Eventsمناسبت ها
Loader

Find Us

FlipboardInstagramLinkedinTelegram
Apple storeGoogle Play store
آگهی

حمله حوثی‌ها به یک کشتی در دریای عرب؛آیا توان نیروهای «نیابتی ایران» در حمله به اهداف دور بیشتر شده؟

حوثی‌ها
حوثی‌ها Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روز سه‌شنبه کشتی کانتینری ام‌اس‌سی اوریون با پرچم پرتغال در دریای عرب واقع در شمال اقیانوس هند هدف حمله پهپادی قرار گرفت و نگرانی‌ها در مورد توانایی شورشیان حوثی در حمله به اهداف دوردست افزایش داد.

آگهی

این عملیات در فاصله ۶۰۰ کیلومتری سواحل یمن و در ادامه حملات حوثی‌ها به کشتی‌های مرتبط با اسرائیل در همبستگی با فلسطینی‌ها انجام شد.

از آغاز هدف قرار دادن کشتی‌ها به دست حوثی‌ها در ماه نوامبر گذشته به نظر می‌رسد این نخستین حمله در دورترین نقطه دریا باشد که حوثی‌ها مسئولیت آن را بر عهده گرفتند. این نشان می‌دهد که شورشیان یمنی مورد حمایت ایران، همانطور که خودشان قبلاً تهدید کرده بودند، بالقوه توان حمله به اهدافی در دوردست‌های اقیانوس هند را داشته باشند.

به گفته مرکز اطلاعات دریایی مشترک که به عنوان بخشی از نیروهای دریایی ترکیبی تحت رهبری ایالات متحده در خاورمیانه عمل می‌کند، حمله یاد شده روز جمعه گذشته روی داده است. این مرکز گفت که ظاهرا خدمه کشتی پس از حمله، لاشه یک پهپاد را کشف کرده‌اند.

مرکز اطلاعات دریایی همچنین گفت که کشتی فقط آسیب جزئی دیده و همه خدمه آن سالم هستند. داده‌های ماهواره‌ای ردیابی کشتی که توسط آسوشیتدپرس تجزیه و تحلیل شده، تأیید می‌کند که کشتی کانتینری که عازم بندر سلاله عمان بود، در زمان حمله در آن منطقه حضور داشته است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

ام‌اس‌سی اوریون در اجاره شرکتی متعلق به گروه زودیاک به مالکیت ایال اوفر، بازرگان میلیاردر اسرائیلی است. این شرکت به نمایندگی از شرکت کشتیرانی مدیترانه مستقر در ناپل ایتالیا فعالیت می‌کند.

زودیاک پرسش‌های خیرنگار خبرگزاری آسوشیتدپرس در این زمینه را نداد.

مرکز اطلاعات دریایی مشترک چنین ارزیابی می‌کند که «ام‌اس‌سی اوریون احتمالاً به دلیل وابستگی به اسرائیل هدف قرار گرفته است».

یحیی سریع، سخنگوی نظامی شورشیان حوثی یمن، مسئولیت حمله به اوریون را در اوایل روز سه شنبه بر عهده گرفت. او توضیح نداد که چرا شورشیان چند روز طول کشید تا این حمله را تأیید کنند.

این حمله بلافاصله این پرسش را مطرح کرد که چگونه حوثی‌ها توانستند به یک هدف متحرک در فاصله صدها کیلومتر دورتر از سواحل یمن حمله کنند در حالی که منطقه اصلی حمله آنها تاکنون در دریای سرخ، خلیج عدن و تنگه باریک باب المندب بوده است که دو آبراه کلیدی برای تجارت بین المللی را به هم متصل می‌کند. این مکان‌ها برخلاف مکانی که اوریون در آن هدف حمله قرر گرفت، به خط ساحلی یمن نزدیک هستند.

حوثی‌ها به داشتن ناوگان دریایی اعزامی شناخته شده نیستند و به ماهواره یا دیگر ابزارهای پیچیده کنترل پهپادهای دوردست دسترسی ندارند.

