Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

محمد رسول‌اف پس از خروج از ایران امروز وارد جشنواره کن شد

محمد رسول‌اف، کارگردان ایرانی
محمد رسول‌اف، کارگردان ایرانی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

محمد رسول‌اف کارگردان ایرانی که اخیرا پس از تایید حکم هشت سال زندانش از ایران خارج شده بود، امروز پنجشنبه ۲۳ مه وارد جشنواره فیلم کن شد.

آگهی

خبرگزاری فرانسه می‌گویند این کارگردان سینمای ایران به مقامات جشنواره گفته است: «باورم نمی‌شود که اینجا ایستاده‌ام».

آقای رسول‌اف پیش از اکران فیلم جدیدش به نام «دانه انجیر معابد» درخواست خبرنگاران را برای مصاحبه رد کرد. این فیلم که روز جمعه اکران خواهد شد با سایر کاندیداها در بخش مسابقه اصلی هفتاد و هفتمین دوره جشنواره کن به رقابت می‌پردازد.

مقامات امنیتی ایران قبل از افتتاح جشنواره، آقای رسوف‌اف را تحت فشار قرار دادند تا فیلمش را از کن خارج کند اما او حاضر به این کار نشد.

فیلم تازه رسول‌اف که در آن بازیگران زن بدون داشتن حجاب اجباری مقابل دوربین قرار گرفته‌اند حول محور اعتراضات «‌زن، زندگی، آزادی» در ایران می‌گذرد و داستان قاضی را روایت می‌کند که با شدت گرفتن اعتراضات سراسری و ناپدید شدن مرموز اسلحه‌اش، با بی‌اعتمادی و پارانویا دست و پنجه نرم می‌کند.

پیش از صدور حکم برای آقای رسول‌اف، برخی از عوامل فیلم آخر او نیز به نهاد‌های امنیتی احضار و حتی مورد بازجویی قرار گرفته بودند.

تیری فرمو دبیر هنری جشنواره کن گفت: «ما از حضور رسول‌اف در اینجا به عنوان یک فیلمساز بسیار خوشحال هستیم. این شادی برای همه تماشاگران جشنواره و همه ایرانیان آزادیخواه خواهد بود».

او در ادامه تاکید کرد که جشنواره کن از همه هنرمندان در سراسر که به خاطر بیان دیدگاه‌هایشان از طریق هنر تحت خشونت قرار می‌گیرند، حمایت می‌کند.

این کارگردان ایرانی که پیش از این با فیلم «لِرد» موفق به کسب جایزه بهترین فیلم بخش «نوعی نگاه» جشنواره کن شده بود، اوایل ماه جاری میلادی به اتهام «تبانی علیه امنیت ملی» به هشت سال زندان محکوم شد.

آقای رسول‌اف حدود ۱۰ روز پیش و در آستانه جشنواره کن، با انتشار ویدیویی از لحظه خروج خود از مرز زمینی ایران گفت از این پس «ساکن ایران فرهنگی» است.

خروج این کارگردان ساعاتی پس از آن اعلام شد که محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد، فیلم «دانه انجیر معابد» را یک تخلف محرز خوانده و تهدید کرد که با رسول‌اف طبق قانون برخورد خواهد شد.

این کارگردان با اشاره به توقیف گذرنامه‌اش «برای چندمین بار» و فشار نهاد‌های امنیتی در صفحه اینستاگرام خروجش از کشور را اعلام کرد و نوشت: «اگر فکر می‌کنید مرزهای ایران در دست شماست در خواب خوشی هستید. اگر ایران جغرافیایی زیر چکمه‌های استبداد دینی شما رنج می‌کشد، ایران فرهنگی در ذهن مشترک میلیون‌ها ایرانی که از ظلم و توحش شما ناچار به ترک ایران شدند زنده است و هیچ قدرتی نمی‌تواند اراده‌ خود را به آن تحمیل کند. از امروز من ساکن ایران فرهنگی‌ام.»

او به گاردین گفت که با پای پیاده از ایران خارج شده و سفرش «بسیار خطرناک» بوده است.

در روز‌های گذشته بابک پاک‌نیا، وکیل آقای رسول‌اف اعلام کرده بود که این کارگردان بنا به حکم دادگاه به دلیل «امضای بیانیه‌ها و ساخت فیلم و مستند» به هشت سال زندان، شلاق، جزای نقدی و ضبط مال محکوم شده است. رسول‌اف در صفحه اینستاگرام خود با اشاره به این حکم نوشته است که حدود یک ماه پیش از چنین حکمی مطلع شده و در نتیجه مجبور شده که از کشور خارج شود.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیونیدید 

این کارگردان معترض پس از ریزش ساختمان متروپل در آبادان در بهار سال ۱۴۰۱ و امضای بیانیه‌ای با عنوان «تفنگت را زمین بگذار» که در اعتراض به سرکوب‌های خیابانی نیروهای امنیتی صورت گرفته بود، در تیرماه همان سال دستگیر و به تبلیغ علیه نظام متهم شد. این اتهام برای رسول‌اف یک سال حبس و دو سال ممنوعیت از خروج از کشور به همراه داشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

درخواست مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا؛ آیا خط مشی واحد در قبال اسرائیل و فلسطین ممکن می‌شود؟

جنجال فیلم علی عباسی در بحبوحه کارزار انتخاباتی آمریکا؛ ستاد ترامپ: شکایت می‌کنیم

محمد رسول‌اف در آستانه شروع جشنواره کن «مخفیانه» از ایران خارج شد