Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

محمد رسول‌اف در آستانه شروع جشنواره کن «مخفیانه» از ایران خارج شد

محمد رسول‌اف
محمد رسول‌اف Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

محمد رسول‌اف کارگردان ایرانی می‌گوید ایران را ترک کرده و در حال حاضر در مکانی نامعلوم در اروپا به سر می‌برد.

آگهی

این کارگردان مخالف جمهوری اسلامی در صفحه اینستاگرام خود با انتشار ویدیوی کوتاهی که به نظر می‌رسد در ارتفاعات ضبط شده است تایید کرده که پس از بارها اتهام و دادگاه و ضبط پاسپورت، توانسته از ایران خارج شود. او همچنین در بیانیه دیگری که به زبان انگلیسی منتشر شده گفته است که پس از سفری طولانی و پیچیده، چند روزی است که خود را به اروپا رسانده است.

آقای رسول‌اف اشاره‌ای نکرده که در حال حاضر در کدام کشور است اما در صفحه اینستاگرامش تاکید کرده که با سرعت مشغول «آخرین مراحل فنی پس از تولید فیلم دانه‌ی انجیر معابد» است، فیلمی که قرار است در بخش مسابقه جشنواره فیلم کن به نمایش در آید و با آثار کارگردانان سرشناسی چون فرانسیس فورد کاپولا، یورگوس لانتیموس، دیوید کراننبرگ و پائولو سورنتینو رقابت خواهد کرد تا جایزه نخل طلای این جشنواره معتبر را کسب کند.

رسول‌اف در صفحه اینستاگرام خود تاکید کرده که نگران امنیت و سلامتی همه عوامل فیلم «دانه انجیر معابد» است.

اعلام خروج این کارگردان ساعاتی پس از آن صورت گرفت که محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد دولت ابراهیم رئيسی فیلم «دانه انجیر معابد» را یک تخلف محرز خوانده و تهدید کرده بود که با رسول‌اف طبق قانون برخورد خواهد شد.

یک هفته پیش از این وکیل آقای رسول‌اف اعلام کرده بود که این کارگردان بنا به حکم دادگاه به دلیل «امضای بیانیه‌ها و ساخت فیلم و مستند» به هشت سال زندان، شلاق، جزای نقدی و ضبط مال محکوم شده است. رسول‌اف در صفحه اینستاگرام خود با اشاره به این حکم نوشته است که حدود یک ماه پیش از چنین حکمی مطلع شده و در نتیجه مجبور شده که از کشور خارج شود.

او در بخشی از متن منتشر شده در صفحه اینستاگرام خود نوشته است: ««اگر فکر می‌کنید مرزهای ایران در دست شماست در خواب خوشی هستید. اگر ایران جغرافیایی زیر چکمه‌های استبداد دینی شما رنج می‌کشد ایران فرهنگی در ذهن مشترک میلیون‌ها ایرانی که از ظلم و توحش شما ناچار به ترک ایران شدند زنده است و هیچ قدرتی نمی‌تواند اراده‌ خود را به آن تحمیل کند. از امروز من ساکن ایران فرهنگی‌ام.»

پیش از صدور حکم برای آقای رسول‌اف، برخی از عوامل فیلم آخر او احضار و حتی مورد بازجویی قرار گرفته بودند. فیلم تازه رسول‌اف که در آن بازیگران زن بدون داشتن حجاب اجباری مقابل دوربین قرار گرفته‌اند درباره یک قاضی دادگاه انقلاب تهران است که در میانه اوج‌گیری اعتراضات سراسری «زن، زندگی، آزادی» پس از گم شدن اسلحه‌اش دچار سوظن نسبت به همسر و دختران جوان خودش می‌شود.

این کارگردان معترض پس از ریزش ساختمان متروپل در آبادان در بهار سال ۱۴۰۱ و امضای بیانیه‌ای با عنوان «تفنگت را زمین بگذار» که در اعتراض به سرکوب‌های خیابانی نیروهای امنیتی صورت گرفته بود، در تیرماه همان سال دستگیر و به تبلیغ علیه نظام متهم شد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این اتهام برای رسول‌اف یک سال حبس و دو سال ممنوعیت از خروج از کشور به همراه داشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فیلم «شیطان وجود ندارد» ساخته محمد رسول‌اف برندۀ خرس طلایی جشنواره برلین شد

«شیطان وجود ندارد» در برلیناله؛ گفتگوی اختصاصی یورونیوز با محمد رسول‌اف

ابراز نگرانی آکادمی فیلم اروپا از صدور حکم زندان برای محمد رسول‌اف