اکرم امام اوغلو، شهردار استانبول و شانس نخست پایان دادن به سلطنت اسلامگرایان در ترکیه کیست؟

اكرم امام اوغلو، شهردار استانبول
اكرم امام اوغلو، شهردار استانبول Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اکرم امام ‌اوغلو از حزب «جمهوری‌ خلق» روز گذشته دوباره پیروز انتخابات شهرداری استانبول شد. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که او یکی از نامزد‌‌های انتخابات ریاست جمهوری بعدی و رقیب اصلی نامزد حزب عدالت و توسعه خواهد بود. اما آقای امام اوغلو کیست و درباره او چه می‌دانیم؟

آگهی

اکرم امام اوغلو، شهردار استانبول، به عنوان شانس نخست برای پایان دادن به دوران سلطنت اسلامگرایان در ترکیه مطرح شده است. اما از برخی جهات، او راه آقای اردوغان را که در دهه ۱۹۹۰ شهر استانبول را اداره می‌کرد، دنبال می‌کند.

جدای از این‌که آقای اردوغان و‌ آقای امام اوغلو هردو تجربه شهرداری استانبول را در کارنامه خود دارند، ریشه خانوادگی هر دو آن‌ها نیز به منطقه‌ای در شرق دریای سیاه برمی‌گردد و هردو در جوانی فوتبالیست بوده‌اند. علاوه براین هردو آن‌ها در طول فعالیت‌های سیاسی با تشکیل پرونده‌هایی در دادگاه‌های ترکیه مواجه شده‌اند.

هرچند شاید تا حدی مسیری که این دو سیاستمدار طی کرده‌اند شبیه به هم باشد اما وقتی صحبت از سیاست به میان می‌آید، اختلاف نظر آن‌ها آشکار می‌شود. آقای امام اوغلو، تاجر و سیاستمدار اهل ترکیه نیز با تایید آن می‌گوید: «عقاید ما تا حد زیادی مخالف یکدیگر است.»

آقای امام اوغلو، ۵۳ ساله، پس از کسب یک پیروزی قاطع و حفظ پست خود در انتخابات شهرداری روز یکشنبه، حالا از نظر بسیاری از تحلیلگران یک گزینه بالقوه برای تکیه بر کرسی رئیس جمهوری ترکیه محسوب می‌شود.

او پس از پیروزی در از انتخابات گفت که این انتخابات پیامی مستقیم به آقای اردوغان داشت «کسانی که پیام ملت را درک نکنند در نهایت بازنده خواهند شد.»

آقای اردوغان که با یک حزب اسلامگرا وارد دنیای سیاست شد، از زمانی که در سال ۲۰۰۲ رهبری کشور را به دست گرفت، با دیدگاه‌های مذهبی خود، حکومت سکولار ترکیه را تحت تاثیر قرار داد.

حالا آقای امام اوغلو از حزب جمهوری‌ خلق (CHP) که حزبی کاملا سکولار است در مقابل رهبر ترکیه قرار گرفته است. او در سال ۲۰۰۸ به این حزب پیوست و کار خود را با شهردار شدن در منطقه بیلیکدوزو واقع در استانبول آغاز کرد.

پنج سال پیش، آقای امام‌اوغلو با حمایت دیگر احزاب مخالف به سال‌ها تسلط حزب عدالت و توسعه در استانبول پایان داد. او با پیروزی در انتخابات شهرداری‌ها در سال ۲۰۱۹ بزرگترین ضربه انتخاباتی دو دهه اخیر را به اردوغان و حزب او یعنی حزب عدالت و توسعه وارد کرد.

با این حال، آقای اردوغان توانست در سال ۲۰۲۳ میلادی بار دیگر به ریاست جمهوری ترکیه نائل شده و اکثریت پارلمانی را با متحدان ملی‌گرای خود کسب کند.

بر همین اساس، حزب عدالت و توسعه امید زیادی برای پیروزی در انتخابات محلی دیروز (یکشنبه) در بزرگترین شهر‌‌ ترکیه را داشت اما با پیروزی مخالفان در انتخابات شهرداری‌ها، رهبر ترکیه متحمل ضربه سیاسی سنگین دیگری شد.

شهردار استانبول در جریان مبارزات انتخاباتی گفته بود: «دموکراسی احیا خواهد شد و قانون و عدالت باز خواهند گشت.»

منتقدان آقای اردوغان می‌گویند که از زمان روی کار آمدن او قوه قضاییه، حقوق مدنی و آزادی مطبوعات در ترکیه به درستی عمل نمی‌کند. دولت ترکیه اما این اتهامات را رد می‌کند.

آقای امام اوغلو خود جزء کسانی است که با اتهامات قضایی مواجه است. او پس از پیروزی در انتخابات ۲۰۱۹ به جرم «توهین به مسئولان شورای عالی انتخابات» کشور به حدود دو سال زندان محکوم شد. دادگاه تجدید نظر هنوز در مورد این پرونده تصمیم نگرفته است.

این محکومیت بازتابی از تجربه آقای اردوغان در سال ۱۹۹۹بود که برای مدت کوتاهی به خاطر خواندن شعری از سوی دادگاه زندانی شد.

سال گذشته، دادگاه دیگری علیه آقای امام اوغلو به اتهام تقلب در مناقصه که سه تا هفت سال حبس دارد، تشکیل شد. منتقدان آقای اردوغان این موارد را تلاش او برای حذف آقای امام اوغلو از صحنه سیاست می‌دانند.

آقای امام اوغلو می‌گوید علیرغم موانع آنکارا توانسته ارائه خدمات و توسعه شهری را در استانبول، شهری با ۱۶ میلیون جمعیت که اقتصاد ترکیه را پیش می‌برد، بهتر از گذشته دنبال کند.

این کلانشهر جایی است که آقای امام‌ اوغلو در سال ۱۹۷۰ در آن متولد شد و دوران کودکی خود را در میان «طبیعت سرسبز، دریای مواج و خیابان‌های سنگی» آن گذرانده است.

او در دانشگاه استانبول تحصیل کرده و در سال ۱۹۹۴، سالی که اردوغان شهردار شد، در رشته مدیریت بازرگانی فارغ التحصیل شد، و سپس وارد ساخت و ساز خانوادگی‌شان شد. او ازدواج کرده و سه فرزند دارد.

آگهی

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

پیروزی روز گذشته آقای امام‌ اوغلو در انتخابات، بسیار متفاوت‌تر از پیروزی او در ۲۰۱۹ بود. او در آن سال با حمایت دیگر احزاب مخالف توانست به پیروزی در انتخابات دست یابد. این اتحاد اما در پی شکست در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته از هم پاشید. شهردار استانبول گفت که او این‌بار توسط «اتحاد قوی وجدان‌های بیدار شده میلیون‌ها نفر تشنه دموکراسی و عدالت» حمایت شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

درگیری حامیان و مخالفان شهردار منتخب در منطقه عمدتا کردنشین ترکیه؛ برادر نامزد حزب مخالف کشته شد

انتخابات محلی ترکیه؛ زورآزمایی سیاسی اردوغان با امام‌اوغلو و حزب رفاه نوین

اردوغان بار دیگر با اعلام حمایت از حماس، نتانیاهو را با هیتلر و استالین مقایسه کرد