NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

کنترل عملیاتی نوار حائل بین مصر و غزه در دست اسرائیل؛ مقام اسرائیلی: جنگ تا پایان ۲۰۲۴ ادامه دارد

تانک اسرائیلی در نزدیکی نوار غزه، ۲۹ ماه مه
تانک اسرائیلی در نزدیکی نوار غزه، ۲۹ ماه مه Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ارتش اسرائیل روز چهارشنبه ۲۹ مه (۹ خرداد) اعلام کرد که کنترل عملیاتی کریدور حائل و راهبردی در امتداد مرز بین نوار غزه و مصر را به دست گرفته‌ است و این بدان معنی است که گذرگاه‌های زمینی غزه اکنون به طور کامل تحت کنترل اسرائیل در آمده است.

آگهی

تصرف این منطقه که به کریدور فیلادلفی یا محور صلاح‌الدین معروف است، نشان می‌دهد که به رغم افزایش درخواست‌ها از اسرائیل برای خویشتن‌داری ‌به ویژه پس از کشته‌شدن غیرنظامیان، این کشور به حملات خود در جنوب باریکه غزه عمق بیشتری داده است.

این اقدام به ویژه پس از تسخیر گذرگاه مرزی رفح توسط نیروهای اسرائیلی که تنها گذرگاه بین غزه و مصر است، می‌تواند روابط تل‌آویو با قاهره را که نسبت به پیشروی اسرائیل به سمت مرزهای خود اعتراض دارد، متشنج کند.

این کریدور بخشی از یک منطقه بزرگتر در امتداد دو طرف کل مرز اسرائیل و مصر است که از آن نظامی‌زدایی‌شده و یک منطقه خنثی تلقی می‌شود. بر اساس یک توافق صلح، هر طرف مجاز است فقط تعداد کمی از سربازان یا نگهبانان مرزی خود را در این منطقه مستقر کند. در زمان توافق، نیروهای اسرائیلی غزه را تحت کنترل داشتند تا اینکه اسرائیل در سال ۲۰۰۵ نیروها و شهرک‌نشینان خود را از آنجا خارج کرد.

منطقه حائل فیلادلفی یک کریدور باریک با عرضی در حدود ۱۰۰ متر است و ۱۴ کیلومتر از طول آن در سمت مرز نوار غزه با مصر قرار دارد که شامل گذرگاه رفح می‌شود. بقیه طول این کرویدور در امتداد مرز اسرائیل با مصر ادامه می‌یابد. 

تونل‌های زیرزمینی مخفی که بین مصر و نوار غزه امتداد دارد، در زیر این منطقه واقع شده است. ارتش اسرائیل معتقد است که تونل‌هایی مملو از مهمات در سراسر نوار غزه به مصر راه دارند. مصری‌ها اما این موضوع را تکذیب می‌کنند و می‌گویند که پیش‌تر برای از بین بردن این تونل‌ها اقدام کرده‌اند.

ارتش اسرائیل جزئیات بیشتری در مورد این عملیات اعلام نکرده است.

نقشه مرز نوار غزه با مصر که کریدور حائل فیلادلفی در آن با نوار قرمز ممتد مشخص است
نقشه مرز نوار غزه با مصر که کریدور حائل فیلادلفی در آن با نوار قرمز ممتد مشخص استکانوا پرو

تلاش برای رسیدن به کنترل امنیتی نامحدود بر نوار غزه

تساحی هنغبی، مشاور امنیت ملی اسرائیل، پیش‌تر در روز چهارشنبه اعلام کرد که جنگ اسرائیل با حماس احتمالا تا پایان سال جاری میلادی ادامه خواهد داشت. این پیش‌بینی تلخ در حالی صورت می‌گیرد که این جنگ که اکنون در هشتمین ماه خود قرار دارد، منجر به کشته شدن ده‌ها هزار نفر و افزایش انزوای جهانی اسرائیل شده است.

