Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری لیتوانی؛ سایه جنگ اوکراین بر بالتیک سنگینی می‌کند

انتخابات لیتوانی
انتخابات لیتوانی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

لیتوانیایی‌ها روز یکشنبه برای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری این کشور حوزه دریای بالتیک به پای صندوق‌های رای آمدند تا از میان دو نامزد، یعنی اینگریدا سیمونیت و گیتاناس نوسدا، یکی را به عنوان رئيس جمهور جدید خود انتخاب کنند.

آگهی

نوسدا ۶۰ ساله، محافظه‌کار میانه‌رو، حامی قوی اوکراین بوده و در بروکسل امیدواری‌ها بر این است که در نهایت او بتواند پیروز انتخابات شود. او در سال ۲۰۱۹ به قدرت رسید و در طی این مدت این کشور به بسیاری از افرادی که از سرکوب حکومت خودکامه همسایه یعنی بلاروس فرار کرده‌اند پناه داده است. 

در سیستم سیاسی لیتوانی که یک کشور عضو ناتو نیز به شمار می‌رود، وظایف اصلی رئیس جمهور نظارت بر سیاست خارجی و دفاعی، همراه با ایفای نقش به عنوان فرمانده عالی نیروهای مسلح است.

با توجه به اینکه لیتوانی از نظر استراتژیک در جناح شرقی ناتو قرار دارد، با افزایش تنش‌ها بین روسیه و غرب بر سر جنگ در اوکراین، رئيس جمهور این کشور نسبتا کوچک اهمیت بسیاری یافته است. 

این انتخابات در حالی برگزار می‌شود که دستاوردهای روسیه در اوکراین به ترس بیشتر در مورد نیات مسکو، به ویژه در منطقه استراتژیک مهم بالتیک دامن می‌زند.

لیتوانی پس از بازپس گیری استقلال خود در سال ۱۹۹۱ از اتحاد جماهیر شوروی، توانست به مرور فاصله خود را مسکو افزایش دهد و در نهایت در سال ۲۰۰۴ به اتحادیه اروپا و ناتو پیوست. 

هر دو نامزد البته از منتقدان صریح مسکو و مینسک بوده‌اند. 

نوسدا که در سال ۲۰۱۹ موفق شد در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی برسد یک دوره پنج ساله در قدرت حضور داشته و حالا امیدوار است بتواند برای یک دوره پنج ساله دیگر هم حضور خود را تمدید کند. او که یک بانکدار سابق است به همراه سیمونیت در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری لیتوانی به پیروزی رسیدند اما نتوانستند به حدنصاب ۵۰ درصد آرا دست یابند و در نتیجه انتخابات به دور دوم کشیده است. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری لیتوانی که روز ۱۲ مه برگزار شد نوسدا با ۴۴ درصد در رتبه اول قرار گرفت و سیمونیت با حدود ۲۰ درصد دوم شد.

این دو در سال ۲۰۱۹ نیز برای همین صندلی با یکدیگر رقابت کرده بودند که نوسدا با کسب ۶۶ درصد آرا پیروز شده بود. 

انتظار می‌رود کمیسیون مرکزی انتخابات لیتوانی، نتیجه نهایی را روز دوشنبه اعلام کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعلام وضعیت اضطراری در لیتوانی؛ قانون مهار ورود مهاجران تصویب شد

اینگریدا سیمونیت؛ پارلمان لیتوانی نخست وزیر آینده را انتخاب کرد

حزب محافظه‌کار مخالف دولت لیتوانی برندهٔ دور دوم انتخابات مجلس شد