Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

گرجستان و طرح تئوری «حزب جهانی جنگ»؛ آیا تفلیس روسیه را به پیوستن به اتحادیه اروپا ترجیح می‌دهد؟

ایراکلی کوباخیدزه، نخست وزیر گرجستان (چپ) اولیور وارهِئی، کمیسر اتحادیه اروپا در امور همسایگی و عضوگیری (راست)
ایراکلی کوباخیدزه، نخست وزیر گرجستان (چپ) اولیور وارهِئی، کمیسر اتحادیه اروپا در امور همسایگی و عضوگیری (راست) Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پس از اینکه رهبر حزب «رویای گرجستان» ادعا کرد که یک توطئه شوم علیه او فعال شده است؛ اولیور وارهِئی، کمسیر امور همسایگی اتحادیه اروپا اعلام کرد که از اظهارات او در مورد رابرت فیچو، نخست وزیر اسلواکی سوء تعبیر شده است.

آگهی

پس از آن که نخست وزیر گرجستان با عصبانیت شدید، انگشت اتهام خود را به سمت «کمیسر اتحادیه اروپا در امور همسایگی و عضوگیری» نشانه رفت و او را به ارعاب متهم کرد، در پاسخ آقای وارهِئی اظهار داشت که نخست وزیر گرجستان سخنان او را تحریف کرده است.

سطح تنش‌ها بین اتحادیه اروپا و گرجستان در هفته‌های اخیر بالا گرفته است، چرا که تفلیس تلاش می‌کند به تبعیت از روسیه، قانونی را تصویب کند که به موجب آن،‌ برخی از سازمان‌های غیردولتی و رسانه‌هایی که از بودجه اتحادیه اروپا بهره‌مند می‌شوند را به عنوان «عوامل خارجی» طبقه‌بندی کند.

تهدید شدن در تماس تلفنی

ایراکلی کوباخیدزه، نخست وزیر گرجستان در بیانیه‌ای که روز پنجشنبه ۲۳ مه (۳ خرداد) در فیس‌بوک منتشر کرد، مدعی شد که دولت اقتدارگرای او با نوعی از «باج‌خواهی توهین‌آمیز» از سوی غرب مواجه است و مدعی شد که یکی از مقامات ارشد اتحادیه اروپا اشاره کرده که او نیز ممکن است به سرنوشتی مشابه رابرت فیچو، نخست‌وزیر اسلواکی که در اوایل ماه جاری میلادی با چهار گلوله هدف قرار گرفت، دچار شود.

او نوشت: «تهدید شدن در تماس تلفنی با یک کمیسر اروپایی شگفت‌انگیز بود. در گفتگوی من، این کمیسر اروپایی تعدادی از اقداماتی را که سیاستمداران غربی در صورت تصویب قانون شفافیت [گرجستان] می‌توانند انجام دهند را فهرست کرد و گفت: ببینید چه اتفاقی برای فیچو افتاده است، شما هم باید بسیار مراقب باشید. »

اولیور وارهِئی نیز عصر پنج‌شنبه با صدور بیانیه‌ای پاسخ داد که سخنان وی «نه تنها به طور کامل تقطیع شده، بلکه به گونه‌ای به مردم ارائه شده که می تواند منجر به تفسیر کاملا نادرست از هدف اولیه تماس تلفنی من شود.»

«حزب جهانی جنگ»

آقای وارهِئی درخواست اتحادیه اروپا برای از دستور کار کنار گذاشتن لایحه «عامل خارجی» را تکرار کرد و گفت که تلاش کرده به کوباخیدزه هشدار دهد که «تصویب این قانون وضعیت شکننده موجود در گرجستان را شعله‌ور می‌کند و می‌تواند به دو قطبی شدن بیشتر جامعه و ایجاد موقعیت‌های کنترل‌نشده احتمالی در خیابان‌های تفلیس منجر شود.»

آقای کوباخیدزه در ادامه سخنان خود، تیراندازی ۱۵ ماه مه (۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) علیه رهبر اسلواکی را به سرویس‌های اطلاعاتی کشوری همسو با «با حزب جهانی جنگ» مرتبط دانست. حال آنکه عامل ۷۱ ساله حمله به رابرت فیچو، نخست‌وزیر اسلواکی خودش اعتراف کرده است که به صورت خود جوش دست به این کار زده است.

عبارت «حزب جهانی جنگ» به گروهی پنهان اشاره دارد که ظاهراً مسئول کشاندن اوکراین به درگیری با روسیه است، و بازتاب دهنده تبلیغات کرملین است و چندین بار توسط سیاستمداران حزب حاکم رویای گرجستان در هفته های اخیر استفاده شده است.

کوباخیدزه هیچ مدرکی برای اثبات ادعاهای خود ارائه نکرد.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

تینا بوکوچاوا، رهبر بزرگترین حزب اپوزیسیون در پارلمان گرجستان به نام حزب «جنبش ملی متحد،» نخست وزیر گرجستان را به دلیل «ترویج دائمی تئوری‌های توطئه مشکوک» مورد انتقاد قرار داد.

اعتراضات هفته های اخیر به وضوح نشان می دهد که مردم گرجستان به شدت خواهان آینده‌ای در قلب اروپا هستند. این اتهامات وحشیانه کمک چندانی به این جاه‌طلبی‌ها نخواهد کرد.»

در هفته‌های اخیر، ده‌ها هزار گرجستانی به خیابان‌ها ریخته‌اند تا مخالفت خود را با لایحه دولت موسوم به «عوامل خارجی» نشان دهند. به گفته معترضان، این لایحه در حقیقت آیین‌نامه‌ای است که توسط روسیه برای خاموش کردن صداهای منتقد استفاده می‌شود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

اتحادیه اروپا هشدار داد که اگر این قانون در هفته آینده تصویب شود، شانس گرجستان به عنوان نامزد پیوستن به جمع اعضای اتحادیه اروپا از بین خواهد رفت. در همین حال، کنگره آمریکا در حال آماده شدن برای بحث درباره اعمال تحریم ها علیه سیاستمدارانی است که از قوانین جدید حمایت می کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ترور رابرت فیچو؛ چگونه اسلواکی به یکی از دو قطبی‌ترین کشورهای اروپا تبدیل شد؟

۲۰ سال پیش در چنین روزی چه اتفاقی برای اتحادیه اروپا افتاد؛«دست‌اندازهای» گسترش مرزهای اتحادیه چیست؟

چرا عضویت سریع اوکراین در اتحادیه اروپا پرچالش‌ است؟