جوزپ بورل: ویرانی‌های شهرهای غزه بیشتر از ویرانی‌های شهرهای آلمان در جنگ جهانی دوم است

Khan Younis, southern Gaza Strip
Khan Younis, southern Gaza Strip Copyright Fatima Shbair/Copyright 2024 The AP. All rights reserved.
Copyright Fatima Shbair/Copyright 2024 The AP. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید ویرانی‌های شهرهای غزه از ویرانی‌های شهرهای آلمان در جریان جنگ جهانی دوم بیشتر شده است.

آگهی

او در جریان نشست عمومی پارلمان اروپا با اشاره به تلفات فزاینده غیرنظامیان در نوار غزه که اکنون به بیش از ۳۴ هزار کشته و نزدیک به ۷۰ هزار زخمی می‌رسد، گفت: «بیش از ۶۰ درصد زیرساخت‌های فیزیکی نوار غزه آسیب دیده و ۳۵ درصد زیرساخت‌ها نیز بطور کامل ویران شدند.»

جوزپ بورل افزود که بر اساس ارزیابی‌های بانک جهانی و سازمان ملل متحد، هزینه بازسازی زیرساخت‌های غزه ۹۰ میلیارد دلار (۸۴ میلیارد یورو) خواهد بود. 

آقای بورل که در این جلسه عمومی درباره واکنش این اتحادیه به کشتار امدادگران، روزنامه نگاران و غیرنظامیان توسط نیروهای دفاعی اسرائیل صحبت می‌کرد، افزود که در جریان حملات اسرائیل ۲۴۹ نیروی فعال در امور بشردوستانه و حدود ۱۰۰ خبرنگار کشته شدند.

او همچنین گفت: «تلاش‌های دولت اسرائیل برای مهار فعالیت رسانه‌های خارجی در این کشور، نگرانی جدی ایجاد کرده است. ما باید یک بار دیگر تکرار کنیم که اسرائیل باید به حقوق بین‌الملل احترام بگذارد و باید حفاظت از همه غیرنظامیان و همه کارکنان فعال در امور بشردوستانه را تضمین کند.»

جوزپ بورل به ویژه با اشاره به احتمال حمله اسرائیل به رفح، جایی که حدود ۱.۳ میلیون آواره بدون سرپناه زندگی می‌کنند، گفت که این امر عواقب فاجعه باری در پی خواهد داشت.

او افزود: «بسیار مهم است که اسرائیل مطابق با قطعنامه الزام آور ۲۷۲۸ شورای امنیت سازمان ملل متحد که خواستار دسترسی بشردوستانه کامل به غزه است، عمل کند.»

اسرائیل پس از حمله شبه‌نظامیان حماس در ۷ اکتبر سال گذشته که نزدیک به ۱۲۰۰ کشته و حدود ۲۵۰ گروگان بر جای گذاشت، حملات تلافی‌جویانه سنگینی را به نوار غزه آغاز کرد.

از آن زمان دست‌کم ۳۴ هزار و ۱۵۱ فلسطینی کشته شدند که بیشتر آنها زن و کودک بودند و ۷۷ هزار نفر نیز در میان ویرانی‌ها و کمبود شدید وسایل ضروری و پزشکی، زخمی شدند.

اغلب قربانیان حملات اسرائیل به باریکه غزه زنان و کودکان فلسطینی هستند
اغلب قربانیان حملات اسرائیل به باریکه غزه زنان و کودکان فلسطینی هستندAli Mahmoud/Copyright 2023 The AP. All rights reserved.

بنا بر اعلام سازمان ملل متحد، جنگ اسرائیل ۸۵ درصد از جمعیت غزه را با کمبود شدید غذا، آب سالم و دارو دچار کرده و آوارگی داخلی گسترده‌ای را برجای گذاشته است.

اسرائیل همچنین در دیوان بین‌المللی دادگستری از سوی آفریقای جنوبی به نسل کشی متهم شد و یک حکم موقت در ماه ژانویه به تل آویو دستور داد تا اقداماتی را برای تضمین ارائه کمک‌های بشردوستانه به غیرنظامیان غزه به اجرا بگذارد.

کشف گورهای دسته جمعی در بیمارستان‌های غزه

سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه خواستار «تحقیق روشن، شفاف و معتبر» درباره گورهای دسته‌جمعی کشف‌شده در دو بیمارستان بزرگ شهر غزه شد. نیروهای اسرائیلی پیش از این به این بیمارستان‌ها حمله کرده بودند.

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل به خبرنگاران گفت که بازرسان معتبر باید به این سایت‌ها دسترسی داشته باشند و افزود که خبرنگاران بیشتری باید بتوانند با خیال راحت در غزه کار کنند تا در مورد حقایق گزارش دهند.

فولکر تورک، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد اوایل روز سه‌شنبه اعلام کرده بود که از کشف گورهای دسته جمعی در داخل و اطراف این دو بیمارستان پس از خروج اسرائیلی‌ها «وحشت» کرده است.

دفاع مدنی فلسطین در نوار غزه، اوایل این هفته اعلام کرد که ۲۸۳ جسد را از یک محل «دفن موقت» در داخل بیمارستان اصلی شهر «خان یونس» کشف کرده‌اند.

به گفته آنها، این محل «دفن موقت» ماه گذشته در زمان محاصره این بیمارستان توسط نیروهای اسرائیلی، ایجاد شده بود زیرا در آن زمان، مردم قادر به دفن مردگان در قبرستان‌های شهر نبودند و به ناچار قبرهایی را در حیاط بیمارستان حفر کرده بودند.

به گفته دفاع مدنی فلسطین، برخی از اجساد متعلق به افرادی بوده که در زمان محاصره بیمارستان توسط ارتش اسرائیل جان باختند و برخی دیگر نیز افرادی بودند که در پی حمله نیروهای اسرائیلی به بیمارستان کشته شدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چگونه روابط ایران و اسرائیل بر ژئوپلیتیک خاورمیانه سایه افکنده است؟

آیا ایران توان لازم برای دفاع در برابر حملات موشکی اسرائیل را دارد؟

گوگل ۲۸ کارمند خود را پس از اعتراض به همکاری این شرکت با دولت اسرائیل اخراج کرد