رئیس جمهوری ترکیه وارد برلین شد؛ اردوغان در بحبوحه جنگ حماس و اسرائیل در آلمان به دنبال چیست؟

سفر اردوغان به آلمان
سفر اردوغان به آلمان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه که به تازگی با «تروریستی» خواندن دولت اسرائیل لحن انتقاد‌های خود را نسبت به آنچه در غزه روی می‌دهد، تندتر کرده روز جمعه میهمان اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، یکی از حامیان سرسخت تل‌آویو در جنگ جاری علیه حماس است.

آگهی

آقای اردوغان که هواپیمای حامل او بعد از ظهر جمعه در فرودگاه برلین به زمین نشست پیش از ملاقات با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، با فرانک والتر اشتاین‌مایر، رئیس جمهوری کشور میزبان دیدار و گفتگو خواهد کرد.

رجب طیب اروغان که برای نخستین بار پس از سال ۲۰۲۰ به آلمان سفر می‌کند حوالی ساعت شش عصر پیش از دیدار با اولاف شولتس، به همراه او با اصحاب مطبوعات و خبرنگاران دیدار خواهد.

به گفته مقام‌های اسرائیلی، رجب طیب اردوغان در روزهای آغازین جنگ با حماس که پس از حمله مرگبار هفت اکتبر این گروه اسلامگرای فلسطینی شدت گرفت، در قامت یک میانجی بالقوه برای این بحران ظاهر شد.

به گزارش فرانس‌پرس، او اما به تدریج و با تشدید حملات مرگبار اسرائیل به غزه و کشتار غزنظامیان تغییر موضوع داد و به دفاع از جنبش اسلامگرای فلسطینی پرداخت.

رئیس جمهوری ترکیه دو روز پیش از سفر به برلین، طی سخنرانی در جمع نمایندگان پارلمان کشورش، اسرائیل را «دولتی تروریستی» توصیف کرد.

او یک هفته پیش از آن نیز مدعی شد که مشروعیت اسرائیل به دلیل «ماهیت فاشیستی» دولت این کشور زیر سوال رفته است، اظهاراتی که مقامات آلمانی را شوکه کرد.

این سخنان انتقاد‌های تندی را به ویژه در میان انجمن‌های یهودی یا مخالفان دولت آلمان برانگیخت به نحوی که معترضان خواستار به تعویق افتادن و یا حتی لغو سفر رئیس جمهوری ترکیه به برلین شدند.

البته آقای شولتس در واکنش به اظهارات آقای اردوغان در مورد اسرائیل آنها را اتهام ‌زنی‌های «واهی و بی‌اساس» توصیف کرد.

این سفر که به دعوت صدراعظم آلمان پس از انتخاب مجدد آقای اردوغان به سمت رئیس جمهوری صورت می‌گیرد از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی شده بود؛ برلین اما به رغم مواضع تند اخیر آقای اردوغان نسبت به دولت اسرائیل و بلند شدن صدای مخالفان، آن را لغو نکرد.

اشتفن ابشتریت، سخنگوی صدراعظم آلمان در توجیه تصمیم دولت مبنی بر لغو نکردن این سفر گفت که دیپلماسی گاهی اوقات مستلزم گفتگو با «شرکای پردردسر» است.

نشریه اشپیگل در گزارشی آورده است که برلین و آنکارا در پی پشت سرگذاشتن یک دوره پر‌تنش پس از سرکوب مخالفان در ترکیه و آنچه تبعات «کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶» در این کشور خوانده شد بار دیگر به هم نزدیک شده‌اند و آلمان هیچ علاقه ای به نزاع دوباره با دولت ترکیه و رئیس جمهوری این کشور ندارد.

یکی از مهم‌ترین دلایل این رویکرد آن است که بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا میزبان جامعه‌ بزرگی از ترک‌تباران است که تعداد آنها حدود ۳ میلیون نفر برآورده شده است.

به گزارش فرانس‌پرس، دست کم نیمی از این افراد که عمدتا حامی رجب طیب اردوغان هستند جزو رای دهندگان آلمانی به شمار می‌روند.

از سوی دیگر، بنا به همین گزارش، آلمان و اتحادیه اروپا به طور کلی برای تمدید پیمانی که سال ۲۰۱۶ به منظور مهار مهاجرت غیرقانونی به اروپا با آنکارا امضا کردند به همکاری با دولت ترکیه نیاز دارند.

ترکیه بر اساس این توافق، پذیرفته‌ است که در ازای دریافت کمک مالی قابل توجهی، مهاجران عمدتاً سوری را در خاک خود نگه دارد و جلوی خروج پناهجویان به مرزهای اروپا را بگیرد.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

رئیس جمهوری ترکیه در سفر به آلمان علاوه بر مواجه شدن با درخواست تمدید توافق یاد شده، به احتمال قوی بر تمایل کشور خود برای به نتیجه رساندن خرید برنامه‌ریزی شده ۴۰ فروند جنگنده اروپایی «یوروفایتر تایفون» تاکید خواهد کرد.

وزیر دفاع ترکیه روز پنجشنبه از موافقت بریتانیا و اسپانیا با این معامله خبر داده و گفته بود که کشورش تلاش می‌کند موافقت ضروری آلمان به عنوان کشوری که در تولید این جنگنده شراکت دارد را نیز جلب کند.

آگهی

از دیگر سو، با توجه به شدت گرفتن بحران ناشی از جنگ جاری میان اسرائیل و حماس و افزایش نگرانی‌ها نسبت به احتمال گسترش این بحران در منطقه، قدرت‌های غربی همچنین نقشی برای رئیس جمهوری ترکیه به منظور تلاش در جهت شعله‌ور شدن این بحران قائلند.

از همین رو به گفته آنالنا بربوک، رئیس دیپلماسی آلمان، شرایط کنونی ناشی از بحران خاورمیانه، گفتگو در این خصوص را بیش از پیش «مهم و ضروری» کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا ایران می‌تواند با ترکیه بر سر مواضع مشترک علیه اسرائیل به توافق برسد؟

فرار مغزها؛ معضل جدید آینده ترکیه

رجب طیب اردوغان با پیوستن سوئد به ناتو موافقت کرد