Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

وتوی رئيس جمهور گرجستان در کمیته پارلمانی رد شد؛ گام اصلی برای تصویب «عوامل خارجی» برداشته شد؟

پارلمان گرجستان
پارلمان گرجستان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک کمیته پارلمانی گرجستان وتوی رئيس جمهوری این کشور علیه قانون «عوامل خارجی» را که هفته‌ها اعتراضات گسترده در این کشور به همراه داشته، رد کرد.

آگهی

این اقدام امکان رای‌گیری کامل در مجلس این کشور در روز سه‌شنبه برای رد کردن وتوی سالومه زورا زورابیشویلی را فراهم می‌کند.

منتقدان می‌گویند لایحه‌ای که در پارلمان گرجستان تصویب شده است آزادی رسانه‌ها را محدود می‌کند و شانس گرجستان برای پیوستن به اتحادیه اروپا را مختل می‌کند.

این قانون رسانه‌های خبری و سازمان‌های غیردولتی را که بیش از ۲۰ درصد از بودجه آنها از خارج تامین می‌شود، ملزم می‌کند به عنوان کارگزار خارجی ثبت شوند. مخالفان این قانون را «قانون روسیه» می خوانند و آن را محکوم می کنند زیرا شبیه اقداماتی است که توسط کرملین انجام شده است.

زورابیشویلی این قانون را در ۱۸ مه پس از تصویب در پارلمان توسط نمایندگان حزب حاکم رویای گرجستان و متحدانش وتو کرد. با این حال متحدان خانم زورابیشویلی در پارلمان از آرای کافی برای مقابله با لغو حق وتو را ندارند.

روز یکشنبه، زورابیشویلی و ایراکلی کوباخیدزه نخست وزیر گرجستان در سخنرانی خود در مراسمی به مناسبت روز استقلال این کشور از یکدیگر انتقاد کردند.

رئيس جمهور گرجسنان در این خصوص گفت: «از آنجایی که شبح روسیه بر ما سایه افکنده، مشارکت و نزدیکی با اروپا راه واقعی برای حفظ و تقویت استقلال و صلح ما است.»

او همچنین در ادامه افزود: «اما کسانی این مسیر را خراب می‌کنند و به آینده صلح‌آمیز و امن کشور ما آسیب می‌زنند و راه را برای عضویت کامل در جهان آزاد و دموکراتیک مختل می‌کنند.»

در مقابل نخست وزیر هم به شدت از رئيس جمهور انتقاد کرد و گفت: «این اتحاد و گام‌های معقول مردم و دولت منتخب آنها بود که به ما این فرصت را داد تا در دو سال گذشته با وجود تهدیدهای وجودی و خیانت‌های متعدد از جمله خیانت رئیس‌جمهور گرجستان، صلح را در کشور حفظ کنیم.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

تصمیم دولت و پارلمان گرجستان با انتقاد اتحادیه اروپا و ایالات متحده رو به رو شده و کشورهای غربی تاکید کرده‌اند که در صورت اجرایی شدن قانون موسوم به «عوامل خارجی»، بخت این کشور برای پیوستن به اتحادیه اروپا کاهش خواهد یافت. همچنین آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفته است که تحریم‌های مسافرتی علیه مقام‌های گرجستانی که در تضعیف دموکراسی این کشور نقش داشته‌اند اعمال خواهد شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گرجستان و طرح تئوری «حزب جهانی جنگ»؛ آیا تفلیس روسیه را به پیوستن به اتحادیه اروپا ترجیح می‌دهد؟

ورود رئیس جمهور گرجستان به قانون جنجالی رسانه‌ها با استفاده از حق وتو؛ حزب حاکم کوتاه نمی‌آید

رئیس جمهور گرجستان: مصوبه «عوامل خارجی» را وتو می‌کنم؛ مسیر تفلیس «عضویت در اتحادیه اروپا» است