مرگ ۵ مبتلا در اروپا؛ همه آنچه باید درباره تب طوطی دانست

طوطی
طوطی Copyright Canva
Copyright Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سازمان جهانی بهداشت روز سه‌شنبه ۵ مارس (۱۵ اسفند) اعلام کرد شیوع مرگبار تب طوطی در اروپا مرگ دستکم ۵ نفر را در پی داشته است.

آگهی

شیوع بیماری عفونی «سیتاکوز» که بین انسان و دام مشترک است و توسط یک باکتری به نام «کلامیدیوفیلا پسی‌تاسی» ایجاد می‌شود، ابتدا در سال ۲۰۲۳ در اروپا مشاهده شد و اکنون در سال جاری مردمان چند کشور مختلف را درگیر کرده است.

این عفونت باکتریایی که به تب طوطی نیز معروف است در انواع پرندگان وحشی و خانگی و طیور نظیر طوطی، عروس هلندی، مرغ عشق، کبوتر، گنجشک، مرغابی و مرغ یافت می‌شود. پرندگان آلوده همیشه بیمار به نظر نمی‌رسند، اما به هنگام نفس کشیدن یا فضله کردن، باکتری‌ها را در محیط پیرامونی خود منتشر می‌کنند.

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، انسان‌ها معمولاً با تنفس غبار ترشحات و یا تماس با فضولات پرنده آلوده به تب طوطی مبتلا می‌شوند. گاز گرفته شدن توسط پرنده و یا تماس منقار با دهان افراد نیز ممکن است باعث ایجاد بیماری در انسان‌ها شود، هرچند تب طوطی از طریق خوردن حیوانات آلوده منتقل نمی‌شود.

مطالعات نشان می‌دهند که انتقال تب طوطی از انسان به انسان پدیده‌ای ممکن، اما نادر محسوب می‌شود. سازمان جهانی بهداشت گفته است در بیشتر موارد اخیر، مردم در معرض پرندگان اهلی یا وحشی آلوده بوده‌اند.

اکثر افرادی که به تب طوطی مبتلا می‌شوند ناخوشی خفیفی پیدا می‌کنند که ۵ تا ۱۴ روز پس از قرار گرفتن در معرض پرنده بیمار شروع می‌شود و می‌تواند شامل سردرد شدید، درد عضلانی، سرفه خشک، اسهال، خون‌دماغ شدن و تب و لرز باشد.

این بیماری می‌تواند طحال فرد را درگیر کند و سپس منجر به عفونت شدید‌ شش‌ها شود. آنتی‌بیوتیک‌ها نظیر تتراسایکلین و کلرامفنیکل می‌توانند عفونت را درمان کنند و این بیماری به ندرت برای انسان کشنده است.

اتریش که در سال ۲۰۲۳ دو مورد ابتلا به این بیماری را ثبت کرده بود، امسال تعداد ۱۴ مورد تایید شده تا تاریخ ۴ مارس گزارش کرده است. 

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید دانمارک نیز تا ۲۷ فوریه امسال تعداد ۲۳ مورد تایید شده از ابتلا به تب طوطی را در این کشور ثبت کرده است که که بیشتر آنها ناشی از قرار گرفتن در معرض پرندگان خانگی یا پرندگانی نظیر کبوترهای مسابقه‌ای بوده است. 

تب طوطی از پرندگان آلوده نظیر مرغ عشق نیز می‌تواند منتقل شود
تب طوطی از پرندگان آلوده نظیر مرغ عشق نیز می‌تواند منتقل شودJim Bendon/Flickr

مقامات بهداشت عمومی این کشور اسکاندیناوی مشکوک هستند که تعداد موارد واقعی بسیار بیشتر باشد. از ۲۳ مورد ابتلا، ۱۷ نفر در بیمارستان بستری شد‌ه‌اند که ۱۵ نفرشان گرفتار ذات‌الریه شده و چهار نفر فوت کرده‌اند.

دستکم یک نفر در دانمارک از یک پرنده خانگی تب طوطی را گرفته است. از ۱۵ مورد دیگر که اطلاعات تماس در دسترس را داشتند، ۱۲ مورد گفته‌اند که عمدتاً از طریق غذا دادن به پرندگان با پرندگان وحشی تماس داشته‌اند. این در حالی است که در سه مورد، بيماران سابقه تماس با پرندگان را نداشتند.

آلمان نیز ۱۴ مورد تایید‌شده تب طوطی در سال ۲۰۲۳ و ۵ مورد دیگر تا به امروز در سال جاری داشته است. تقریباً همه افراد مبتلا ذات‌الریه داشته و از آنها ۱۶ نفر در بیمارستان بستری شده‌اند. از ۱۹ مورد ابتلا در آلمان، ۵ مورد در معرض پرندگان حیوان خانگی یا جوجه‌های بیمار قرار داشته‌اند. 

به تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این در شرایطی است که سوئد نیز از سال ۲۰۱۷ شاهد افزایش تعداد موارد ابتلا به تب طوطی بوده است. هلند نیز با ۲۱ مورد ابتلا و یک نفر فوتی از دسامبر سال گذشته بدین سو وضعیتی مشابه را داشته است.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است که به نظارت بر شیوع این بیماری ادامه خواهد داد. این سازمان پزشکان را تشویق کرده است که مراقب عفونت باشند و به صاحبان پرندگان خانگی و کارگرانی که مرتباً با پرندگان تماس دارند هشدار داده که از دستکش استفاده کنند.

این سازمان همچنین گفته است افرادی که پرندگان خانگی دارند حتما قفس‌ها را تمیز نگه داشته و از نگاه داشتن بیش از حد پرندگان در قفس‌ها خودداری کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

افزایش فوتی‌های تب کریمه کنگو در ایران؛ مراجعه ناشی از کرونا به بیمارستان‌ها ۶ برابر شد

ابتلای ۲ نفر در بریتانیا به تب لاسا، بیماری که از طریق ادرار موش منتقل می‌شود

شیوع تب خوکی؛ کوچکترین و نادرترین خوک‌‌های وحشی جهان در هند قرنطینه شدند