Eventsمناسبت ها
Loader

Find Us

FlipboardInstagramLinkedinTelegram
Apple storeGoogle Play store
آگهی

سیاست های اتحادیه اروپا. نظرسنجی‌های انتخابات اتحادیه اروپا : افزایش نفوذ راست‌افراطی بر روند سیاستگذاری در بروکسل محتمل است

مردی با لباسی به رنگ پرچم اتحادیه اروپا در روز اتحادیه اروپا در بروکسل، ۴ ماه مه ۲۰۲۴
مردی با لباسی به رنگ پرچم اتحادیه اروپا در روز اتحادیه اروپا در بروکسل، ۴ ماه مه ۲۰۲۴ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوزفارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بر اساس نظرسنجی‌ها، انتظار می‌رود احزاب راست افراطی اروپا در انتخابات آینده پارلمان اتحادیه اروپا در ماه آینده به دستاوردهای قابل توجهی دست یابند. این افزایش پیش‌بینی‌شده باعث افزایش نفوذ آن‌ها در بروکسل می‌شود، حتی اگر بازیگران جریان اصلی همچنان وزن بیشتری داشته باشند.

آگهی

حدود ۳۷۰ میلیون رای دهنده در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در روزهای ۶ تا ۹ ژوئن برای انتخاب ۷۲۰ قانونگذار در پارلمان بعدی اروپا به پای صندوق‌های رای خواهند رفت.

در حالی که اکثر نظرسنجی‌ها از اقبال بیشتر رای‌دهندگان به احزاب راست افراطی حکایت دارند، جریان اصلی پارلمان را سه گروه « فراکسیون حزب مردم اروپا/EPP» متعلق به حزب راست میانه، حزب چپ‌گرای «سوسیالیست‌ها و دموکرات‌ها» و حزب میانه‌روی «تجدید اروپا» تشکیل داده‌اند.

این سه جناح سیاسی معمولا برای به دست آوردن اکثریت مورد نیاز برای تصویب قوانین، با یکدیگر تعامل می‌کنند.

با این حال، سؤال این است که « فراکسیون حزب مردم اروپا » به رهبری اورزولا فن در لاین، رئیس فعلی کمیسیون اروپا تا کجا درهای خود را به روی راست افراطی باز خواهد کرد.

نگرش فن درلاین به احزاب راست افراطی

فن در لاین که به دنبال آغاز دومین دوره ریاست خود پس از انتخابات است، اعلام کرده است که با احزاب راست افراطی نزدیک به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه ائتلاف نخواهد کرد. این دو حزب شامل حزب فرانسوی «تجمع ملی» به رهبری مارین لوپن و حزب آلمانی «آلترناتیو برای آلمان» هستند که به گروه «هویت و دموکراسی در پارلمان» وابستگی دارند.

با این حال فن در لاین ابراز آمادگی کرده تا در صورت نیاز با احزاب راست افراطی مخالف پوتین، شامل گروه پارلمانی «محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان اروپا» به رهبری جورجیا ملونی نخست‌وزیری ایتالیا ائتلاف کند.

پاسکال جوآنین، رئیس بنیاد رابرت شومان که یک اندیشکده اروپایی است، پیش‌بینی می‌کند که اگرچه احزاب راست افراطی پوپولیستی در انتخابات آتی اتحادیه اروپا به موفقیت‌هایی دست خواهند یافت، اما این به معنای یک پیروزی قاطع برای آنها نخواهد بود.

جورجیا ملونی که به طور نمادین نامزدی پارلمان اروپا را برای حزب «برادران ایتالیا» به عنوان یک حزب پسا فاشیست رهبری می‌کند، به دلیل مقرراتی که نمایندگان پارلمان اروپا را از تصدی پست های دولتی ملی منع می کند، کرسی را اشغال نخواهد کرد. جوانین از قصد ملونی برای ایجاد یک اتحاد حداکثری در جبهه راست می‌گوید تا با این حربه بتواند نقش گروه‌های چپ را به اپوزیسیون قدرت حاکمه تقلیل دهد.

اتحادهای احتمالی میان احزاب اروپایی

اتحادهای احتمالی بین « فراکسیون حزب مردم اروپا » و «محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان اروپا» می تواند ترتیب فعلی با «سوسیالیست‌ها و دموکرات ها» و «تجدید اروپا» را برهم زند. با این حال، به گفته جوآنین، با توجه به نظرسنجی فعلی، به نظر می رسد ائتلاف سه جانبه جریان اصلی، باثبات ترین ائتلاف موجود باشد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که « فراکسیون حزب مردم اروپا » جایگاه خود را به عنوان بزرگترین گروه در پارلمان حفظ خواهد کرد و پس از آن «سوسیالیست‌ها و دموکرات‌ها» قرار دارند، اگرچه انتظار می‌رود هر دو حزب بخشی از کرسی‌های خود را از دست بدهند.

جایگاه سوم نامشخص است، زیرا حزب «تجدید اروپا» - شامل حزب رنسانس امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه - ممکن است جایگاه خود را به یک گروه راست افراطی واگذار کند.

جوآنین معتقد است که حتی با وجود چنین سناریویی، همسویی بین حزب «مردم اروپا»، «سوسیالیست‌ها و دموکرات‌ها» و «تجدید اروپا» همچنان اکثریت را تضمین می‌کند.

به گفته تحلیلگران، ملونی با استفاده از کرسی‌های گروه خود در ازای مطالبه حمایت، قصد دارد پست های اتحادیه اروپا را حفظ کرده و بر سیاست‌های مورد نظرش، به ویژه در مورد مهاجرت، تأثیر بگذارد.

ادغام راست افراطی بعید است

در مورد ادغام احتمالی دو گروه راست افراطی در مجلس، تحلیلگران معتقدند که با توجه به اختلافات اساسی، این موضوع دور از انتظار است.  جوآنین خاطرنشان کرد که حزب «محافظه کاران و اصلاح طلبان اروپا» شامل احزابی است که یا در دولت بوده یا در حال حاضر هستند. 

او افزود: «آنها افرادی هستند که یا با پروژه اتحادیه اروپا سازگارند و یا به اندازه (هویت و دموکراسی/ID) ضد اتحادیه اروپا نیستند.» در واقع حزب «محافظه کاران و اصلاح طلبان اروپا» بر خلاف حزب ID -که بیشتر طرفدار پوتین هستند، از اوکراین حمایت می کنند.

اما هنوز پیش بینی اینکه آیا حزب «محافظه کاران و اصلاح طلبان اروپا» ممکن است از حزب پوپولیستی «فیدز» ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان، که نزدیک‌ترین رهبر اتحادیه اروپا به پوتین است، استقبال کند یا خیر، امکان پذیر نیست.

در عین حال مهاجرت، موضوعی که جناح راست افراطی همواره از آن بهره‌برداری می‌کند، دغدغه اصلی رای دهندگان اروپایی نیست. بر اساس آخرین نظرسنجی «واحد یوروبارومتر» اتحادیه اروپا، موضوع مهاجرت پس از مبارزه با فقر، بیکاری، بهداشت، دفاع و امنیت اتحادیه اروپا در رتبه هفتم نگرانی‌های اروپایی قرار دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رئیس جمهوری چین پس از پنج‌سال به فرانسه رفت، شی جین پینگ در فرانسه، مجارستان وصربستان به دنبال چیست؟

پشت‌پرده سفر گروسی به ایران؛گمانه‌زنی‌ها از تمایل تهران به احیای برجام در گفتگو با علی‌واعظ و کوویل

حقوق روسای اتحادیه اروپا چقدر است؟