Eventsمناسبت ها
Loader

Find Us

FlipboardInstagramLinkedinTelegram
Apple storeGoogle Play store
آگهی

حوثی‌ها به چهار کشتی در اقیانوس هند و دریای سرخ حمله کردند

حوثی‌ها
حوثی‌ها Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حوثی‌های یمن گفتند که با پهپاد به کشتی کانتینری «ام‌اس‌سی اوریون» در اقیانوس هند حمله کردند، عملیاتی که در چهارچوب کارزار پیگیر این گروه یمنی علیه کشتی‌های بین‌المللی در همبستگی با فلسطینی‌ها و علیه اقدام نظامی اسرائیل در غزه انجام شده است.

آگهی

بر اساس پایگاه داده‌های ترابری، ال‌اس‌ای‌جی، کشتی ام‌اس‌سی اوریون با پرچم پرتغال بین بنادر سینس پرتغال و سلاله عمان حرکت می‌کرد و مالک ثبت‌شده آن شرکت «زودیاک ماریتیم» است.

بخشی از شرکت زودیاک متعلق به یک بازرگان اسرائیلی به نام ایال اوفر است.

کشتی پرتغالی دیگر به نام آریز نیز که ایران آن را روز ۱۳ آوریل در تنگه هرمز توقیف کرد، با واسطه از شرکت زودیاک اجاره شده است.

شبه‌نظامیان حوثی وابسته به ایران از ماه نوامبر حملات مکرر پهپادی و موشکی را در دریای سرخ، تنگه باب المندب و خلیج عدن انجام داده‌اند، حملاتی که خطوط کشتیرانی را مجبور به تغییر مسیر کرده به طوری که کشتی‌ها برای رساندن بار خود به اجبار باید با دور زدن آفریقای جنوبی به سفرهای طولانی‌تر و گران‌تر تن بدهند. این در حالی است که نگرانی‌ها از گسترش دامنه جنگ اسرائیل و حماس و بی‌ثباتی بیشتر خاورمیانه همچنان جدی است.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

در ماه مارس، رهبر حوثی‌ها گفت که این گروه در حال گسترش منطقه عملیاتی خود است تا از عبور کشتی‌های مرتبط با اسرائیل از اقیانوس هند به سمت دماغه امید نیک جلوگیری کند.

سخنگوی حوثی‌ها در اوایل روز سه‌شنبه ۳۰ آوریل (۱۱ اردیبهشت) در یک سخنرانی تلویزیونی گفت که نیروهای این گروه همچنین کشتی تجاری سیکلادس و نیز دو ناوشکن آمریکایی را در دریای سرخ هدف قرار داده‌اند.

امبری، شرکت بریتانیایی که در زمینه امنیت دریایی فعالیت دارد، پیش‌تر گزارش داده بود که یک کشتی کانتینری با پرچم مالت روز دوشنبه گفته که در مسیر جیبوتی به شهر جده عربستان هدف سه موشک قرار گرفته است. حوثی‌ها گفتند که کشتی سیکلادس در زمان حمله در آن مسیر در حال گذر بوده است.

امبری اعلام کرد که این کشتی به دلیل تجارت مداوم شرکت اجاره‌کننده آن با اسرائیل مورد هدف قرار گرفته است.

ایالات متحده و بریتانیا تاکنون به تلافی حملات اهداف حوثی‌ها به کشتی‌های در حال گذر در آب‌های بین‌المللی، حملاتی را علیه آنها انجام داده اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حوثی‌ها تصاویر مربوط به سرنگونی یک پهپاد ۳۰ میلیون دلاری آمریکایی را منتشر کردند

حوثی‌های یمن: سه شناور و یک کشتی جنگی آمریکا را در خلیج عدن هدف گرفتیم

فرمانده آمریکایی: ذخایر موشک و پهپاد حوثی‌های یمن ته می‌کشد