دیدار هنیه با اردوغان؛ آیا ترکیه نقش قطر را در میانجی‌گری میان حماس و اسرائیل برعهده می‌گیرد؟

عکس آرشیوی از دیدار اسماعیل هنیه و رجب طیب اردوغان در پارلمان ترکیه
عکس آرشیوی از دیدار اسماعیل هنیه و رجب طیب اردوغان در پارلمان ترکیه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

همزمان با گمانه‌زنی‌ها در باره انتقال دفتر حماس از قطر و بازنگری این کشور در نقش میانجی‌ در بحران غزه، اسماعیل هنیه به دیدار رجب طیب اردوغان در ترکیه رفته است.

آگهی

اسماعیل هنیه، رهبر جنبش مقاومت اسلامی فلسطین روز شنبه در استانبول با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه که از حامیان سرسخت حماس به شمار می‌رود، دیدار کرد.

به گزارش فرانسه، رجب طیب اردوغان در این دیدار تلاش خواهد کرد تا نقش میانجی‌گری خود را میان اسرائیل و جنبش فلسطینی برای پایان دادن به درگیری‌های خونین در غزه اعمال کند.

این در حالیست که برخی رسانه‌های آمریکایی پیش‌تر از تلاش رهبران حماس برای یافتن میزبانی جدید پس از قطر برای دفتر سیاسی این جنبش فلسطینی هستند که ایالات متحده و اتحادیه اروپا نام آن را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده است.

این اولین دیدار رسمی بین این دو رهبر یاد شده از آغاز جنگ غزه در هفتم اکتبر تاکنون است که بنا به گزارش فرانس‌پرس ساعت ۱۴ به وقت محلی در کاخ دلمه‌باغچه برگزار شده است.

آقای اردوغان روز جمعه انجام این مقالات را مورد تایید قرار داده اما در خصوص موضوع گفتگوهایش با اسماعیل هنیه در این دیدار بسیار محتاطانه سخن گفت.

این در حالیست که حماس در بیانیه‌ای که جمعه شب پس از ورود اسماعیل هنیه به ترکیه منتشر شد، اعلام کرد که جنگ غزه در دستور کار مذاکرات دو طرف قرار دارد.

رهبر حماس در راس هیئتی از مسئولان حماس به استانبول، یکی از مکان‌های اقامت او از سال ۲۰۱۱، سفر کرده است.

اسماعیل هنیه از زمان آغاز جنگ غزه در هفت اکتبر گذشته تنها یک بار در ماه ژانویه به طور رسمی از ترکیه دیدن کرده بود.

حماس حاضر به دست کشیدن از مبارزه مسلحانه خواهد شد؟

او در آن زمان با هاکان فیدان، وزیر امور خارجه ترکیه دیدار کرده بود؛ آقای هنیه همچنین روز چهارشنبه گذشته نیز در دوحه با وزیر امور خارجه ترکیه گفتگویی طولانی داشت.

هاکان فیدان صبح روز شنبه با سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر دیدار کرد و قرار بود این دو مقام ارشد ترک و مصری ظهر به وقت محلی با خبرنگاران گفتگو کنند.

وزیر امور خارجه ترکیه روز چهارشنبه در جریان سفر به دوحه و دیدار با اسماعیل هنیه گفته بود: «نمایندگان حماس بار دیگر به وی تأکید کردند که تشکیل یک دولت فلسطینی در مرزهای ۱۹۶۷ را که به طور ضمنی به معنای به رسمیت شناختن دولت اسرائیل است، می‌پذیرند و پس از تشکیل دولت فلسطینی، از مبارزه مسلحانه دست می‌کشند.»

آقای فیدان که از دریافت چنین پیامی ابراز خرسندی کرده بود، در ادامه مدعی شد: «حماس بدین ترتیب دیگر نیازی به شاخه نظامی نخواهد داشت و به عنوان یک حزب سیاسی به حیات خود ادامه خواهد داد.»

وزیر خارجه ترکیه همچنین به طرف‌های فلسطینی خود گفته بود که «نگرانی کشورهای غربی» را در مورد حماس که آن را مانند داعش یک گروه «تروریستی» می دانند، به گوش آنها رسانده است.

ترکیه که خود را یکی از پیشگامان حمایت از آرمان فلسطین می‌داند، مدام و قاطعانه از رهبران حماس پشتیبانی می‌کند، اما در عین حال از میانجی‌گری بین اسرائیل و جنبش فلسطینی کنار گذاشته شده است.

دیدار هنیه و اردوغان در حالی انجام می‌شود که قطر، به عنوان کشوری که نقش محوری در مذاکرات بین اسرائیل و حماس ایفا می‌کند، گفته است که هم‌زمان با در بن‌بست قرار گرفتن مذاکرات برای آتش‌بس و آزادی گروگان‌های اسرائیلی در غزه، در صدد بازنگری در نقش خود است.

مذاکره کنندگان قطری از انتقادات اسرائیل و برخی مقامات دموکرات در آمریکا به شدت آزرده خاطر شده‌اند. ترکیه می تواند از این فرصت برای تلاش به منظور از سرگیری میانجی‌گری میان دو طرف با توجه به روابط خوب خود با حماس استفاده کند.

با این حال، برخی تحلیل‌گران نسبت به نقش ترکیه در این میان بسیار محتاطانه سخن گفته و پیش‌بینی کرده‌اند که به دلیل تشدید اختلافات و شدت گرفتن لحن تنش‌ها میان اردوغان و مسئولان اسرائیلی، نقش او «بسیار محدود» خواهد بود.

رجب طیب اردوغان این هفته در ادامه انتقاد‌ها از کشتار فلسطینیان گفته بود که اسرائیلی‌ها « پا را از هیتلر نیز فراتر گذاشته‌اند.»

آگهی

فرانس‌پرس در گزارش خود از مذاکرات برای آتش بس در غزه، کمک های بشردوستانه به آوارگان فلسطینی و مسئله آزادی گروگان‌ها به عنوان محورهای اصلی گفتگو میان اسماعیل هنیه و رجب طیب اردوغان یاد کرده است.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

در آستانه مذاکرات قاهره: بایدن از مصر و قطر خواست تا حماس را برای توافق تحت فشار بگذارند

در مورد کمک‌های نظامی ایالات متحده به اسرائیل قبل و بعد از جنگ با حماس در نوار غزه چه می‌دانیم؟

اسرائیل مدعی کشف مخفیگاه زیرزمینی اسماعیل هنیه و یحیی سنوار در تونل‌های حماس شد