نتانیاهو: لغو سفر هیات اسرائیلی به آمریکا پیامی به حماس بود

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بنیامین نتانیاهو، نخست‌ وزیر اسرائیل روز چهارشنبه ۲۷ مارس در دیدار با ریک اسکات، نماینده مجلس سنای ایالات متحده اعلام کرد که به عنوان «پیامی به حماس» سفر هیات اسرائیلی را به واشنگتن لغو کرده است. این هیات قرار بود برای گفتگو پیرامون نگرانی‌ها در مورد حمله اسرائيل به رفح، به پایتخت آمریکا سفر کند.

آگهی

آقای نتانیاهو روز دوشنبه ۲۵ مارس در پی رای ممتنع آمریکا به قطعنامه «آتش‌بس فوری» در غزه در شورای امنیت سازمان ملل متحد، سفر هیات اسرائیلی را به واشنگتن لغو کرد.

نخست‌ وزیر اسرائیل در دیدار با سناتور آمریکایی همچنین گفت: «به نظر من رای آمریکا در شورای امنیت بسیار بسیار بد بود.»

او افزود: «[تصویب این قطعنامه] حماس را به اتخاذ موضع سخت و اعتقاد بر این که فشار بین‌المللی می‌تواند مانع اسرائیل در آزادی گروگان‌ها و نابودی حماس باشد، تشویق کند. بنابر این تصمیم من بر عدم اعزام هیات مزبور به واشنگتن در پی تصویب آن قطعنامه در درجه اول پیامی به حماس بود مبنی بر این‌که روی کارکرد این فشار حساب باز نکنید.»

نتانیاهو پیش‌تر رای ممتنع آمریکا به این قطعنامه را «عقب‌نشینی آشکار» واشنگتن از مواضعش خوانده و اعلام کرده بود که موضع کنونی ایالات متحده به تلاش‌های اسرائيل برای آزادی بیش از ۱۳۰ گروگانی که در پی حملات هفتم اکتبر حماس به اسرائيل همچنان در غزه در اسارت این گروه‌ شبه‌نظامی هستند، صدمه می‌زند. 

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در واکنش به این سخنان نتانیاهو گفته بود: «رای ما به هیچ وجه به معنای تغییر سیاست‌مان نیست. هیچ‌چیزی در سیاست ما تغییر نکرده است.»

او همچنین از لغو سفر هیات اسرائیلی به واشنگتن اظهار تاسف کرده و گفته بود: «ما از این که این هیات به واشنگتن نمی‌آید و فرصت این را پیدا نمی‌کنیم تا با آن‌ها درباره جایگزین‌های مناسب برای حمله به رفح گفتگو کنیم، بسیار ناامید شده‌ایم.»

به توییتر یورونیوز فارسی بپیوندید

در تحولی دیگر لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده روز سه‌شنبه با یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل در واشنگتن دیدار و ضمن ابراز نگرانی از آمار بالای کشتار غیرنظامیان در نوار غزه، جایگزین‌هایی را برای حمله به رفح مطرح کرد. 

آقای گالانت در بیانیه‌ای گفت که با وزیر دفاع آمریکا «درباره همکاری جدی نهادهای دفاعی دو کشور با هدف تضمین برتری دفاعی اسرائیل» گفتگو کرده است.

منابع بیشتر • JPost

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چرا حیات سیاسی نتانیاهو به جنگ غزه و حتی گسترش آن در منطقه گره خورده است؟

ادامه حملات ارتش اسرائيل به غزه همزمان با مذاکرات صلح در قاهره؛ ۷۷ نفر دیگر کشته شدند

تصویب قطعنامه شورای امنیت برای آتش‌بس فوری در غزه؛ نتانیاهو سفر هیات اسرائیلی را به آمریکا لغو کرد