Eventsمناسبت ها
Loader

Find Us

FlipboardInstagramLinkedinTelegram
Apple storeGoogle Play store
آگهی

محافظه‌کاران مقدونیه شمالی با شکست حزب حاکم به قدرت رسیدند

انتخابات مقدونیه شمالی
انتخابات مقدونیه شمالی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در یک تغییر سیاسی قابل توجه در مقدونیه شمالی، راست‌های ملی‌گرا توانستند در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری چپ‌های میانه را شکست دهند.

آگهی

بر اساس نتایج شمارش شده، مردم در مقدونیه شمالی برای نخستین بار یک زن را به عنوان رئيس جمهور خود انتخاب کردند و شکستی بی‌سابقه برای حزب حاکم این کشور رقم خورد.

گوردانا سیلیانوفسکا داوکوا، حقوق‌دان ۷۰ ساله و نامزد مورد حمایت محافظه‌کاران توانست با کسب ۶۵ درصد آرا در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی برسد. این زن ۷۰ ساله پیروزی خود را نقطه عطف مهمی برای زنان کشورش خواند و متعهد شد برای انجام اصلاحات در این کشور تلاش کند.

در همین حال استیو پنداروفسکی با کسب کمی بیش از ۲۹ درصد آرا، شکست را پذیرفت. در رقابت پارلمانی هم حزب محافظه‌کاران و راست‌گرایان توانستند با تشکیل ائتلافی نزدیک به ۴۳ درصد آرا را کسب کنند و حزب حاکم را شکست دهند.

حکومت مقدونیه شمالی یک نظام پارلمانی است و رئيس جمهور نقشی عمدتا تشریفاتی دارد و نخست وزیر که با تصمیم پارلمان این کشور تعیین می شود، قدرت اصلی را در دست دارد.

در حالی‌که طرفداران نامزدهای پیروز در خیابان‌های شهر اسکوپیه مشغول جشن و شادمانی بودند، رعد و برق و بارش شدید باران باعث قطعی برق شد و فضای متفاوتی را در جشن‌های پیروزی انتخابات رقم زد.

دیمیتار کواچفسکی، رهبر حزب حاکم «اتحاد سوسیال دموکرات مقدونیه» با پذیرش شکست از سمتش استعفا داد و راه را برای انتخاب رهبری جدید برای این جریان سیاسی باز کرد.

در هفته‌های اخیر نتایج نظرسنجی‌ها از نارضایتی گسترده مردم از دولت حاکم به دلیل مشکلات اقتصادی و اجتماعی خبر می‌داد. همچنین برخی از افکار عمومی مقدونیه شمالی از گسترش فساد مالی و اقتصادی به عنوان یکی از اصلی‌ترین مشکلات جامعه خود یاد می‌کردند.

هریستیجان میکوسکی، رهبر حزب دست‌راستیVMRO-DPMNE تاکید کرد که در دولت آینده مبارزه با فساد اصلی‌ترین اولویت محافظه‌کاران خواهد بود.

او همچنین با اشاره به نارضایتی گسترده رای‌دهندگان از وضعیت کنونی کشور گفت: «هر فردی که مرتکب جرم و فساد شده باشد، پاسخگو خواهد بود. مردم مهمترین درس خود را به دولت داده و کشورشان را نجات داده اند.  ما امید را دوباره به دست آورده ایم و امشب دلیلی برای جشن گرفتن داریم.»

پیشرفت کند در مسیر پیوستن مقدونیه شمالی به اتحادیه اروپا از جمله مسائلی بوده که نارضایتی‌ها را در جامعه این کشور به همراه داشته است. این روند تا اندازه‌ای به دلیل اختلافات با همسایگان این کشور به ویژه بلغارستان و یونان که هر دو عضو اتحادیه اروپا هستند، رخ داده است.

مقدونیه شمالی، نخستین کشور در منطقه بالکان غربی که برای پیوستن به اتحادیه اروپا تلاش می‌کرد از سال ۲۰۰۵ تا کنون همواره با مشکلاتی در این مسیر رو به رو بوده است.

همچنین در جریان شورش‌های قومی آلبانیایی‌تبارها در این کشور در سال ۲۰۰۱ میلادی، ناتو با دخالت خود مانع از شکل گیری جنگ داخلی در این کشور شد و وعده داد که روند عضویت مقدونیه شمالی در این پیمان نظامی و همچنین اتحادیه اروپا تسریع شود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

مقدونیه شمالی در نهایت در سال ۲۰۲۰ به عضویت ناتو درآمد اما همچنان پشت در دیوار اتحادیه اروپا باقی مانده است، اتفاقی که بیشتر به دلیل مخالفت‌های بلغارستان و یونان رخ داده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

انتخابات سرنوشت‌ساز در مقدونیه‌شمالی؛ آیا مسیر پیوستن اسکوپیه به اتحادیه اروپا هموار می‌شود؟

انتخابات ریاست جمهوری در مقدونیه شمالی؛ فرصتی برای جلب نظر رای‌دهندگان در آستانه انتخابات پارلمانی

فن در لاین خطاب به نمایندگان پارلمان مقدونیه شمالی: پیشنهاد فرانسه را بپذیرید و به اتحادیه بپیوندید