Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader

Find Us

آگهی

کوهنورد نپالی رکورد سریعترین صعود یک زن به اورست را شکست

اورست
اورست Copyright AP
Copyright AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فونجو لاما از نپال با فتح مرتفع ترین کوه جهان در ۱۴ ساعت و ۳۱ دقیقه رکورد سریع‌ترین صعود یک زن به اورست را شکست.

آگهی

خیم لال گوتام، رئیس دفتر گردشگری محلی در کمپ اصلی، به خبرگزاری فرانسه گفت که این کوهنورد «روز ۲۲ مه در ساعت ۱۵:۵۲ حرکت کرد و در ساعت ۶:۲۳ دقیقه صبح روز ۲۳ مه به قله رسید».

فونجو لاما که حدود ۳۰ سال سن دارد در این صعود تواند رکورد قبلی را که مربوط به سال ۲۰۲۱ بود، ۱۱ ساعت کاهش دهد و بار دیگر رکورد جهانی خود را پس بگیرد.

خانم لاما زمانی که هنوز در بیس کمپ اورست به سر می‌برد در یک پست فیس بوکی گفت که «۱۰۰% مطمئن» است که به قله «الهه مادر» در ارتفاع ۸۸۴۹ متری می‌رسد.

تبتی‌ها به قله اورست «چومولونگما» می‌گویند این نام به معنی «الهه مادر» است.

فونجو لاما در سال ۲۰۱۸ با صعود به قله اورست در ۳۹ ساعت و ۶ دقیقه رکورد سریع ترین صعود توسط یک زن را شکست.

این رکورد در سال ۲۰۲۱ توسط آدا تسانگ یین هونگ از هنگ کنگ شکسته شد. او در آن زمان توانست در ۲۵ ساعت و ۵۰ دقیقه به قله برسد.

در حال حاضر لاکپا گلو شرپا، کوهنورد نپالی رکورد سریع‌ترین صعود به اورست را در اختیار دارد. او در سال ۲۰۰۳ در مدت ۱۰ ساعت و ۵۶ دقیقه به قله رسید.

خانم لاما که پیش از این به برخی دیگر از بلندترین قله‌های جهان مانند «ماناسلو» و «چو اویو» صعود کرده یک راهنما و امدادگر در کوهستان است.

خانم لاما در حالی توانست به بلندترین قله جهان صعود کند که یک کوهنورد کنیایی در حال صعود به اورست جان خود را از دست داد و سه کوهنورد دیگر نیز گم شدند که جستجو برای یافتن آن‌ها ادامه دارد. یکی از این کوهنوردان بریتانیا و دو نفر دیگر اهل نپال هستند.

اوایل ماه میلادی جاری نیز دو کوهنورد مغولستانی هنگام صعود به قله الهه مادر ناپدید شدند که پس از جستجوها جسدشان پیدا شد.

نپال در سال جاری بیش از ۹۰۰ مجوز برای صعود به کوه‌های خود صادر کرده است که ۴۱۹ مورد آن مربوط به قله اورست بوده است.

نپال که هشت قله از ۱۰ قله مرتفع جهان را در خود جای داده است، هر ساله در فصل بهار هنگام گرم شدن هوا و آرام گرفتن بادها، پذیرای صدها کوهنورد ماجراجویی می‌شود که می‌خواهند به یکی از بلندترین قله‌های جهان صعود کنند.

از آوریل امسال تا کنون حدود ۵۰۰ کوهنورد به قله اورست صعود کرده‌اند. فصل صعود به این قله از ماه آوریل آغاز و تا اوایل ژوئن ادامه دارد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

سال ۲۰۲۳ نیز بیش از ۶۰۰ کوهنورد خود را به این قله رساندند، با این حال سال گذشته با ۱۸ کشته یکی از مرگبارترین سال‌ها برای کوهنوردان در این کوه بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کوهنورد نپالی برای بیست‌وششمین بار رکورد فتح اورست را شکست

چین مرتفع‌ترین ایستگاه‌ هواشناسی جهان را در قله اورست راه‌اندازی می‌کند

یک زن ۴۴ ساله هنگ‌کنگی رکورد سریع‌ترین صعود به قله اورست را جابه‌جا کرد