اردوغان درخواست آمریکا برای قطع روابط با حماس را رد کرد

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه روز شنبه ۲ نوامبر (۱۱ آذر) گفت که کشورش فشارهای فزاینده آمریکا برای قطع روابط میان آنکارا و حماس را نمی‌پذیرد.

آگهی

رئیس‌جمهور ترکیه با بیان اینکه واشنگتن به خوبی می‌داند ترکیه حماس را یک سازمان تروریستی اعلام نمی‌کند، گفت: «من هرگز نمی‌توانم حماس را یک گروه تروریستی بدانم. مهم نیست دیگران چه می‌گویند.»

وی با خطاب کردن حماس به عنوان یک «واقعیت» در فلسطین، اضافه کرد: «در آنجا حماس یک حزب سیاسی است و به عنوان یک حزب سیاسی وارد انتخابات شد و پیروز شد. ما سیاست خارجی خود را در آنکارا و تنها بر اساس منافع ترکیه و انتظارات مردم خود تعیین می‌کنیم.»

رجب طیب اردوغان همچنین سیاست خارجی ترکیه در جریان جنگ حماس و اسرائیل را «متوازن و منسجم» خواند.

پیشتر در هفته گذشته یک مقام ارشد تامین مالی تروریسم وزارت خزانه‌داری آمریکا در سفری به ترکیه نگرانی «عمیق» واشنگتن درباره روابط گذشته آنکارا با حماس را به مقامات این کشور اعلام کرده بود.

برایان نلسون، معاون وزیر امور خارجه آمریکا، در این باره گفت که واشنگتن از زمان آغاز جنگ غزه در هشت هفته پیش، هیچ پولی را که از طریق ترکیه به حماس ارسال شده باشد ردیابی نکرده است. 

با این حال این مقام ارشد دستگاه دیپلماسی ایالات متحده اضافه کرده است که آنکارا در گذشته به حماس کمک کرده بود تا به منابع مالی خود دسترسی پیدا کند و اکنون باید از قوانین کشوری‌اش برای جلوگیری از انتقال‌های احتمالی آینده استفاده کند.

از زمان آغاز درگیری‌ها میان اسرائیل و حماس، رجب طیب اردوغان یکی از سرسخت‌ترین منتقدان تاکتیک‌های نظامی اسرائیل در غزه در جهان اسلام بوده است. وی به نشانه اعتراض سفیر آنکارا در تل‌آویو را فراخواند و خواستار محاکمه فرماندهان و رهبران سیاسی اسرائیل به اتهام «جنایت جنگی» در دادگاه کیفری بین‌المللی در لاهه شد.

در طول دو دهه حکومت اردوغان در ترکیه، رهبران سیاسی حماس از استانبول به عنوان یکی از پایگاه‌های خارجی خود استفاده کرده‌اند. با این حال رسانه‌های ترکیه گزارش داده بودند که آنکارا در پی انتشار تصاویر خوشحالی و جشن مقامات حماس از حمله ۷ اکتبر در اسرائیل از کار آنها ابراز نارضایتی کرده و به همین خاطر این افراد به قطر نقل مکان کرده‌اند.

در همین حال دستکم یک بار گزارش شده که این مقامات برای انجام گفتگوهایی فاش‌نشده از استانبول دیدن کرده‌اند.

رئیس‌جمهور ترکیه آخرین بار در ماه ژوئیه با اسماعیل هنیه رهبر حماس در استانبول دیدار کرده بود، قبل از اینکه با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل در ماه سپتامبر در حاشیه گردهمایی سازمان ملل در نیویورک ملاقات کند.

این دیدارها که با هدف هموار کردن مسیر برای سفر بسیار مهم نخست‌وزیر اسرائیل به ترکیه انجام می‌شد، با آغاز جنگ غزه نیمه‌کاره ماند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

رجب طیب اردوغان اکنون از نتانیاهو به عنوان «قصاب غزه» یاد می‌کند و در مورد چشم‌انداز محاکمه رهبر اسرائیل در دادگاه لاهه سخن به میان آورده است.

وی روز شنبه گفت: «انتظار ما این است که این عاملان نسل‌کشی و این قصابان غزه که دستانشان به خون آغشته شده است، به ویژه نتانیاهو، مجازاتی عادلانه دریافت کنند.»

پس از هفت روز آتش‌بس موقت، که منجر به آزادی ۸۰ گروگان اسرائیلی در ازای ۲۴۰ زندانی فلسطینی شد، اسرائیل روز جمعه حملات خود را به غزه از سر گرفته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گزارش فیگارو از جزئيات حمله ۷ اکتبر؛ «تقریبا هیچ‌کس از عملیات خبر نداشت، نه ایران و نه نصرالله»

طرح شین‌بِت و موساد برای ترور رهبران حماس؛ کارزاری به سبک مونیخ یا ابتکاری جدید؟

دیدار هنیه با اردوغان؛ آیا ترکیه نقش قطر را در میانجی‌گری میان حماس و اسرائیل برعهده می‌گیرد؟