در پنج مناظره شرکت خواهند کرد

به گفته رئیس رادیو تلویزیون ایران برای انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری هشتم تیر «پنج مناظره و سه میزگرد» در نظر گرفته شده است.

پیمان جبلی همچنین در این خصوص تصریح کرد که هر یک از مناظره‌ها بین ۳ و نیم تا ۴ ساعت به طول خواهد انجامید و علاوه بر آن سه میزگرد نیز برگزار خواهد شد.

وعده‌هایی که نامزدهای تایید شده داده بودند

محمد باقر قالیباف:

  • حاکم نشدن دوره دیگری از رکود و سوء مدیریت همانند وضعیت دهه ۹۰
  • حل مشکل کاهش قدرت خرید، محرومیت، فقر و تبعیض و نابرابری هزینه های کمرشکن مسکن، گرانی‌ها و بازار نابسامان خودرو، وضعیت اینترنت و عبور از تحریم‌ها

سعید جلیلی:

  • نیاز به تصمیم‌های نقطه‌زن برای پیشرفت بیشتر و عدالت پایدارتر
  • برقراری مناسبات عادلانه
  • رفع آسیب‌های اداری، اجرایی، سیاسی

مسعود پزشکیان:

آگهی
  • استفاده از کسانی که علم و مهارت و تجربه دارند
  • پیگیری سیاست های کلی نظام
  • ایجاد امکانات عادلانه و فرصت‌های برابر و رفع تبعیض ناروا

مصطفی پورمحمدی:

  • تشکیل دولت قرار و تحقق این سه اولویت کلیدی عدالت، ثروت و قدرت

علیرضا زاکانی:

  • پیشرفت ایران و حل مشکلات مردم با محوریت عدالت و رفع فساد و تبعیض
  • باز کردن گره از اقتصاد کشور و سفره مردم

امیر حسین قاضی‌زاده هاشمی:

  • رفع فقر مطلق
  • رشد اقتصادی ۶ تا ۸ درصدی
  • افزایش دوبرابری امید به آینده
  • کاهش محسوس آسیب‌های اجتماعی

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چالش پایگاه اجتماعی امامان جمعه در انتخابات؛ آیا امام جمعه یک جایگاه قانونی در شهرهای ایران است؟

محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری ایران ثبت نام کرد

تنش آمریکا و متحدانش با تهران در نشست شورای امنیت؛ بیانیه قدرت‌های اروپایی علیه برنامه هسته‌ای ایران