ارتش اسرائیل همچنین اعلام کرد که سه سرباز اسرائیلی روز سه‌شنبه کشته شدند. رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند که آنها در انفجاری در داخل یک ساختمان کشته شدند.

هنغبی به رادیو کان اسرائیل گفت که برای از بین بردن توانایی‌های نظامی و حکومتی حماس و گروه‌ کوچکتر شبه‌نظامیان جهاد اسلامی «هفت ماه دیگر جنگ» را پیش‌بینی می‌کند. وی گفت: «ارتش در حال رسیدن به اهداف خود است، اما از همان روزهای اول اعلام کرد که جنگ طولانی خواهد بود. ارتش سال ۲۰۲۴ را سال جنگ نامگذاری کرده‌ است.»

اسرائیل می‌گوید باید آخرین گردان‌های باقی‌مانده حماس در رفح را هم منحل کند. اسرائیل همچنین گفته است که به دنبال کنترل امنیتی نامحدود بر نوار غزه، حتی پس از پایان جنگ خواهد بود.

اسرائیل هنوز به اهداف اصلی خود یعنی برچیدن حماس و بازگرداندن تعداد زیادی از گروگان‌های اسیر شده در حمله موسوم به طوفان الاقصی در هفتم اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) که آغازگر این جنگ بود، دست نیافته است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

به غیر از درگیری‌ها در شهر جنوبی رفح، نیروهای اسرائیلی همچنان در حال نبرد با شبه نظامیان در مناطق دیگری از نوار غزه هستند که ارتش اسرائیل ماه ها پیش ادعا کرده بود که امنیت آنجا را تحت کنترل دارد. این یعنی اینکه احتمالا یک سری درگیری‌های کوچک در این مناطق رخ داده که می‌تواند همچنان نیروهای اسرائیلی را در این قلمرو درگیر نگه دارد.

سازمان ملل می‌گوید که جنگ در رفح یک میلیون نفر را آواره کرده است.

فلسطینی‌ها روز چهارشنبه از درگیری شدید در مناطق مختلف این شهر مرزی خبر دادند. بیشتر افرادی که در رفح بودند، قبلاً از مناطق شمالی نوار غزه به آن جا پناه آورده بودند.

آگهی

یک اسکله شناور گران‌قیمت که توسط ایالات متحده برای کمک‌رسانی به مردم نوار غزه ساخته شده بود نیز در همین اثنا به دلیل شرایط آب و هوایی بد، از خدمت‌رسانی خارج شد و این شکست دیگری در تلاش برای رساندن غذا به فلسطینی‌های گرسنه است. گذرگاه‌های زمینی غزه اکنون به طور کامل تحت کنترل اسرائیل افتاده است.

سربازان اسرائیلی در نوار غزه، ۲۹ ماه مه ۲۰۲۴
سربازان اسرائیلی در نوار غزه، ۲۹ ماه مه ۲۰۲۴آسوشیتدپرس

ایالات متحده و سایر متحدان اسرائیل نسبت به حمله تمام عیار اسرائیل به رفح هشدار داده‌اند. دولت بایدن گفته است که این اقدام به معنی گذر از «خط قرمزها» است و به همین دلیل از ارائه تسلیحات تهاجمی برای چنین اقدامی خودداری می‌کند.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه به این موضوع اشاره نکرد که اسرائیل از خطوط قرمز در حمله به رفح عبور کرده است یا نه، ولی گفت که تهاجم هنوز «به مراتب متفاوت‌تر» از مقیاس حملات اسرائیل به دیگر مراکز جمعیتی در غزه است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تانک‌های اسرائیل به مرکز رفح رسیدند؛ شورای امنیت تشکیل جلسه می‌دهد

حمله موشکی حماس به تل‌آویو؛ ده‌ها نفر در بمباران مرگبار محل اسکان آوارگان فلسطینی در رفح جان باختند

طرح اروپا برای استقرار ماموریت مرزی در رفح بعد از پایان جنگ و بعد از موافقت اسرائيل و مصر