اتحادیه اروپا و ژاپن در توسعه مواد پیشرفته لازم برای تراشه‌ها و خودروهای الکتریکی همکاری می‌کنند

 فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن (وسط)  شارل میشل، رئیس شورای اروپا (راست) و اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا قبل از نشست اتحادیه اروپا و ژاپن در بروکسل ژوئیه ۲۰۲۳
فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن (وسط) شارل میشل، رئیس شورای اروپا (راست) و اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا قبل از نشست اتحادیه اروپا و ژاپن در بروکسل ژوئیه ۲۰۲۳ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روزنامه اقتصادی «نیکی» چاپ توکیو روز شنبه گزارش داد که ژاپن و اتحادیه اروپا قصد دارند به طور رسمی در زمینه توسعه مواد پیشرفته در حوزه تراشه‌ها و باتری‌های الکتریکی با یکدیگر همکاری کنند تا بلکه از وابستگی آن‌ها به چین کاسته شود.

آگهی

طرح ایجاد این چارچوب همکاری در مصاحبه ایلیانا ایوانووا، مسئول نوآوری و تحقیق کمیسیون اروپا با روزنامه «نیکی / Nikkei» فاش شد. خانم ایوانووا در مصاحبه‌ای با این روزنامه گفت که ایجاد چارچوب چنین گفتگوهایی که قرار است از ماه آوریل آغاز شود به نفع هر دو طرف خواهد بود.

این مقام اروپایی خاطرنشان کرد که «خیلی منطقی است که به عنوان دو شریک همفکر بخواهیم سطح همکاری خود را گسترش دهیم و فرصت‌های مشترک را در قالب طرح‌های تحقیق و نوآوری با روحیه همکاری و تعامل متقابل دنبال کنیم.»

وی با اشاره به اینکه سرمایه گذاری در صنعت مواد پیشرفته در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۰ میلیارد یورو در مجموع اتحادیه اروپا و ۱۴ میلیارد یورو در ژاپن بوده است،‌ افزود: «ژاپن و اتحادیه اروپا همچنان در نوآوری مواد پیشرفته در سطح جهانی پیشرو هستند.»

طرفین قرار است در قالب طرح موسوم به «گفتگو در مورد مواد پیشرفته» بحث‌های منظم بین دبیرخانه‌ای را در مورد پیشنهادات همکاری آغاز کنند. برخی از مؤسسات ژاپنی و اروپایی که در زمینه مواد پیشرفته تحقیق می‌کنند نیز در این گفتگوها مشارکت خواهند داشت.

از توسعه نسل جدید باتری‌ها تا همکاری در حوزه نانوذرات فلزی

خانم ایوانووا خاطرنشان کرد که این همکاری احتمالا شامل مواد مورد نیاز در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر، حمل و نقل، ساخت و ساز و الکترونیک خواهد بود.

یکی از حوزه‌های پیش‌بینی شده در این همکاری، توسعه باتری‌های سدیم-یون است که از آن‌ها به عنوان نقطه امیدی برای نسل‌های بعدی باتری‌های خودروهای الکتریکی یاد می‌شود.

ویژگی این باتری‌ها به گونه‌ای است که از فلزات کمیابی که چین آن‌ها را در قبضه خود دارد استفاده نمی‌کنند و می‌توان آن‌ها را با هزینه کمتری نسبت به باتری‌های معمولی تولید کرد.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

با توجه به اینکه چین همچنان در توسعه باتری‌های سدیم-یون پیشرو است، اتحادیه اروپا نیز امیدوار است در این زمینه گام‌هایی بردارد؛ چرا که بنا بر پیش‌بینی‌ها، در آینده تقاضای فزاینده‌ای برای خودروهای الکتریکی بوجود خواهد آمد.

اتحادیه اروپا همچنین امیدوار است که از دانش ژاپن در زمینه نانوذرات فلزی استفاده کند؛ موضوعی که می‌تواند کارایی پنل‌های خورشیدی را بهبود بخشد. 

نانوذراتی که می توانند به گوشی‌های هوشمند در زمینه صرفه‌جویی در انرژی کمک کنند نیز از جمله مواد مورد مذاکره خواهد بود.

تلاش برای تعریف استانداردهای بین‌المللی برای مواد پیشرفته

اتحادیه اروپا در آینده در نظر دارد هزینه‌های تحقیقاتی خود را بر روی مواد پیشرفته متمرکز کند و حمایت قابل توجهی برای توسعه و تولید انبوه آن ارائه شود.

خانم ایوانووا خاطرنشان کرد که امیدوار است ژاپن و اتحادیه اروپا بتوانند برای ایجاد استانداردهای بین‌المللی برای مواد پیشرفته با یکدیگر همکاری کنند.

او در همین زمینه گفت: «ما می‌توانیم بر روی تعریف روش‌های استاندارد ارزیابی ایمنی نانومواد با استفاده از نانو انفورماتیک (تکنیک‌ها و ابزارهای مدل‌سازی دیجیتال) با هم کار کنیم. چنین روش‌های استانداردی در سازمان توسعه و همکاری اقتصادی نیز مورد بحث قرار می‌گیرند تا از مدیریت ایمنی و زیست‌محیطی در کاربردهای فنی سطح بالا اطمینان حاصل شود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ارتش اسرائیل می‌گوید یک فرمانده «مهم» حزب‌الله را در حمله هوایی کشته است

نصب ضربان‌ساز قلب برای ستاره ترمیناتور؛ آرنولد: دارم به یک انسان ماشینی‌ بدل می‌شوم

بورل: اروپایی‌ها دچار اختلاف شده‌اند اما چند کشور بزودی کشور فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت