NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

ایالات متحده کمک نظامی ۴۰۰ میلیون دلاری به اوکراین اختصاص داد

سربازان اوکراینی پناه‌ گرفته در سنگر
سربازان اوکراینی پناه‌ گرفته در سنگر Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ایالات متحده روز جمعه همزمان با دور حملات تازه روسیه به مناطقی در شمال شرق اوکراین از اختصاص یک بسته جدید کمک نظامی به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار برای کی‌یف خبر داد.

آگهی

این سومین بسته کمک نظامی به اوکراین در کمتر از سه هفته است. دو بسته قبلی در اواخر آوریل به ارزش مجموع ۷ میلیارد دلار ارائه شده بود. واشنگتن در تلاش است تا کمبود کمک‌های چند ماه گذشته را جبران کند.

کاخ سفید با انتشار یادداشتی اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده مجوز اختصاص کمک نظامی «تا سقف ۴۰۰ میلیون دلار تجهیزات و خدمات دفاعی و آموزشی وزارت دفاع » به اوکراین را صادر کرده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای ضمن تایید اختصاص کمک تازه نظامی به اوکراین اعلام کرد که این بسته حاوی «کمک‌های مرتبط با ظرفیت‌های مورد نیاز فوری» از جمله مهمات دفاع هوایی، گلوله‌های توپخانه، سلاح‌های ضد تانک، خودروهای زرهی و مهمات برای سلاح‌های سبک است.»

در بیانیه وزیر خارجه آمریکا همچنین آمده است: «ایالات متحده به همراه ائتلاف بین‌المللی که تشکیل داده‌ایم، همچنان در دفاع از آزادی اوکراین در کنار این کشور خواهد ایستاد.»

این بسته همزمان با آغاز دور تازه حملات ارتش روسیه به منطقه خارکیف اعلام شد که نظامیان اوکراینی را برای دفاع از این منطقه ملزم به مقاومت کرده است.

کی‌یف از هفته‌ها پیش نسبت به تدارک ارتش روسیه برای انجام دور تازه‌ای از حملات در جبهه‌های شمال شرقی این کشور هشدار داده بود.

مقامات اوکراینی اعلام کرده بودند که ارتش روسیه ممکن است بتواند از کمبود نیروی انسانی و مهمات مورد نیاز ارتش این کشور بواسطه تاخیر در ارسال کمک‌های نظامی غرب برای پیش‌روی‌های جدید در مناطق شرقی بهره‌برداری کند.

این در حالیست که جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا روز جمعه تاکید کرد که اطمینان دارد کی‌یف قادر به مقاومت در برابر حملات تازه مسکو خواهد بود.

این مقام ارشد کاخ سفید در ادامه ابراز تردید که نیروهای ارتش روسیه بتوانند دستاوردهای قابل توجهی از حملات خود داشته باشند.

جان کربی به خبرنگاران گفت: «این امکان وجود دارد که روسیه در هفته‌های آینده پیشرفت‌هایی داشته باشد، اما ما هیچ پیشرفت بزرگی را پیش‌بینی نمی‌کنیم و به مرور زمان، هجوم کمک‌های آمریکا به اوکراین این امکان را به کی‌یف می‌دهد تا در طول سال جاری بتواند در برابر این حملات مقاومت کند.»

او گفت: «روسیه احتمالا شدت آتش حملات خود را افزایش داده و نیروهای بیشتری را در تلاش برای ایجاد یک منطقه حائل با عمق کم در امتداد مرز اوکراین به کار خواهد گرفت.»

سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا افزود: «ما به توان نیروهای اوکراینی اطمینان داریم و شبانه روز تلاش می‌کنیم تا تجهیزات، ابزار و سلاح‌هایی را که برای دفاع در برابر حملات ارتش روسیه به آن نیاز دارند، در اختیارشان قرار دهیم.»

ایالات متحده از زمان تهاجم نظامی تمام‌ عیار روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، با اختصاص بیش از ۵۰ میلیارد دلار برای تامین سلاح، مهمات و سایر کمک‌های امنیتی و نظامی، به مهم‌ترین حامی نظامی این کشور تبدیل شده است.

واشنگتن اما تا پیش از ۲۴ آوریل، تنها از یک مورد کمک نظامی جدید دیگر در سال جاری به اوکراین خبر داده بود.

این کمک اختصاص بسته‌ای به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار را در ماه مارس شامل می‌شد که با استفاده از صرفه‌‌جویی در سایر خرید‌های پنتاگون امکان‌پذیر شد.

آگهی

کنگره تقریباً به مدت یک سال و نیم بودجه‌ای در مقیاس بزرگ را برای کمک به کی‌یف تصویب نکرده بود، اما پس از ماه‌ها بحث‌های تند و جنجالی میان قانونگذاران، سرانجام اقدام به این کار کرد.

مجلس نمایندگان آمریکا در تاریخ ۲۰ آوریل لایحه‌ای را برای اختصاص کمک‌های ۹۵ میلیارد دلاری شامل ۶۱ میلیارد دلار کمک به اوکراین تصویب کرد.

این لایحه روز ۲۳ آوریل به امضای نمایندگان مجلس سنای آمریکا رسید و یک روز بعد، با امضای جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده به قانونی لازم‌الاجرا تبدیل شد.

پس از امضای این قانون توسط بایدن، واشنگتن به سرعت بسته‌ای ۱ میلیارد دلاری شمال کمک‌های نظامی قابل تامین از انبارهای آمریکا را به اوکراین اختصاص داد و چند روز بعد آن را با ۶ میلیارد دلار کمک امنیتی که از خرید‌های صنایع دفاعی تامین خواهد شد، تکمیل کرد.

آگهی

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اردوغان:نسل‌کشی به روش نتانیاهو باعث حسادت هیتلر می‌شود؛ بریتانیا:توقف ارسال سلاح حماس را قوی می‌کند

توافق اصولی اتحادیه اروپا برای استفاده از «سود» دارایی‌ روسیه؛ اوکراین مصادره «اصل پول» را می‌خواهد

اوکراین: در ساخت پهپادهای تهاجمی با برد بالا به تولیدی برابر با روسیه دست یافته‌ایم