Eventsمناسبت ها
Loader

Find Us

FlipboardInstagramLinkedinTelegram
Apple storeGoogle Play store
آگهی

شهردار استانبول و رقیب اردوغان حماس را «گروه تروریستی» خواند

اکرم امام‌اوغلو شهردار استانبول
اکرم امام‌اوغلو شهردار استانبول Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اکرم امام‌اوغلو، شهردار استانبول و رقیب رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه، در جریان یک مصاحبه، حماس را یک «گروه تروریستی» خواند و گفت ترکیه از کشتار ۷ اکتبر «عمیقاً متاسف» است.

آگهی

آقای امام‌اوغلو به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: «حماس حمله‌ای را در اسرائیل انجام داد که ما عمیقاً از آن متأسفیم. هر ساختار سازمان‌یافته‌ای که دست به اقدامات تروریستی بزند و مردم را به طور دسته‌جمعی بکشد، از نظر ما یک سازمان تروریستی محسوب می‌شود.»

شهردار استانبول افزود: «متأسفانه امروز همان اتفاق برای فلسطینیان بی‌گناه در اسرائیل در حال افتادن است. من خواهان این هستم که ظلم وحشیانه بر فلسطینیان فوراً متوقف شود.»

اظهارات این مقام شهری ترکیه علیه حماس، در حالی بیان شده است که دولت این کشور تحت رهبری رجب طیب اردوغان آشکارا از این سازمان شبه‌نظامی حمایت می‌کند و با محکوم کردن اسرائیل به دلیل حمله به نوار غزه، خواستار آتش‌بس فوری شده است.

اردوغان همچنین سال گذشته تاکتیک‌های بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در جنگ جاری را «بدتر از هیتلر» رهبر آلمان نازی خواند و اسرائیل را به دلیل حمله به حماس در غزه «دولتی تروریستی» توصیف کرد.

آقای اردوغان همچنین اخیراً با اسماعیل هنیه، رئیس سیاسی حماس، در ترکیه دیدار کرده است. مطابق گزارش‌های منتشر شده، حماس در نظر دارد رهبری خود را از قطر به این کشور منتقل کند.

رجب طیب اردوغان و اسماعیل هنیه از رهبران حماس
رجب طیب اردوغان و اسماعیل هنیه از رهبران حماسعکس: آسوشیتد پرس

پیروزی اکرم امام‌اوغلو در انتخابات شهرداری‌ها در ماه مارس، بدترین شکست اردوغان و حزب عدالت و توسعه در بیش از دو دهه در قدرت را رقم زد و می‌تواند نشان‌دهنده تغییر در چشم انداز سیاسی تقسیم شده این کشور باشد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

از شهردار استانبول با عنوان نامزد احتمالی حزب جمهوری‌خواه خلق (CHP) برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۸ ترکیه نام برده می‌شود.

اوزگور اوزل، رهبر فراکسیون حزب جمهوری‌خواه خلق ترکیه در پارلمان این کشور، پیش از انتخابات شهرداری استانبول گفته بود که این حزب در معرفی امام‌اوغلو به عنوان نامزد ریاست جمهوری در انتخابات بعدی این کشور «تردید نخواهد کرد».

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دیدار هنیه با اردوغان؛ آیا ترکیه نقش قطر را در میانجی‌گری میان حماس و اسرائیل برعهده می‌گیرد؟

اکرم امام اوغلو، شهردار استانبول و شانس نخست پایان دادن به سلطنت اسلامگرایان در ترکیه کیست؟

طرفداران اردوغان به سمت شهردار استانبول سنگ پرتاب کردند