بر پایه ارزیابی کارشناسان غربی ایران که در طول جنگ چندین ساله یمن به شورشیان شیعه حوثی کمک می‌کرده است، دست‌کم در یکی از حملات پیچیده که حوثی‌ها مسئولیت آن را بر عهده گرفتند، نقش داشته است. آن حمله در سال ۲۰۱۹ علیه میادین نفتی عربستان سعودی که انجام شد. آن حمله باعث شد میزان تولید نفت در پادشاهی عربستان موقتاً به نصف کاهش یابد.

ایران همچنین به طور معمول از کشتی‌های نظامی در دریای عرب استفاده می‌کند و ام‌اس‌سی آریز با پرچم پرتغال و خدمه آن را درست قبل از حمله بی‌سابقه پهپادی و موشکی به اسرائیل در ۱۳ آوریل توقیف کرد.

رسانه‌های دولتی ایران به طور یکسان ادعای حوثی‌ها مبنی بر انجام حمله به اوریون را گزارش کردند، اما نمایندگی ایران در سازمان ملل به درخواست خبرنگار آسوشیتدپرس برای توضیح در این زمینه پاسخ نداد.

حوثی‌ها می‌گویند که هدف از حملات آنها به کشتی‌ها در دریای سرخ و خلیج عدن، تحت فشار قرار دادن اسرائیل برای پایان دادن به جنگ خود علیه حماس در غزه است که تاکنون بیش از ۳۴ هزار کشته از فلسطینیان بر جا گذاشته است. جنگ پس از حمله شبه نظامیان تحت رهبری حماس به اسرائیل در ۷ اکتبر و کشته شدن هزار و ۲۰۰ اسرائیلی و اسارات ۲۵۰ تن نفر دیگر را آغاز شد.

به گفته اداره دریانوردی ایالات متحده، حوثی‌ها از نوامبر تاکنون بیش از ۵۰ حمله به کشتی‌ها انجام داده‌اند، یک کشتی را توقیف کرده و یکی دیگر را غرق کرده‌اند. ترابری بین‌المللی از طریق دریای سرخ و خلیج عدن به دلیل تهدید کاهش یافته است.

حملات حوثی‌ها در هفته‌های اخیر کاهش یافته بود، زیرا شورشیان هدف حملات هوایی آمریکا و بریتانیا در یمن قرار گرفتند.

شورشیان حوثی در هفته گذشته حملات خود را از سر گرفتند. آنها روز سه شنبه فیلمی از حمله پهپادی روز دوشنبه خود به سیکلادس، یک کشتی فله‌بر متعلق به یونان با پرچم مالت را منتشر کردند. آن گونه که در این فیلم دیده می‌شود، به نظر می‌رسد که پهپاد حامل بمب استفاده شده از نوع «صمد» با دو آنتن جدید باشد، پهپادی که گمان می‌رود توسط ایران در اختیار حوثی‌ها قرار گرفته باشد. حوثی‌ها آن را پهپاد «شهاب» نامیدند که نام جدیدی برای ناوگان پهپادی آنهاست.

آگهی

حوثی‌ها روز شنبه همچنین مدعی شدند که یکی دیگر از پهپادهای «ام‌کیو ریپر» ارتش ایالات متحده را سرنگون کرده‌اند و تصاویری از قطعات مربوط به قطعات شناخته شده این پهپاد را همرسان کردند. ارتش آمریکا سقوط هواپیمای بدون سرنشین خود را تأیید کرد، اما گفت که تحقیقات در این زمینه ادامه دارد.

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا به طور جداگانه اعلام کرد روز سه شنبه یک شهپاد حوثی‌ها را منهدم کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حوثی‌ها به چهار کشتی در اقیانوس هند و دریای سرخ حمله کردند

ارتش آمریکا: سامانه‌های دفاع هوایی و پهپادی حوثی‌ها در دریای سرخ را منهدم کردیم

فرمانده آمریکایی: ذخایر موشک و پهپاد حوثی‌های یمن ته می‌کشد