NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

اردوغان:نسل‌کشی به روش نتانیاهو باعث حسادت هیتلر می‌شود؛ بریتانیا:توقف ارسال سلاح حماس را قوی می‌کند

راهپیمایی اعتراضی در حمایت از فلسطین در برلین به تاریخ ۲۷ آوریل ۲۰۲۴. شعار نوشته شده این است: «هیتلر نمرده است.»
راهپیمایی اعتراضی در حمایت از فلسطین در برلین به تاریخ ۲۷ آوریل ۲۰۲۴. شعار نوشته شده این است: «هیتلر نمرده است.» Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رئیس جمهوری ترکیه، اسرائیل را متهم کرد که غزه را به یک «زندان فضای باز» تبدیل کرده است. این در حالی است که دیوید کامرون،‌وزیر امور خارجه بریتانیا گفت که «پاسخ بهتر» این است که حماس، توافق تبادل گروگان‌ها را بپذیرد.

آگهی

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه روز یکشنبه ۱۲ مه (۲۳ اردیبهشت) در اظهاراتی تازه اعلام کرد که «روش‌های نسل‌کشانه‌ای» که بنیامین نتانیاهو در نوار غزه پیاده می‌کند به جایی رسیده است که اگر آدولف هیتلر،‌ رهبر نازی‌های آلمان زنده بود به آن حسادت می‌کرد.

اردوغان در مصاحبه‌ای با روزنامه یونانی کاتامیرینی، اسرائیل را به هدف قرار دادن غیرنظامیان، بیمارستان ها و کاروان‌های کمک‌رسانی، گرسنگی دادن عمدی به فلسطینیان در محاصره، و تبدیل کردن غزه به یک «زندان روباز» متهم کرد.

او گفت: «نتانیاهو به سطحی رسیده است که هیتلر به روش‌های نسل‌کشانه او حسادت می‌کند.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این اولین بار نیست که اردوغان نتانیاهو را با رهبر نازی ها مقایسه می‌کند. او در ماه دسامبر گفت که نخست‌وزیر اسرائیل از هیتلر بدتر است و مطرح کرد که مقصر نسل‌کشی خود نتانیاهو است. 

رئیس جمهوری ترکیه در ماه مارس نیز ادعا کرد که «نتانیاهو و دولتش با جنایات علیه بشریت در غزه، مانند نازی‌های امروزی، نام خود را در کنار هیتلر، موسولینی و استالین می‌نویسند.»

علاو بر این، اردوغان در مصاحبه روز یکشنبه خود مدعی شد که اقدامات حماس نوعی پاسخ طبیعی به کنترل اسرائیل بر سرزمین های فلسطینی است و خواسته این گروه فلسطینی این است که «سرزمین های فلسطینی اشغال شده توسط اسرائیل را پس بگیرد و کشور خود را داشته باشند.»

«اگر فلسطین بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ و پایتختی بیت‌المقدس شرقی، یک کشور مستقل و از لحاظ جغرافیایی یکپارچه می‌بود،‌ آن وقت آیا نیازی به این مقاومت بود؟»

علاوه بر این، اردوغان مدعی شد که حماس نیز اعلام کرده که اگر این اتفاق بیفتد، شاخه نظامی خود را منحل کرده و به عنوان یک حزب سیاسی به راه خود ادامه خواهد داد.

اردوغان روز یکشنبه مدعی شد که حماس اخیراً با توافق آتش بس موافقت کرده است، «اما اسرائیل خواهان آتش‌بس نیست، چرا که می‌خواهد تمام غزه را اشغال کند.»

اما و اگرها از فروش تسلیحات به اسرائیل در آستانه حمله به رقح

دیوید کامرون، وزیر امور خارجه بریتانیا نیز روز یکشنبه اعلام کرد که اگر فروش تسلیحات بریتانیا به اسرائیل به دلایلی همچون حمله زمینی اسرائیل به شهر رفح در نوار غزه متوقف شود، آنگاه اتفاقی که خواهد افتاد این است که گروه فلسطینی حماس بار دیگر تجدید قوا می‌کند.

آقای کامرون در عین حال خاطرنشان ساخت که با توجه به اینکه هیچ طرح و برنامه‌ای برای حفاظت از صدها هزار غیرنظامی فلسطینی که در شهر مرزی رفح پناه گرفته اند وجود ندارد، در نتیجه بریتانیا از عملیات در رفح حمایت نمی‌کند.

بریتانیا با ایالات متحده فرق دارد

وزیر امور خارجه بریتانیا افزود که کشورش از نظر ارائه تسلیحات به اسرائیل «موقعیتی کاملا متفاوت» با ایالات متحده دارد و خاطرنشان کرد که کمتر از یک درصد از تسلیحات اسرائیل از بریتانیا می آیند که همان میزان هم توسط یک مقررات سفت و سخت کنترل می شود.

کامرون گفت که «پاسخ بهتر» این است که حماس، توافق تبادل گروگان‌ها را بپذیرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«اوکراین با موشک‌های به جا مانده از دوران شوروی، روسیه را هدف قرار داد»؛ در جبهه خارکیف چه خبر است؟

ایالات متحده کمک نظامی ۴۰۰ میلیون دلاری به اوکراین اختصاص داد

واشنگتن: احتمالا اسرائیل با سلاح‌های آمریکایی قوانین بین‌المللی بشردوستانه را در غزه نقض کرده است