Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

واشنگتن: احتمالا اسرائیل با سلاح‌های آمریکایی قوانین بین‌المللی بشردوستانه را در غزه نقض کرده است

تانک‌های اسرائیلی در غزه
تانک‌های اسرائیلی در غزه Copyright Ariel Schalit/Copyright 2023 The AP. All rights reserved.
Copyright Ariel Schalit/Copyright 2023 The AP. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

واشنگتن برای نخستین بار نحوه به‌ کارگیری سلاح‌های آمریکایی در غزه توسط اسرائیل و احتمال استفاده از آنها در نقض قوانین بشردوستانه بین‌المللی را زیر سوال برد.

آگهی

کاخ سفید به‌رغم انتقاد از نحوه به کارگیری سلاح‌های آمریکایی در غزه، ارسال تسلیحات به اسرائیل را متوقف نمی‌کند.

وزارت دفاع ایالات متحده روز جمعه با انتشار گزارشی برای نخستین بار نحوه به کارگیری سلاح‌های آمریکایی در غزه توسط اسرائیل را زیر سوال برد اما هیچ اشاره‌ای به امکان توقف ارسال سلاح و تجهیزات نظامی به اسرائیل نکرد.

گزارش وزارت دفاع ایالات متحده، به رغم انتقاد از نوع استفاده از سلاح‌های آمریکایی در جنگ غزه، نتیجه‌گیری قطعی و روشنی در خصوص نقض قوانین بین‌المللی بشردوستانه توسط اسرائیل ارائه نمی‌کند.

ایالات متحده تنها این احتمال را مطرح می‌کند که اسرائیل ممکن است قوانین بین‌المللی بشردوستانه را در غزه نقض کرده باشد؛ با این حال این نتیجه‌گیری مقامات آمریکایی را مجاب به توقف ارسال سلاح به اسرائیل نمی‌کند.

در این گزارش که پس از مدت‌ها انتظار نهایتا روز جمعه ۱۰ مه منتشر شد، ارزیابی و بررسی احتمال استفاده اسرائیل از تسلیحات آمریکایی «به شیوه‌ای ناسازگار با قوانین بین‌المللی بشردوستانه» منطقی و معقولانه توصیف و در عین حال تصریح شده است که ایالات متحده به دلیل نبود اطلاعات کافی تاکنون نتوانسته به «نتیجه‌گیری‌های قطعی» در این خصوص دست یابد.

این گزارش به سفارش جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و تحت فشار برخی نمایندگان دموکرات تهیه و منتشر شده است.

نمایندگانی که منتقد نحوه استفاده از سلاح‌های آمریکای در غزه هستند این خطر را گوشزد کرده‌‌اند که دولت ایالات متحده «همدست» اسرائیل در نقض قوانین بشردوستانه تلقی شود.

این گزارش در حالی برای نخستین بار احتمال نقض قوانین‌بین‌المللی بشردوستانه در غزه توسط اسرائیل را با استفاده از سلاح‌های آمریکایی مطرح می‌کند که جو بایدن، پیش‌تر تل‌آویو را به تعلیق ارسال برخی تسلیحات و مهمات آمریکایی تهدید کرده بود.

تهدید به توقف موقف ارسال برخی سلاح‌ها به اسرائیل پس از آن مطرح شد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به رغم درخواست جو بایدن، فرمان آغاز عملیات نظامی در رفح، جنوبی‌ترین بخش نوار غزه را که به پناهگاه بیش از یک میلیون آواره فلسطینی تبدیل شده است، صادر کرد.

با این حال، طرح احتمال نقض قوانین بشردوستانه با استفاده از سلاح‌های آمریکایی در غزه که در گزارش پنتاگون به آن اشاره شده، ایالات متحده را هنوز مجاب به توقف ارسال محموله‌های تسلیحاتی به اسرائيل نکرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این ارزیابی همچنین هفته گذشته واشنگتن را نسبت به تحویل سلاح و مهمات به خصوص گلوله‌های توپ به اسرائیل، از بیم استفاده از آنها در حمله احتمالی به رفح به تردید نیانداخت.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

شمار «سربازان اسرائیلی کشته‌شده در طول یک و نیم قرن» کمتر از تلفات فلسطینی‌ها در آخرین جنگ غزه است

اعتراض حامیان فلسطینی‌های غزه در هلند و اسپانیا؛ پلیس آمستردام سنگر دانشجویان را در هم شکست

«مرگ ارزش‌های اروپایی»؛ کارکنان نهاد‌های اتحادیه اروپا برای صلح در غزه راهپیمایی کردند