Eventsمناسبت ها
Loader

Find Us

FlipboardInstagramLinkedinTelegram
Apple storeGoogle Play store
آگهی

حماس با پذیرش طرح آتش‌بس: توپ در زمین اسرائیل است؛ نتانیاهو: عملیات نظامی در رفح متوقف نمی‌شود

بحران انسانی در غزه  و کوچ آوارگان از شرق رفح در پی هشدار حمله ارتش اسرائیل
بحران انسانی در غزه و کوچ آوارگان از شرق رفح در پی هشدار حمله ارتش اسرائیل Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ارتش اسرائیل روز ۵ مه (۱۶ اردیبهشت) اعلام کرد در حمله راکتی از سوی شبه‌نظامیان حماس به سوی گذرگاه کرم شالوم در جنوب نوار غزه سه سرباز اسرائیلی کشته شده‌اند.

آگهی

به گفته ارتش اسرائیل، در جریان این حمله ۱۰ راکت از رفح در جنوب غزه به سمت منطقه گذرگاه شلیک شده است. در پی این حادثه گذرگاه کرم شالوم به روی کامیون‌های کمک‌رسانی بسته شده است.

گروه عزالدین قسام با انتشار ویدئویی مسئولیت حمله روز یکشنبه را بر عهده گرفت. شاخه نظامی حماس اعلام کرد که به یک پایگاه ارتش اسرائیل در نزدیکی این گذرگاه راکت شلیک کرده است.

ارتش اسرائیل در بیانیه خود آورده است: «شلیک‌های حماس در مجاورت گذرگاه رفح... نمونه بارز بهره‌برداری سازمان‌های تروریستی از تأسیسات و ساختمان‌های بشردوستانه و استفاده مداوم آنها از جمعیت غیرنظامی غزه به عنوان سپر انسانی است.»

در سوی دیگر و اندکی پس از حمله حماس به گذرگاه کرم شالوم، به گفته مقامات بیمارستانی فلسطینی در نتیجه حمله هوایی اسرائیل به رفح ۹ فسطینی از جمله یک نوزاد کشته شده‌اند. این منابع می‌گویند روز یکشنبه دستکم ۱۹ فلسطینی در حملات اسرائیل جان خود را از دست داده‌اند.

در حالی که بیش از یک میلیون فلسطینی در رفح در نزدیکی مرز مصر پناه گرفته‌اند، اسرائیل متعهد شده است که وارد این منطقه شود و نیروهای حماس را که در آنجا مستقر هستند از میان ببرد.

با این حال تل‌آویو با فشار فزاینده‌ای برای قبول آتش‌بس و لغو این تصمیم مواجه شده است، چرا که ناظران می‌گویند این عملیات می‌تواند تلاش‌های انسانی شکننده در غزه را از مسیر خود خارج کند و جان افراد زیادی را به خطر بیندازد.

آنتونی بلینکن و بنی گانتز در دیدار از گذرگاه کرم شالوم
آنتونی بلینکن و بنی گانتز در دیدار از گذرگاه کرم شالومعکس: آسوشیتد پرس

حمله روز یکشنبه به این گذرگاه زمانی انجام شده است که امیدها برای به نتیجه رسیدن مذاکرات آتش‌بس در قاهره میان اسرائیل و حماس رنگ باخته است.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

جنگ در غزه پس از آن آغاز شد که حماس با حمله به خاک اسرائیل در ۷ اکتبر ۱۲۰۰ نفر را که عمدتا غیرنظامی بودند کشت و ۲۵۲ نفر را گروگان گرفت و به داخل غزه منتقل کرد.

در پی این حمله، اسرائیل دست به حمله‌ای متقابل و تلافی‌جویانه زد که طی آن به گفته وزارت بهداشت غزه تا کنون بیش از ۳۴ هزار فلسطینی جان خود را از دست داده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

از گورهای دسته‌جمعی کشف شده در غزه چه می‌دانیم؟

جوزپ بورل: ویرانی‌های شهرهای غزه بیشتر از ویرانی‌های شهرهای آلمان در جنگ جهانی دوم است

شدیدترین درگیری‌ حماس و گروه‌های مسلح فلسطینی با اسرائیل؛ تانک‌ها به محله‌های پرازدحام جبالیا رسیدند